Direktlänk till inlägg 19 januari 2017

Äntligen x 2.

Av wiolettan - 19 januari 2017 08:41


I går hade vi vår första träff för detta år med vår lilla sånggrupp. Det kändes roligt att få träffas och sjunga igen. Så här den första dagen sjöng och övade vi på Evert Taubes låtar. Evert har verkligen skrivit många visor och en del av dem har ju blivit omåttligt populära.

   

Jag och mysingen plockade också undan julen, förstår att det var dags. Det blev mycket plock och jobb, men det måste göras. Eftersom vi hjälptes åt så gick det rätt så bra.


 

Här är några tomtar som stoppades i lådor. De får sova till nästa jul. Julgranen skötte mysingen om själv och tog hand om.


   

Såg på morgonen att kommunen inte har tagit bort sin julbelysning ännu. Det gladde mig, för det lyste så vackert på Sturegatan och där renarna står.


I morgon är det redan fredag igen och då är det en vecka sedan Tjugondedag jul, eller som en del säger, Tjugondedag Knut. Tjugo dagar efter jul då är, enligt äldre traditioner julen slut i Sverige. I andra delar av Europa firas julen till den 7 januari, vår trettondag. I Bondepraktikan står det: "Konung Knut bad dem hjälpa sig att driva julen ut".


Kungen Knut, det var en dansk kung som blev helgonförklarad.


Jag har en bror som heter Knut och på det namnet lärde jag mig en del ramsor eller verser som liten. Knut var måttligt road av våra små retliga ramsor. Men, denna är rätt så bekant och oförarglig.


Knut stod bakom en knut och knöt en knut,

då kom Knut som bodde knut i knut med Knut

och knöt upp knuten.




 
 
Tove Olberg

Tove Olberg

19 januari 2017 10:15

Härligt om Knut! Har en farbror som heter Knut och en morbror hette också Knut. Härligt att få mötas i sången igen, och hos Taube finns det många goda sånger roliga att sjunga. Jag sjöng några Taube med Moa, mitt äldsta barnbarn då hon var sådär 6- 7 år, hennes favorit var Flickan i Havanna :-) Så vilar sig tomtarna tills nästa jul! En rolig bild av dem!
Må gott och varm kram

http://toveolberg.blogspot.se

 
Preciosa

Preciosa

19 januari 2017 10:15

Hej Wiolettan!
Så roligt att du fick sjunga igen. Evert Taube har ju gjort fantastiskt fina sånger!
Dom där juldekorationerna med renar har jag aldrig sett, inte heller trädet i ditt förra inlägg. Nytt eller har jag inte varit hemma på jul på länge :-)
Här nere i "värmen" har det snöar för första ggn på 91 år. Sen öste regnet ner och så åskade det ordentligt i går kväll...Konstigt...I dag är det 8 gr och det öser ner...Inte så kul...Hemlösa har fått tak över huvudet i en sporthall och sova på fältsängar. Men kl 8 måste dom vara ute...i detta ösregn.
Här finns normalt inga härbärgen.
Den vitsen med Knut var rolig hahaha...Förstår att han blev lite trött på sånt. För mig sjöngs det vissa låtar när jag var ung som hade mitt namn i. Tjatigt :) Inte kul heller :-)
Kram P ♥
Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Piedra

Piedra

19 januari 2017 11:14

Vi hade också någon ramsa om Knut när jag var barn. Den liknande din, men lite annorlunda var den nog. Kommer dock inte riktigt ihåg hur den gick.
Intressant information om konung Knut. Tack!
Varm kram <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
znogge

znogge

19 januari 2017 11:44

Mysigt att sångkören är i gång igen för visst blir man glad av att sjunga tillsammans. I vår kommun är inte julen helt undan heller utan liknande figurer står kvar i centrum. Helt ok för mig för än är dagarna mörka...

Kram och ha en härlig torsdag!

http://znogge.wordpress.com

 
Kicki

Kicki

19 januari 2017 12:23

Så roligt att ni är igång med kören, hade du bott i mina trakter hade vi bjudit in er till vår träffpunkt.
Mina utebekysnibgar har jag kvar lite till, annars är allt väck.
Ha det så bra och kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Lena i Wales

Lena i Wales

19 januari 2017 13:28

Alltid trist att ta bort julen, men när den är ute är det ganska skönt.
Känner igen knutramsan eller någon liknande. Hade precis glömt bort den tills du påminde mej. Så kul när något dyker upp i den delen av hjärnan man tror är helt väck!
Kul att ditt körande kommit igång igen!
Sköt om dej!

http://lenaiwales.wordpress.com:

 
Ingrid

Ingrid

19 januari 2017 15:19

Jag är uppvuxen med en Knut. Farbror Knut, min pappas bror som var lärare här i Klintehamn under många år. Farbror Knut och hans fru Nanny hade inga egna barn och begrep sig inte på barn heller, så där var jag ofta, ofta. Där fick jag dricka kaffe och där hade jag full tillgång till bokhyllorna och läslusten var stor. Speciellt när man fick välja fritt. Farbror Knut var också en duktig sångare och sjöng i flera körer.
Jag skulle också vilja vara med i en sångkör. Nu blir det bara av att jag sjunger de få gånger jag är i kyrkan eller på Onsdagsträffarna.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

19 januari 2017 17:28

Ramsan kände jag igen! Lärde mig den som barn.
Skönt att få tomtarna och de andra sakerna tillbaka i sina lådor, men en del pyssel blir det ju att plocka undan allt.
Vad roligt med sångövningen och att sjunga Evert Taube är ju så roligt. Spelar då och då hans skivor och även de som Sven Bertil spelat in.
Tittade igår på Gatans kör där operasångaren Richard Söderberg får med en del från "gatan" att sjunga och jag blir glad öven den värme han ger och att alla blir så glada över att få synas och känna att de är viktiga.
Skall bli roligt att se fortsättningen.
Här fortsätter det att regna och det har jort så nu i 36 timmar. Så blött är det.
Stor kram och trevlig kväll.

http://akker.blogg.se

 
geddfish

geddfish

19 januari 2017 20:18

Jag kände igen ramsan och så kom jag att tänka på bofinken Knut. Det var väl Eva Rydberg.
Oj, så många tomtar ni har, det tog en stund, ja.
Skoj när sången kommer igång igen! Vår kör börjar 30 januari, är ju ganska snart.
Stor kram 💗

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Mia

Mia

20 januari 2017 10:58

Sjunga i kör är en lisa för själen. Och skönt är det att ha hjälp med att få undan julen. En hel del pyssel med det och det känns bra när det är gjort. Samtidigt vill man gärna ha kvar en del av det som lyser upp denna mörka tid på året. Nu ser jag fram emot lite ljusare eftermiddagar.
Önskar dig en riktigt härlig helg.
Kram

http://www.minsoltrappa.se

 
TantGlad

TantGlad

20 januari 2017 20:30

Skönt.....eller nja att dansa bort julen, för det lyfter ju lite i vintertider, men bra ni hjälptes åt att ta bort julen.

Nu har vi våren framför oss. Nåt att se framimot.

KRAMEN till dig fina bloggvän!

http://tantglad.bloggo.nu

 
gun

gun

20 januari 2017 21:17

Här i min stad är julpyntet borttaget. Idag har det känts som att våren är på väg hit...men det är allt för tidigt.
Så kul att du är igång och sjunger i kören... önskar att jag kunde sjunga men det får räcka med att jag sjunger med barnen på jobbet som ibland tittar frågande på mig när vi sjunger:):)...
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

21 januari 2017 13:55

Så kul det måste vara att sjunga ,-) det skulle vara kul att ha sångröst det har inte jag.
Visst är det vackert med alla ljus ute, det är så mörkt så det behöver dom inte ha så bråttom att ta bort ,-)
Men hur hade den föraren parkerat bilen? hjälp där hade det gått undan.
Ha det fint KRAM från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards