Alla inlägg den 20 februari 2017

Av wiolettan - 20 februari 2017 09:16


Måndag, ny dag och ny vecka. Vi tog en kort liten promenad i morse, bland annat hämtade vi bilen och körde ”hem den”.


Det var så att i går tog vi en tur till Skogskyrkogården med bil. Då vi kom tillbaka fanns det inte en ledig plats här utanför och ingen på Tulegatan heller. Vi fick köra runt lite och hittade till slut en ledig ficka lite längre bort. Men, mysingen längtade efter sin bil och ville hämta den så fort det gick och i morse då en del hade åkt till sina jobb, så fanns det plats.


I förrgårkväll var det melodifestival på TV, ett program som jag inte brukar lyssna eller titta på. Men, jag gjorde ett litet undantag denna gång.  


Owe Thörnqvist var nämligen med och sjöng en av sina egna låtar, en nyskriven, vad jag kan förstå. Han är över 87 år och är den äldste som har medverkat i den tävlingen. Jag såg inte hela programmet men tittade och lyssnade på Owe. Såg sedan att han gick vidare, direkt till Globen, det gläder mig.


Han sjöng och spelade munspel med den äran. 


Det som jag tycker är märkligt är att han skrev låten på så kort tid. Någon dag eller så, bara si så där, en verklig begåvning på det området. Hans sångröst är det heller inte något att klaga på, sjöng bra och det hördes vad han sjöng om.


Bra att även äldre får ”ta plats” tycker jag. Det är ju en hel del åldersdiskriminering nu för tiden. Vi gamlingar, kan inte som de unga. Nej det är klart, orkar inte så mycket, men vi har, många av oss, levt ett rikt liv och är full av livserfarenheter. Det är inte bara att slänga oss på soptippen, att vi ska räknas som odugliga om vi kanske inte kan gå så bra, inte hör så bra, eller ser så bra eller någon annan åkomma. Vi har ju faktiskt bidragit till att bygga upp detta samhälle. Vårt välfärdssamhälle. Tänk bara på hur det var då vi 40-talister kom till världen.


   

Nej, nu kommer jag riktigt i tagen, måste stoppa innan jag tar i för mycket.


 

Mysingen är på SPF:s styrelsemöte och då han kommer hem ska vi ut och handla lite mat.


 

Önskar er en finfin dag och vecka.

  




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards