Direktlänk till inlägg 2 januari 2017

En till mellandag.

Av wiolettan - 2 januari 2017 08:18


Igår kväll kom det en aning med snö och nu på morgonen är det minus 3 grader. Nyårsaftonen var ju rekordvarm här i Stockholmsområdet, men nu kanske vintern kommer tillbaka. Inte mig emot, jo halkan, den är jag verkligen emot.


Jag och mysingen kunde häromdagen ta en promenad ner till Lötsjön, det har inte hänt på länge. Det som brukar ta cirka 55 minuter tog en timme och en kvart, cirka. Men det var skönt att komma ut och jag ser framåt.

 

Sjöfåglarna var kvar vid Råstasjön.


 

Svanarna var kvar vid Lötsjön, i alla fall tre stycken. Här syns två.


 

Några hägrar såg vi också. Dom brukar komma tillbaka då det blir vinter.


 

Vet inte vad som har hänt med denna? Kanske en bilägare som var trött på att betala parkeringsavgift, eller några som ville rensa apparaten på pengar? Den låg nästan vid Tuletorget, på vägen ner till Lötsjön.


 

I förra inlägget så satte jag in denna bild och frågade om någon visste vad det kunde vara. Det verkade som om det var bara Gerd som vågade sig på en gissning.


 

Här är svaret. Jag vet inte hur jag har klantat till det. Men tydlingen knäppte jag en bild då kameran var i rörelse, utan att veta om det. Ni kanske inte har undrat, men jag meddelar lösningen i alla fall.


Ha det bra nu på det nya året och ta en dag i sänder.


På tal om att ta en dag i sänder så hörde jag psalmen, Blott en dag ett ögonblick i sänder, häromdagen. Den är så vacker och jag ville sjunga med, men vissa ord har de ändrat. Det händer ofta nu för tiden, att melodislingor eller ord på våra kära gamla sånger och psalmer har ändrats i en ny tappning. Vad jag tycker om det? Om det tycker jag inte.





 
 
Znogge

Znogge

2 januari 2017 09:41

Så skönt att komma ut på en lite längre promenad även om det tog sin lilla tid. Snart är du kanske i kapp.


Kram och ha en fin dag!

http://znogge.wordpress.com

 
Annika

Annika

2 januari 2017 09:45

Så härligt att ni kunde ta en skön promenad ner till sjön. Vi har oxå haft varmt men nu på Torsdag ska det bli -20. Ingen ordning på vädret. Jag håller med dig om att det är synd att de gör om gamla fina psalmer. Ha nu en fin fortsättning på det nya året. Kramelikram

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Geddfish

Geddfish

2 januari 2017 10:27

Jag gillar absolut inte när de gör om gamla psalmer och böner. De ska vara som jag lärt mig som barn.
Din fantasibild var ju helt annorlunda än jag trodde, så det kan bli!
Skönt att komma ut på promenad, ha det nu så gott, fina vän. Kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Comsi comsa

Comsi comsa

2 januari 2017 11:13


Så fina foton, stor kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

2 januari 2017 16:48

Jag håller med dig! Jag gillar inte heller när de ändrar i gamla psalmer och sånger utan vill ha det som det alltid har varit och som man lärde sig en gång i tiden.
Så skönt att du orkar gå ut på promenader nu. Jättefina bilder på fåglarna delar du också med dig av. Tack för dem!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
gun

gun

2 januari 2017 18:40

Så skönt att du kunde gå ut på en promenad och kameran fick följa med och ta så fina bilder på alla fåglar.Håller med dig om att psalmerna ska vara orörda!
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
shazi.blogg

shazi.blogg

2 januari 2017 22:49

så mysigt

http://shazi.blogg.se

 
Kicki

Kicki

3 januari 2017 19:55

Blott en dag var en av mammas älsklingspsalmer.Vi hade den på hennes begravning.
Tycker nog dom ska vara sim dom varit.
God fortsättning, kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
trollet

trollet

4 januari 2017 11:03

härlig promenad! Blott en dag är mycket vacker... beror ju på hur ändringen är...

http://lchftrollet.blogg.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

4 januari 2017 11:05

Hörde just att det var snöigt i Stockholmstrakten. Ta det försiktigt!
Blott en dag är en så fin psalm!

http://lenaiwales.wordpress.com:

 
Tove Olberg

Tove Olberg

4 januari 2017 15:27

Så det var det bilden föreställde - ja du iallafall snabbt tagen :-)
Dessa turer är guld värd för kropp och själ!
Varm kram!

http://toveolberg.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

4 januari 2017 16:31

Vad fint att ni kunde ta er en tur runt Lötsjön och att det tar lite tid gör ju inget.
Och fåglarna finns ju också att titta extra på.
Jag tycker också mycket om psalmen "Blott en dag" men jag tycker inte heller om att texterna ändras.
Denna psalmen var mammas favoritpsalm och den sjöngs och spelades på hennes begravning.
Tycker att texten är så fin och alltid aktuell.
Stor och varm kram från mig.

http://akker.blogg.se

 
Piedra

Piedra

5 januari 2017 13:50

Jag tycker inte heller om när de tvunget ska in och pilla i gamla psalmer och andra texter. Det är väl bättre att lära ungdomarna vad det betyder istället för att tvunget ändra på allting. Tycker i alla fall jag.
Varm kram ♥

http://enplatsilivet.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards