Direktlänk till inlägg 21 december 2016

Kortaste dagen.

Av wiolettan - 21 december 2016 08:34


Vintersolståndet, vilket roligt ord. Men, det är idag det, årets mörkaste dag och sedan vänder det. Närmare bestämt 11.44, hörde jag på radion. Låter otroligt, men mycket glädjande för många. För mig får det gärna vara vinter, snö och 5-10 minusgrader, utan halka.


På norra halvklotet går solen inte upp alls idag, mörkt hela dagen, nja, det blir lite ljusare på dagen.


Så, nu blir det bara ljusare och ljusare fram till dess att sommarsolståndet inträffar 21:a juni, tror jag. Mycket för många att glädjas över.


Har ni julstress? Hoppas inte. Vi som pensionärer behöver i alla fall inte stressa. Förresten det är inte så mycket som vi ska göra till jul.


Baka lite.


Tre sorter har jag gjort, Saras kokosrutor, Drömmar och en mjuk kaka med egenhändigt plockade lingon i. Tyckte att den blev lite smaklös, men hoppas den duger.


Städa fram julen.  Eller plocka fram julen heter det ju. Städa  bort och plocka fram.


Det har vi också gjort. En liten gran, alla tomtar och juldukar.


Julmaten.


Nja, det blir inget speciellt. Vi blir nog 4 personer på julaftonen så det behövs inte så mycket. Det blir som vanligt och hoppas att alla bli mätta. Huvudsaken att alla mår bra och att vi får umgås.


   

Nu ska vi strax åka och handla. Julhandla. Men det blir inga julklappar. Men tomten ser allt lite förväntansfull ut, tycker jag.










 
 
Tove Olberg

Tove Olberg

21 december 2016 09:21

Denna dagen ser många fram emot, själv är jag lite vinter&mörker människa som du. Halkan är vidrig, men broddarna hjälper på. Städa bort och plocka fram så är det ju.
Tomtegubben på bilder är jättemysig!
Som du säger det bästa är at vara tillsammans och må bra ihop!
Varm kram!

http://toveolberg.blogspot.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

21 december 2016 09:28

Fin tomte!
Du verkar ha fullt upp! Härligt med hembakade kakor.
Ha en riktigt fin jul!

http://leniawales.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

21 december 2016 14:05

Passar på att titta in och önska er en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Znogge

Znogge

21 december 2016 14:36

Skönt att få handlat redan i dag för det blir säkert mer och mer folk i butikerna. Jag var förvånad över att så många var så pass tidigt ute. Fin tomte men lite tomt ser det ut kring honom ;-)

Kram och ha en fin dag <3

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

21 december 2016 15:52

Skönt att du tar det lugnt det tycker jag alla brde göra vare sig man är pensionär eller inte. Och så mycket behöver en inte i matväg, man kan bara äta sig mätt- Viktigast att ses och ha det tervligt tillsammans.
Så gott det lät med dina bakade kakor. Och drömmar minns jag så väl för dessa bakade alltid min mamma.Även chokladbröd och mjuk pepparkak med klingon i. och en sån där "radiokaka" med ischoklad. Fina minnen.
Tomten är så fin och kanske får han lite gröt eller något annat litet paket.
Stor kram och många tankar till dig.

http://akker.blogg.se

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

21 december 2016 16:56


Tycker det är rätt mysigt i mörkret men ser fram emot våren och allt vad den har att erbjuda. :)
Idag fotade jag en levande och vikande tomte...

Stor kram ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Hemmamammafru

Hemmamammafru

22 december 2016 04:30

Mia, 46 år, Småland!

Älskar att skriva och jobbar på att få min blogg att växa uppåt och min blogg ska handla om mina diganoser och psykisk ohälsa och får ut den till allmämheten. Här blandas vardag, diagnos, bilder (både systemkamera och mobil) med tankar och funderingar om det här med diganoser och psykisk ohälsa m.m

Jag har skapat denna blogg för att få dela med mig av mina tankar kring psykisk ohälsa berätta om hur det påverkar mig och förhoppningsvis kanske kunna stötta andra!

Mina diagnoser är autismspektrumstörning, Asperger, Autism, Utvecklingstörning, OCD, depression och m.m

Ställ gärna frågor i fall ni undrar något ingen fråga är för dum!

Vill ni ha kontakt med mig så får ni fråga efter den! Min E-mailaadress!

Vågar du följa med på resan i min blogg? Nu drar vi i gång!

Min blogg är personlig mest och man får läsa om vad som pågår i min vardag.

Mer får du veta efterhand vad som kommer att hända fram över!

http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

 
Mia

Mia

22 december 2016 08:56

Visst är det ljuvligt att veta att ljuset vänt åter när vi landar i julen! Å´ det är fint att fira julen precis just så som passar bäst. Och något av det bästa är omtanke, lite pyssel och samvaro.
Nu önskar jag dig en riktigt fin jul och nyårshelg och sänder en varm kram.

http://www.minsoltrappa.se

 
Kicki

Kicki

22 december 2016 18:33

Önskar dej en härlig skön underbar jul. Så söt tomte.
Jag tycker det är härligt att det blir ljusare dag för dag nu.
Stor julkram till dej.💝

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Hemmamammafru

Hemmamammafru

22 december 2016 21:04

Det har varit ganska mycket tjat om att vi ska ha en vit jul. En vit jul som inte menas snö utan alkoholfri jul. Å det tycker jag självklart är bra. Men det är inte heller något som jag upplever som ett problem i min familj. Vi nöjer oss lika väl med julmust som något annat. Även om jag gärna dricker lite vin eller en snaps till sillen. Shit jag tycker jag framstår som en alkoholist hur jag än formulerar mig. Men alla som känner mig vet att så inte är fallet.

Något som jag upplever som ett större problem är mobiltelefonen. Den däremot tycker jag är en grej som INTE hör hemma på julafton!!!! Julafton ska firas med närvaro!!! Därför kommer jag att checka ut från cybervärlden kl 15.00 när Kalle Anka börjar och låta min mobil sova fram tills att julafton är över!!!

Jag ska fira julen med mina nära och kära!!!

Vem är med mig på detta???

http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

http://hemmamammafru.bloggplatsen.se

 
gun

gun

22 december 2016 22:36

Önskar dig en riktigt God Jul fina du.
Din tomte ser så snäll och fin ut.
Tycker det är skönt att vi går mot ljusare tider,
för som det är nu så är det mörkt när jag både åker och kommer hem från jobbet.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards