Direktlänk till inlägg 13 februari 2017

Bortgjord!

Av wiolettan - 13 februari 2017 10:10


Måndag igen, så fort dagarna går. Minus fyra grader och solen sken så fint då vi vandrade ut. Vi tog en liten sovmorgon idag för ovanlighetens skull och ingen förfrukostpromenad. Utan vi har gått ner till Willys och handlat lite som vi saknade i kylen.


Igår då mysingen och jag gick en stadsrunda, vid halv åtta tiden ungefär, var det nästan inga människor ute, men så var det ju söndag förstås.


Då vi kom till ett gathörn stod en kille där och då vi gick förbi sa han:


"Hej, hej"!


"Hej", svarade jag, glatt överraskad, en ung kille som hälsar så artigt på främmande personer.


"Hur står det till"? frågade han.


"Jo tack bra och själv då", svarade och frågade jag medan jag gick framåt.


"Han pratar i sin mobil", säger mysingen, "hörde du inte att det ringde i hans telefon då vi kom fram till honom"?


Nej, det hade jag inte hört och jag skämdes och vågade inte vända mig om, men så fort vi kom runt hörnet så fick mysingen ett skrattanfall och jag stämde in, fast åtskilligt generad. Nu för tiden syns det ibland inte att de pratar i telefon, kanske bara sladdar i öronen och det kan man ju ha då man lyssnar på musik eller så också.


I morse då vi nästan var vid simhallen här i Sundbyberg kom en ung kille emot oss. Han var väl i 15-års åldern kanske. Då han var mittemot oss tittade han på mig och sa:

"Hej"! Jag tittade noga, ingen telefon, inga sladdar till öronen så jag svarade glatt tillbaka, "Hej, hej"! Undrar så varför han hälsade på mig, det är ovanligt att unga, tillsynes tuffa killar hälsar på en främmande gammal tant. Men det var nog så att jag skulle få den hälsningen i dag eftersom jag blev så modlös då jag dabbade mig i går.


Ja, jag säger då bara det. Tacka vet jag tiden före mobilernas intåg. Nej, skojar bara, mobilen är bra att ha och tydligen oumbärlig för en del.



 

Den här skylten fanns inte vid den affären som vi handlade i idag, som tur var.



Om självkritik och andras beröm

balanserar jämt, blir man varken

högfärdig eller modlös.


Något att tänka på.





 
 
Gunnel

Gunnel

13 februari 2017 11:36

Hahaha! Ditt inlägg har räddat min dag. Jag har också blivit lurad och trott att någon pratat med mig. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Preciosa

Preciosa

13 februari 2017 11:55

Hej!
Ja man vet inte om dom pratar i mobil eller för sig själva...för bra många år sen så började det med att bara ha snöre med mikrofon och då trodde man verkligen att dom var lite anners hahaha...Hände nyligen i Torre då en luggsliten man kom och vinglade lite och pratade...jag trodde han var lite yr i bollen och pratade för sig själv. Men min syster sa att han pratade i telefon :-) Öppettiderna skulle kunna var i Spanien, dom som skyltar med 24 timmar öppna är i bland inte öppna alls eller delvis :-)
Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Annette

Annette

13 februari 2017 12:01

Gud så roligt. Låter precis som nått en annan kunde ha gjort.

http://storstadslivetefter40.blogspot.com

 
znogge

znogge

13 februari 2017 12:06

Jag har också gjort bort mig på samma sätt. Fast egentligen tycker jag kanske inte att det var så farligt. För min del hör det till hyfs och vett att svara när jag tror att jag blir tilltalad. Så tanken var i alla fall god...'

Kram och ha en bra dag!

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

13 februari 2017 13:40

Det är minsann inte lätt att vet vem folk talar med när de går gatan fram och till synes pratar för sig själva, så inte behöver du känna dig bortgjord.
Den där affären lär nog inte ha så många kunder!
Ha en fin fortsättning på dagen!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

13 februari 2017 15:01

Ler när jag läser detta om att en person hälsade. Känner så igen mig i detta. Man vet ju aldrig om det är någon man känner eller som ändå bara hälsar. Och dte gjorde ju den sista unga killen. Kan tänka mig Mysingens skrattanfall och ditt muntra skratt likaså.
Skylten fick mig att skratta än mer och att skratta mår en bra av.
Önskar dig en fortsatt rolig och fin måndag.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

13 februari 2017 17:09

Ha ha ha, tack för ett gott skratt. Ha ha ha... :D)

Kram ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Anki

Anki

13 februari 2017 19:21

Haha ... ja det är lätt att skratta åt det så här efteråt, men jag vet av egen erfarenhet hur dum man känner sig :)
Ha det gott!
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Lisbeth

Lisbeth

13 februari 2017 22:03

Det var det trevligaste jag läst i dag! :D Både hälsningarna och skylten. Och nu önskar jag dig en riktigt fin Vändag! <3 Kram

http://lma7/wordpress.com

 
Primrose

Primrose

13 februari 2017 23:09

,-)))) Tycker det var charmigt!
Inte är det lätt att veta om man blir tilltalad eller inte ,-)
Om killen hörde dig tyckte nog även han att det var gulligt ,-)
Kul att skratta åt efteråt.
Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Vonne

Vonne

14 februari 2017 07:40

Hi hi, jag skrattade gott och igenkännande när jag läste ditt inlägg. Hur konstigt är det inte när folk till synes går och pratar med sig själva, fast nu har jag börjat vänja mig men i mobilens barndom gjorde jag flera gånger som du. Trodde vederbörande pratade med mig, det hände ofta i korridorerna på jobbet. Ja jag säger då det.... Artiga ungdomar har jag märkt faktiskt börjat dyka upp på senare tid. Antingen beror det på respekt för äldre eller helt enkelt god uppfostran. Många gånger reser ungdomar på sig i vänthallen eller på bussen och flera gånger har ungdom frågat om jag vill ha hjälp med att bära väskan när jag är på väg till tåget. Nu måste jag nog tillägga att det i de flesta fall har rört sig om ungdomar med utländsk bakgrund. Heder åt dom som sköter sig. Man blir glad. Glad blir jag även åt solen som tittar fram idag.
Önskar dig en god och glad alla hjärtans-dag.
Yvonne

http://vonnevardag.se

 
Kicki

Kicki

14 februari 2017 07:53

Åh så kul, hade kunnat vara jag.
Visst är det kul när folk pratar rätt ut innan man kommer på att dom har lurar.
Hihi du är härlig.
En 💝 kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Comsi comsa

Comsi comsa

14 februari 2017 09:07

http://egopyret.blogspot.com

 
Mia

Mia

14 februari 2017 10:14

Säkert finns det åtskilliga härliga historier där mobiltelefonen spelar sin roll och jag är säker på att du är i gott sällskap.
Kan vara fint att få en oväntad sovmorgon - ibland behövs de. Och fint är det att få ett oväntat glatt "Hej!" eller annan trevlig kommentar - de är också väldans välbehövliga. :)
Önskar dig en riktigt fin och förhoppningsvis solig februaridag!
Varm kram!

http://www.minsoltrapa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards