Direktlänk till inlägg 24 februari 2017

Minus sju grader

Av wiolettan - 24 februari 2017 10:12


Detta med tacksamhet är vittomspännande.


Vi kan inte ta något för givet, inte ens att solen ska gå upp. Tänk om jag kunde vara mer tacksam över det jag har.


Eva i Edens lustgård hade så många frukter och så mycket fint omkring sig, men hon fokuserade på det hon inte fick, det förbjudna äpplet.


När vi fokuserar på det vi inte har eller på situationer vi är missnöjda med, öppnar vi upp för fel tankar. Vi tar livet, frälsningen, solskenet, blommorna och en mängd andra gåvor från Gud för givet. Vi letar efter fel saker och vägrar glädjas över livet förrän det har ”ordnat upp sig”. För det är inte alltid så lätt att känna tacksamhet då värken sliter i oss, eller tröttheten övermannar oss.


Vi är bara människor och ibland blir det för mycket runt om oss, eller inom oss. Det händer saker ibland som vi inte rår över och det går inte alltid vår väg. Vi blir sjuka, vår kropp orkar inte allt det som vi vill, någon närstående gör oss besviken, eller någon som vi trodde var vår vän, visar sig inte vara det, då det kommer till kritan, någon som vi bryr oss om blir sjuk, eller får lämna detta jordeliv. Då är det lätt att tappa fokus, att inte se det som finns någonstans, något som i alla fall är positivt.


Ojdå, det blev lite allvarsamma ord, tar en liten sann histora på det.  Älskar barnhistorier.


Lena hade gått några veckor i första klass och berättade där hemma:

"Idag talade jag om för fröken i skolan att jag var enda barnet".

"Vad tyckte fröken om det då"?

"Jag vet inte säkert. Hon sa bara : "Tack och lov för det"!


I morse minus sju grader och solen lyser så fint.


 



Önskar er mina bloggvänner en trevlig dag.







 
 
Znogge

Znogge

24 februari 2017 13:09

Vilken rar historia som man kan tolka på två sätt tycker jag. Det finns verkligen mycket att vara tacksam för i tillvaron för inget är självklart. Inte ens det enklaste och saker som vi tar för givna...

Hoppas du får en riktigt fin fredag!

Kram <3

http://znogge.wordpress.com

 
Preciosa

Preciosa

24 februari 2017 17:13

Hej W!
Ja du har rätt...jag är ofta tacksam över saker som hänt i livet eller hur det blivit men säger aldrig det. Mest tacksam är jag för att min kropp - trots sjukdomar och annat - fortfarande står på benen :-)Men det händer så mycket annat som man har svårt för att inte lida av...ja omvärldens turbulens...ja hur ska det bli...För ögonblicket är jag tacksam att jag kunnat köpa nytt tangentbord :-) Ja så jag kunde skriva till dig med alla bokstäver :-) Kramar P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Ditte

Ditte

24 februari 2017 17:19

Så sant! Tack för en bra påminnelse. Visst är det lätt att hamna i en negativ tankespiral och lägga kraft på att gräma sig över det man inte har.
Texten på bilden är talande.
Ler när jag läser din barnhistoria. Jag var också enebarn och med en pappa som jobbade i Stockholm under flera år då mamma och jag bodde kvar i den lilla köpingen Töreboda i Västergötland. Jag var livlig och fanns sällan där jag borde vara och var rymningsbenägen.
Mamma berättade att när jag lagt mig i min säng så tackade hon Gud för att ännu en dag hade gått då jag var skadefri och välbehållen.
Mamma hade ett stort anvsar och hon var ju ensam med mig och pappa kom bara hem någon gång i månaden. Undantag var ju när vi halva året alla tre bodde på Lillehammer i Norge och han också delade min vardag. Tror han förstod lättare då...
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Primrose

Primrose

24 februari 2017 19:12

Vilken himla söt historia ,-))))
Ja det är viktigt att vara tacksam, det mår man bra av.
Jag är tacksam för mycket!,-)
Ha det fint Härlig Helg KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
geddfish

geddfish

24 februari 2017 22:25

Jag är ensamt barn och jag kommer inte ihåg att någon fröken tyckte det var tack och lov ;)
Men jag är tacksam för livet, jag har fått mycket av varje eller lite av nästan inget eller det mesta av allting.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Anki

Anki

25 februari 2017 06:55

Sanna ord både i dina tankar och på bilden. Härlig barnhistoria :)
Önskar dig en fin helg!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Kicki

Kicki

25 februari 2017 09:04

Tacksamhet är något man får lära,sej tror jag, gör man det så blir allt mycket lättare.
Jättefint och sant skrivet.
Så söt historia också
Ta hand om dej underbara du. Trevlig lördag och stor kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Ingrid

Ingrid

26 februari 2017 18:05

Vilken söt historia!
Tacksamhet och förnöjsamhet har vi stor anledning att känna, vi som lever i en av den bästa världar.
Ha en fortsatt fin söndag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards