Alla inlägg den 6 mars 2017

Av wiolettan - 6 mars 2017 11:57



Måndag och en ny vecka och det är redan mars. Vi har ingen snö och mycket lite vårkänslor, vårtecken menar jag.


   

Dom här snödropparna såg vi häromdagen på en slänt.


Igår var vi på teater. Jag tror att det är tredje gången i mitt liv så det är inte ofta som jag gör det. Kanske för att jag inte är så intresserad och kanske för att det, för mig, har varit onödigt dyrt. Men nu var det skillnad.


Min mysing tillhör en loge som heter Par Bricole. Ett ordenssällskap grundat 1779 och har som mål att vårda 1700-tals kultur bland annat, och Bellmans minne. De har sina möten i  Bellmanshuset på Urvädersgränd, i hjärtat av Södermalm i Stockholm. Carl Mikael Bellman bodde i huset flera år och skrev där nästan alla Fredmans Epistlar. De har visning av huset och dess sevärdheter en söndag i månaden. Mysingen är en av ciceronerna. De brukar hålla ett litet föredrag och berätta och sjunga om huset och Bellman. Jag har varit där och det var mycket trevligt, den gången i alla fall. Inträde är 100:-


Ordern har cirka 1300 medlemmar och kungen står som ordens beskyddare. Sången spelar stor roll inom sällskapet och de har en fin sångkör.


Att sången spelar stor roll märktes i hög grad i går då vi var på teater och såg ett spex framföras av mycket duktiga, roliga och kunniga män från Par Bricole.


Det vi såg var två akter ur Hemsöborna, alltså en nedkortad del och annorlunda. Det var så mycket humor och vacker sång och musik. Stor del av spexet var på rim. Som sagt så framfördes mycket av handlingen med sång. En världstenor spelade rollen som Karlsson, nämligen Magnus Kyhle. Så nog fick vi valuta för entréavgiften. Det var många skratt och mycket applåder.


   

Vi fick inte fota under föreställningen så jag tog två bilder innan det hela började.


 

Men ändå, fast de talade om i början att det var fotoförbud såg jag flera stycken som höjde sina mobiler och tog bilder. Det tycker jag är lite si så där.



Ojoj, så klockan går, blir upptagen ett tag. Ha en finfin dag.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards