Direktlänk till inlägg 23 januari 2017

Tro alla om gott?

Av wiolettan - 23 januari 2017 08:36


Måndag morgon, ny vecka med nya möjligheter.


Vi har en del att göra de närmsta dagarna, men ingen jäkt och stress. Det är det bästa.


Helgen har varit, ska vi säga, skaplig. Då vet ni vad jag menar.


 

Min optimistlåda har många deviser på små kort. Förut kallade jag mig för Optimist här på bloggen, men insåg efter 4-5 år kanske, att det kunde tas för att jag var glad och uppåt jämt. Så då bytte jag namn. Men sedan har jag tänkt att jag skulle byta tillbaka, för visst är jag en optimist. Jag vill gärna tro att allt ska lösa sig till det bästa, att vi ska få leva länge och vara friska, att mina medmänniskor är snälla och vill mig väl. Med andra ord, så vill jag gärna tro att det finns något gott hos alla människor.


Jag är inte så att säga, mesig, och bara håller med i allt och med alla, men tills motsatsen har bevisats så ser jag det fina och goda hos mina medvandrare här på jorden. Besviken? Ja, visst blir jag det ibland, alla kanske inte hela tiden håller sig till sanningen, eller gör det bästa de kan. Men väldigt många försöker i alla fall. Trots allt så är vi bara människor med både små fel och brister.


Idag är det ett par plusgrader och mulet.


 

Häromdagen såg jag denna fina himmel ifrån vårt vardagsrumsfönster. Min kamera ger inte en rättvis bild, det var mycket vackrare i verkligheten.


Må din väg gå dig till mötes.

må vinden vara din vän.

Må solen värma din kind,

må regnet vattna själens jord.

Och, tills vi möts igen,

må Gud hålla dig i sin hand.







 
 
znogge

znogge

23 januari 2017 11:42

Det hör nog till under livets resa att vi någon gång blir besvikna eller ledsna. Går helt enkelt inte att komma i från. Men jag hoppas att ljusa tankar och positiv känsla ändå dominerar.

Kram och ha en härlig måndag!

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

23 januari 2017 11:43

Vi är nog lite lika du och jag! Jag har också ett optimistiskt sinnelag och försöker alltid se positivt på det som sker. Maken däremot var en grundmurad pessimist, så vi kompletterade varandra.
Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Tove Olberg

Tove Olberg

23 januari 2017 11:48

Du skriver dig rakt in i min själ, den delen där tilliten till det goda finns! Optimisten känner jag igen - och till och med en optimistlåda har jag - men var ställde jag nu den? En syster i blogglandia har jag här. Tack för versen och ha det fint tills nästa gång vi läses :-)
Varm kram

http://toveolberg.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

23 januari 2017 12:54

Jag räknar mig också till optimistskaran. Det behöver klart inte betyda att man alltid är glad och på gott humör, men det viktigaste är väl ändå att man inte målar allt i nattsvart utan kan se de små ljusglimtar som finns och fokusera på dem. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

25 januari 2017 12:40

Håller med dig, Gunnel. De gäller också ibland att försöka ta fram det som är ljust, mitt i allt det mörka.
Kunde inte kommentera hos dig.
Den violeta pantertanten på motorcykeln på din blogg är häftig. Tuff hatt.
Bra med 5% rabatt ibland, det är dyrt att handla och tråkigt.
Känner igen mig hos dig, det där med dagdrömmeri då jag var ung. Jag gick undan och läste istället för att jobba.
"Sitter hon och läser nu igen", sa mina föräldrar.
Kram!

 
Ditte

Ditte

23 januari 2017 16:01

God efretrmiddag! Jag ler inom mig när jagläser om din pttimistlåda. Jag har ett par stycken och har använt dem i flera sammanhang bl.a i min lärarbana och där tilll olika saker. Än idag kan jag ta fram ett par kort och titta och fundera vidare.
Jag är nog som du att jag tror männiksor om gott och oftast har jag haft rätt. Men visst blir det motgångar ibland. Men ett postivt bemötande får de flesta som har en mindre god avsikt att komma va sig.
Optimiist är jag i stort och särskilt vad häller min hälsa. Är jag mindre frisk så anser jag att det mer är ett tilllfälligt tillstånd även om jag vet att min hudsjukdom inte är det. Men jag väljer att se den så.
Jag är inte heller alltid glad och kan ha ett himla åskhumör, men det blåser fort bort.
Versen tyckte jag mycket om. (Och Gud kan ju vara så mycket.)
Stor kram till dig och många tankar.

http://akker.blogg.se

 
Mia

Mia

23 januari 2017 16:41

Man är väl godtrogen, gissar jag, för att det är så man känner sig själv. Visst kan det göra ont ibland och visst kan man känna sig sviken. Fast man kan ju förstås välja att se det från olika synvinklar. Men bättre att ta smällarna när de inte kan undvikas, för att resten av tiden känna sig levnadsglad. Optimistlåda - ah, härligt! :)
Varm kram

http://www.minsoltrappa.se

 
Lisbeth

Lisbeth

23 januari 2017 20:10

Jag vill så gärna vara optimist men får kämpa hårt ibland mot pessimisten i mig ...
Kram

http://lma7/wordpress.com

 
trollet

trollet

23 januari 2017 22:53

Fint av dej, jag är inte riktigt lika god;)

http://lchftrollet.blogg.se

 
Anki

Anki

24 januari 2017 06:07

Jag har inte någon optimistlåda, men tillhör nog ändå de optimistiska ... tror att allt ska ordna sig och tror alla om gott. Lite naivt och ibland alltför godtroget - och visst händer det att jag blir besviken - på mig själv eller på någon annan, men som sagt jag tror att människan är god i grunden.
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

wiolettan

25 januari 2017 12:32

Då är vi lika i den uppfattningen, Anki. Min man tycker att jag ibland är allför godtrogen.
Försökte att kommentera hos dig, gick ej. Ville bara ge en stor eloge för din promenad i skogen som blev så lyckad, bildmässigt, tänkte jag mest på. Otroligt vackra bilder av de vilda djuren. Du har verkligen blick för att se det vackra och annorlunda i naturen.
Kram!

 
geddfish

geddfish

24 januari 2017 12:15

Visst är du en optimist! Jag känner mig nog själv rätt så optimistisk för det mesta också. En gör så gött en kan.
Underbar himmel. Jag tänker mycket på himlen idag.
Varm kram 💗

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Marlene

Marlene

24 januari 2017 16:41

Tror du är en hyfsat optimistisk person vad du än kallar dej!

http://fdensammamamman.blogspot.se

 
Vonne

Vonne

25 januari 2017 18:18

Fint och klokt skrivet. Får mig att tänka på en liten sten med skriften "Det är du som formar dina tankar" som jag har på fönsterbrädan och tittar på när jag diskar (har inte diskmaskin). Den ger mig styrka att svänga om en surkartsdag till att bli lite mer optimistisk. Trots allt ligger det mycket i att man kan svänga om sina tankar och ta till sig det fina. Caj Polack predikar ju att "att välja glädjen" i en av sina böcker med samma titel.Det är bara dumt att deppa i vart fall om inte nåt särskilt sorgligt har hänt för då varken kan eller ska man vara glad och har nog svårt att vara optimist även om man är det i grunden.
Ha en optimistisk onsdagskväll och kram från mig.

http://Vonneprat.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards