Direktlänk till inlägg 25 februari 2017

Morgontankar

Av wiolettan - 25 februari 2017 09:51


Minus 5 grader och solen sken så vackert då vi vandrade ut i morse. Klockan var inte ens 8 och det var lugnt på stan. De vi mötte var mest mattar och hussar med sina fyrbenta vänner. Jo, så mötte vi en man, eller mötte och mötte, han stod utanför ICA på Landsvägen och han frågade:


"Har du några kronor som du kan undvara, till mig"?


Så kallt och en tidig lördag morgon, ovanligt att se någon tiggare den tiden. Här sitter de framför ingångarna till affärerna men inte förrän dom har öppnat. Men denne man gick eller stod och han nästan skakade, för han frös. Jag har så svårt att se så´nt. Jo. visst fick han en slant, jag har så svårt att bara gå förbi utan att hjälpa, nu då jag kan. För mig blir det inget stort hål i plånboken men för honom kan det kanske betyda en varm kopp kaffe, med en bulle till. 


Jag vet, ni tror som mysingen, det går till sprit och cigaretter. Kanske det, men jag ger i all välmening och hoppas att det ska komma honom till nytta och inte tvärtom.



Som ni som läser min blogg kanske vet, så älskar jag barnhistorier, ja historier över huvudet taget. Men ungar, de är så underbara i sina kommentarer.


Lyssna på denna:


Den lilla flickan till sin mamma då de möter en nyklippt pudel:
"Nu är det väl sommar i alla fall, mamma, när vovven har tagit av sig ytterbyxorna"?


Eller denna:

Lilla Malin har just lärt sig bönen "Fader vår". När hon kommer till "vårt dagliga bröd giv oss i dag" utbrister hon:

"Mamma, kan jag inte få be om ett paket knäckebröd, så slipper jag tjata om bröd varenda dag"?


En tredje:


I skolan gissade man gåtor.

"Vem är det som har en kam men aldrig kammar sig"? frågade fröken.

"Det är jag", svarade lille Hans.




 

Bilden har inget med inlägget att göra, men jag tycker om katter och dessa är så söta. (Den till vänster också.) Den till höger är som en kopia av en katt som jag har haft som hette Sasse, eller egentligen Sebastian.


Trevlig helg önskar jag er mina bloggvänner.




 
 
Primrose

Primrose

25 februari 2017 10:53

Jag ger också eller så frågar en tiggare efter en speciell sak då köper jag, han kanske valde kaffe och bulle, det tror jag.
Ja den tiden brukar vi hundägare mest möta andra hundägare ,-)
Barn är så söta med sina tankar och funderingar ,-)
Bilden är jättesöt, vi hade när våra barn var små en svart katt som hette Sebastian ,-)
Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
geddfish

geddfish

25 februari 2017 11:23

Jag älskar också katter! Har haft flera stycken. Den vita liknar lite den turkiska van-katten som vi hade, hon hette Fleur och hade stamtavla. Men blev inte så god i lynnet, jag tror mycket på bondkatter, jag. Fast, vi hade en svart norsk skogkatt en gång, Bagheera, han var så snäll så man kunde kela hur mycket som helst med honom, annars är ju katter egensinninga.
Soligt idag och jag ska gå ut om en stund. Och senare ut igen.
Varm kram, godhjärtade 💗

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Znogge

Znogge

25 februari 2017 11:34

Jag är precis tvärtom och ger inget till tiggare utan föredrar att ge till organisationer som arbetar på ett annat sätt. Söta katter fast jag tycker att den lilla hunden är gulligast ;-)

Kram och ha en härlig lördag!

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

25 februari 2017 13:33

Vi har fortfarande tiggare i Klintehamn, men nu är det bara utanför Konsum och det är flera som alternerar. De kommer ofta in på Kupan och handlar, men köper aldrig kaffe eller något att äta. Jag måste erkänna att jag har sluta ge dem någonting.
Önskar dig en trevlig helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
FrökenRödlök.bloggplatsen.se

FrökenRödlök.bloggplatsen.se

26 februari 2017 04:19

Marica, Mizaca, 31 år, Bor i Hyltebruk.

http://frokenrodlok.bloggplatsen.se

 
Trollet

Trollet

26 februari 2017 10:46

Arla morgon och minusgrader, jag hade oxå gett en slant.

http://lchftrollet.blogg.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

26 februari 2017 15:09

Jag kan också ha moraliskt svårt med tiggare ibland. Mej gör det inget om det går till sprit och cigaretter, om de kanske har ett stort behöv av detta, bara det inte går till någon person eller organisation som lever av dem. Det är inte för hålet i min plånbok det spelar någon roll, bara pengarna används av tiggaren själv till något den själv anser sej behöva.
Ha en bra söndag!

http://leniawales.wordpress.com

 
Vonne

Vonne

26 februari 2017 19:17

Härliga barnhistorier, de är för finurliga de små liven. Jag ger aldrig pengar till tiggare och är om jag ska vara ärlig, riktigt trött på allt hejande man förväntas svara på utanför affärerna. Det betyder ingenting det där hejet och nu har jag slutat svara också. Med andra ord skulle jag uppskatta om tiggeriet kunde upphöra och de stackars människorna få en dräglig tillvaro i sitt eget land. Visserligen, de är inga bråkstakar som vissa andra, men ändå. Förstår ju att de har det svårt men jag har också hört att om man istället för pengar ger dom något att äta eller frukt blir de inte alls tacksamma. Men det är bara vad jag hört skvallras om... Ha en skön söndagskväll. Kram.
Förrästen jag har hittat dina kommentarer i skräpposten och ska i morgon se vad det beror på. Det är bara du som inte kan kommentera verkar det som.

http://vonnevardag.se

 
Ditte

Ditte

26 februari 2017 19:35

Barnhistorier är jag också väldigt förtjust i och man kan lära sig mycket. Tack för dina!
Visst blir man berörd av dessa som tigger, men jag ger sällan pengar men jag kan då och då erbjuda mig att köpa en kopp kaffe och en bulle. Dock är jag restriktiv för detta att tigga är inte värdigt för någon.
Jag vet att Stadsmissionen och Frälsningsarmén m.f.l gör ett stort jobb och jag stöttar dem.
Kattbilden är så fin och jag tränar ju på att inte vara rädd för katter och utmanar ofta min rädsla. Hundar är jag inte rädd för...
Stor kram från mig och många tankar,

http://dittemitti.se

 
gun

gun

26 februari 2017 20:14

Härliga barnhistorier. Får höra mycket av barn må du tro:):)..
Katter är fina och min granne har en ny liten katt som det är full fart på!!! Vet aldrig var hon befinner sig och rätt som det är så har hon lyckats ta sig in till mig...
Har lite svårt för tiggeriet för jag tycker inte att någon ska behöva förnedra sig så.
Även här har vi haft fint väder och jag hoppas du haft en fin helg.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Lisbeth

Lisbeth

26 februari 2017 21:08

Det är alltid trevligt att titta in till din blogg. Du är så positiv och snäll mot alla. Trevligt med barnfunderingar.
Jag är också kattmänniska men vi har inte någon egen katt nu. Din kattbild är så fin.
Varm vinterkram

http://lma7/wordpress.com

 
Lana_SHON

Lana_SHON

27 februari 2017 02:15

Great post! Thanks!

http://www.shon-stylish-healthy-organic-natural.co

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards