Direktlänk till inlägg 2 februari 2017

Klok och vis.

Av wiolettan - 2 februari 2017 10:39



Motgången är ofta en förklädd vän.

Möt den med tacksamhet.

för den ger dig styrka och klokskap.


Författaren okänd och just nu kanske jag inte håller med. 


Visst, vi lär oss av våra motgångar, vi blir starkare och visare och det är bra, men just uppe i det hela så måste jag vara mycket stark för att se den vännen. 


Ibland tänker jag som så att allt det som jag eller någon annan har mött och har fått gått igenom under livet, så måste både hon och jag vara mycket stark och mycket klok, vid det här laget. Jaa, jag kanske är stark, men framför allt så är jag envis och ger inte upp i första taget. Så väldigt klok är jag väl inte, men jag är ibland rätt så duktig på att lösa korsord.



 

Ett tankeväckande budskap från min almanacka.





 
 
znogge

znogge

2 februari 2017 11:47

Att annat sätt att säga det är väl nästan "det som inte dödar det härdar". Naturligtvis beror det på vilken sorts motgång det handlar om. Det finns människor vars liv alltid går som på räls medan vissa stöter på motgång efter motgång. Då måste det vara oerhört svårt att känna tacksamhet och jag tror inte att jag skulle klara det...

Hoppas du får en fin dag som bjuder på medgång!

Kram <3

http://znogge.wordpress.com

 
Gunnel

Gunnel

2 februari 2017 12:08

Visst är det svårt att se en mening med de motgångar man råkar ut för. Även lång tid efter kan jag inte förstå varför just det hände. Tror faktiskt att för det mesta är motgångar av ondo. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

wiolettan

3 februari 2017 11:59

Just då det händer har vi svårt att förstå meningen med det och tycker att det känns hårt och kanske orättvist. Men, jag tror att det i mångt och mycket danar oss till dem vi är och förhoppningsvis stärker oss bättre för framtiden.
Gunnel, jag tycker mycket om att läsa Pantertantens passioner, men kan tyvärr inte kommentera där hos dig.
Dagens inlägg, mitt i prick. Visst är detta kort bra att ha och behövs till så mycket. Att ha tagit körkort är också något som jag tycker känns bra, än om jag inte kör bil nu för tiden.
Vilken härlig bilskollärare du fick, honom gillade jag. Gick han verkligen in och tog en kopp kaffe?
Kram!

 
Ditte

Ditte

2 februari 2017 13:00

Jag kan inte heller generellt se motgångar som en vän, däremot mer som ett tillfälligt tllstånd. Och envis är jag också och det har oftast hjälpt mer än det stjälpt.
Budskapet på din almanacka tycker jag om för det är lätt hänt att inte vara tacksam över det man har och ständigt önska mer. Men blir man då lyckligare?
Stor kram och många tankar till dig.

http://akker.blogg.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

2 februari 2017 19:59

Du skriver så härligt och klokt idag! Envishet är bra när det blåser :-)
Versen är ett råd som träder i kraft först då det gått över kanske :-)
Kalenderns bild och text är fin och sann!
Varm kram!







http://toveolberg.blogspot.se

 
Kicki

Kicki

3 februari 2017 07:07

Att envishet är bra, det vet vi alla. Den kommer man långt på.
Men motgångar av olika slag kan göra oss mera empatiska och medmänskliga om dom är övergående.
Önskar dej en fin dag och kram till dej.💚

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Mia

Mia

3 februari 2017 10:15

Många gånger tycker jag det ligger mycket klokskap i de tankar och värderingar man får, mitt i det liv man tar sig fram i. Visst är det tufft ibland på vägen, men det känns så himla härligt att hitta rätt kurs igen. Kanske man rent av, vis av erfarenhet, hittar en bättre riktning.
Hoppas du får en fortsatt härlig dag!
Varm kram!

http://www.minsoltrappa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards