Alla inlägg den 13 januari 2017

Av wiolettan - 13 januari 2017 08:25


Kring jultiden brukar många kyrkor, föreningar och en del privatpersoner hjälpa de behövande och hemlösa lite mer än vanligt.


Den kyrka som jag tillhör, Centrumkyrkan, är med och hjälper till på många sätt en stor del av året, men mest då till jul. De som vill får komma till kyrkan och få mat och umgänge,  både på julaftonen och juldagen.


   

Kyrkan är med och hjälper till här också. Detta är femte året i rad. I år kom över 130 personer.


Det brukar vara många som söker sig till Sundbybergs simhall på julaftonens morgon, många som får hjälp.


Här får de bada, klippa håret, fötterna ompysslade och byta om till nya varma kläder ifrån topp till tå, gratis.


Företag, organisationer och privatpersoner hade skänkt både fika och kläder, som räckte och blev över. De kläder som blev över, ett 60-tal stora kassar, övertog Centrumkyrkan som ska dela ut dem, till de som behöver. Då jag ser dessa, många gånger ensamma människor, blir jag betryckt. Varför är det så här i vårt samhälle, ett rikt land med många som har mer än vi behöver? Sedan finns det dessa som lever i misär, ingenstans att bo.  Häromdagen såg jag på TV, programmet "Gatans kör". Intressant att få följa dessa personer ett tag framöver, bli berörd av deras berättelser.


 

Idag Tjugondedagknut. Fredagen den 13:e. Är det då dags att slänga ut denna julgran? Nja, synd på så rara ärter, tycker jag. Många har städat ut julen för länge sedan, inte vi. Mörkt och grått ute, då är det skönt med många ljus som lyser upp, inne.


På tal om ute. Usch, vilket halt väglag det var i morse. Mysingen hade broddar på, jag går så ostadigt i dom så jag var utan och höll på att trilla flera gånger, men mysingen höll mig i handen så det gick bra. Vi tog bara en kortare promenad och på vägen hem igen så kom sandtraktorn.  Bättre sent än aldrig.


Nu ska vi strax ut igen och handla lite till helgen. Ha det bra och var rädda om varandra.










Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards