Direktlänk till inlägg 31 januari 2017

Barnhistoria.

Av wiolettan - 31 januari 2017 08:45


Ni som har följt med mig här på bloggen genom åren, kanske vet att jag tycker mycket om barnhistorier. Barn är så omedelbara och rättframma. De lindar inte in sina svar, de säger vad de tycker.


Känner att det är ett bra tag sedan som jag delgav er någon av mina historier. Jag har egna, inom min släkt, men också sådana som jag har läst. Som denna till exempel.


En söndagsskollärare fick i uppgift att förklara för sina sexåriga elever, vad man behövde göra för att komma till himlen. För att ta reda på vad barnen redan visste, ställde han några frågor.


"Om jag sålde mitt hus, min bil och allt jag äger gav alla pengarna til kyrkan, skulle det ta mig till himlen?"

"NEJ", svarade alla barnen.


"Om jag städade i kyrkan, klippte gräset och höll ordning på mina saker, skulle det ta mig till himlen?"


Ännu en gång blev svaret "NEJ!"


"Men om jag var snäll mot djur och gav godis till alla barnen och älskade min fru, skulle det ta mig till himlen?"


Ännu en gång skrek alla barnen "NEJ!"


"Men, hur ska jag då ta mig till himlen?" frågade läraren.


En pojke på sista bänk reser sig upp och ropar:

"Du måste dö först!"



Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker att denna historia är så rolig. Kanske låter det absurt, men jag känner så. Barn är logiska, de krånglar inte till saker och ting, det är något som vi vuxna kanske borde ta efter.


Ska jag gå in lite allvarligare i det hela så är det ju rätt också, det hjälper inte hur "snälla och goda" vi är, det tar oss inte till himlen. Vi måste först och främst ha en tro, en tro på att det finns en Gud, bekänna Hans namn och försöka att leva ett liv, inte bara för oss själva, utan också för våra medmänniskor. Sedan, som pojken sa. Vi måste dö först.



 



Trevlig dag önskar jag er.




 
 
Tove Olberg

Tove Olberg

31 januari 2017 18:31

:-) Den är rolig den historien! Du är en fin människa med tro. Min farmor var så.
Varm kram!

http://toveolberg.blogspot.se

 
Kicki

Kicki

31 januari 2017 18:58

Så bra den var och sann.
Vi måste ju dö först.
Trevlig kväll och varm kram till fina dej💝

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Znogge

Znogge

31 januari 2017 19:17

Barn tänker på något vis i andra banor och deras tankar är oftast finurliga och kluriga. Dessutom har de en förmåga att svara precis vad de tycker och är så spontana. Fast inte en lika god egenskap alltid hos tonåringar ;-)

Kram och ha en fin kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

31 januari 2017 21:15

Barn är väldigt kloka och visst har vi vuxna mycket att lära av dem. STort tack för din fina historia som jag tyckte om.
Min kusin var med min mormor i Norge i kyrkan och satt stilla och lyssnade på hela gudstjänsten men mot slutet hade han, som då fyraåring, några tankar och sade högt till den högkyrliga prästen; "Nu har du talat så mycket om Gud men jag undrar var fru Gud är, henne har du inte pratat om." Det blev tyst i kyrkan. Och året var 1948. Visst är det tänkvärt.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

1 februari 2017 09:23

Gillar också dessa typer av barnhistorier. Ibland är nog barn klokare än oss vuxna.
Så fin gammal bild av flickan som läser aftonbön, tror jag att hon gör. Påminner om min barndom.
Sköt om dej!

http://leniawales.wordpress.com

 
Vonne

Vonne

1 februari 2017 14:38

Ha ha ja det var ju en för gullig och förstås helt sann slutsats pojken gjorde. Visst är det så att av barn får man höra sanningen, i vart fall små barn. I tonåren kanske det kan svaja lite. Det är roligt med barnhistorier så du får gärna bjuda på fler.

Ha en bra eftermiddag och kväll. Kram

http://vonnevardag.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

1 februari 2017 19:39

Det är så mycket som försvinner, växer bort och tvingas bort under livsresan. Barn är härliga. Oförstörda. Tack för den berättelsen. Bilden gillar jag skarpt också.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
gun

gun

1 februari 2017 20:18

Barnen är härliga med sina kommentarer som jag hör dagligen. Ibland vet man inte vad man ska svara:)...
Tack för historien. Trevlig kväll till er.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards