Alla inlägg den 14 februari 2017

Av wiolettan - 14 februari 2017 09:47


och jag som har så många hjärtan. Det skulle bli ett långt inlägg om jag lade ut alla de bilder på hjärtan som jag har tagit under årens lopp. Helt plötsligt har dom funnits där, mitt emot mig, de har bara dykt upp, ibland från ingenstans och ibland lite mera givet.



 

Detta hjärta är i alla fall nummer ett. En bild på min mysing då han i lördags klädde upp sig i frack, för att få 10:e graden i Par Bricole.


Efter frukosten i morse tog vi en liten kort runda. Solen lyste och det var två grader kallt. Underbart väder. Det är bra, då kommer det kanske många på SPF:s årsmöte som vi har idag. Mysingen är protokollsekreterare där så han får jobba lite.


 

På vår lilla runda som vi tog idag gick vi in och köpte en lott. Det har vi inte gjort på flera år, men är det en speciell dag så är det. Har ni sett? Till och med lotten var det hjärtan på.


 

Detta vykort är det också hjärtan på. Jag tycker om texten. Det står:

Livet mäts inte i hur många andetag vi tar,

utan i de stunderna, som gör att vi tappar andan.



Alla Hjärtans dag kom till under medeltiden, helgonet Sankt Valentin, i England och Frankrike. Firandet började inom den Katolska kyrkan i slutet av 400-talet. Så det är en mycket gammal tradition.


Romantiken och kärleken då, som så starkt förknippas med Alla Hjärtans Dag? Jo, den kom till först under medeltiden i samband med Valentindagen. Det sägs att det började med att folk trodde att fåglarna då sökte och fann sin partner. Då började pojkarna och flickorna att fundera över vem som skulle bli deras Valentin, nå´t år framöver, för så länge tänkte de hålla ihop i alla fall. Det var också under den här tiden som seden att skriva kärleksbrev och dikter, började, helst rimmade dikter. Senare, under 1800-talet så kom det tryckta fina Valentinkort.


Idag är Valentindagen mycket uppmärksammad i engelsktalande länder, där brev skickas och presenter ges. Jag kommer ihåg då jag i början av 1980 åkte till London och där på hotellrummet fanns det en TV som hela dagen sände hälsningar och kärleksförklaringar. Det var just på Alla Hjärtans Dag, som jag då inte hade haft just någon kännedom alls om.



 

Hoppas att ni alla får en finfin Alla Hjärtans Dag.








Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards