Direktlänk till inlägg 6 maj 2017

Pacemaker, livsviktig uppfinning.

Av wiolettan - 6 maj 2017 08:12


Rune Elmqvist, är det namnet bekant? Kanske för en del av er och andra inte. Det är i alla fall namnet på mannen som har uppfunnit pacemakern. En liten dosa i min kropp som många gånger har ”kickat igång” hjärtat.


1958 genomfördes den första operationen då en pacemaker inopererades i en människas kropp. Mannen hette Arne Larsson och han dog 2001, 86 år gammal. Överlevde både uppfinnaren och kirurgen.  Han hade då hunnit avverka 26 st. pacemakrar.


Den första pacemakern vägde 150 gram att jämföras med dagens som väger 10-20 gram. Det går en eller två elektroder ifrån den lilla dosan, som är inopererad under nyckelbenet, till hjärtat. Jag har två elektroder. Hjärtstimulatorn känner av då hjärtat behöver hjälp för att slå, i mitt fall om det går för sakta och vill stanna. Batteriet är tänkt att hålla i cirka 10 år. Efter det måste det bli en ny operation för att byta batteri. Kanske det är laddningsbart? Skojar bara.


Pacemakern anses vara 1900-talets viktigaste uppfinning. Jag är beredd att hålla med.


Varför jag berättar detta? Jo, jag har varit med om en del undersökningar och provtagningar senaste tiden och i onsdags, så skulle jag trampa cykel under uppsikt av en läkare, sköterska och EKG test samtidigt. För att kolla varför min ork plötsligt tar slut ibland och jag får andnöd. Jag trodde att allt gick bra men igår ringde min hjärtläkares sköterska och sa att jag måste till Karolinska sjukhuset för att ta nya prover av hjärtat. Spruta in kontrastvätska, eller vad det var hon sa.


Anledningen var att, beroende på att jag har pacemaker så kunde de inte avgöra om jag hade några förträngningar. Under tiden som jag hade cyklat så hade pacemakern fått sätta igång och jobba flera gånger för att sätta fart på hjärtat. Det hade haft en tendens att stanna.


Ska jag vara ärlig så tvivlar jag på detta? Tycker inte att det stämmer. Jag kan ju inte vara den första patienten som har gjort detta arbetsprov och samtidigt haft pacemaker? De borde ju vetat att testet inte skulle gå då? Var det kanske den första patienten de haft där hjärtat höll på att stanna flera gånger under trampningen?  Eller vad betyder detta?


Ha det bra mina bloggvänner. Jag kommer även i fortsättningen inte att blogga så ofta.



   

 Detta fanns utanför en affär.


 

Ja, inte ser jag så glad ut här.


 

Inte blir man väl så gladare av att hitta ett rött hjärta med ett livshotande jack i? Men det låg helt plötsligt framför våra fötter.





 
 
Znogge

Znogge

6 maj 2017 10:26

Visst är pacemakern en fantastisk uppfinning som betyder otroligt mycket för väldigt många. Bra i alla fall att du blir utredd ordentligt. Eventuella förträngningar är oftast lätta att åtgärda med moderna metoder och det är bra att ligga steget före.

Kram och ha en härlig lördag!

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

6 maj 2017 11:31

Man kan ju undra om du är den första patient med pacemaker som gjort detta arbetsprov...Förstår din oro. Men jag vet också att Karolinska har många läkare med stor erfarenhet och kanske kan de där klura ut varifrån dina besvär kommer.
Jag har vänner med pacemaker och visst är det en fantastisk uppfinning och den utvecklas ju hela tiden.
Klart att du blir både ledsen och bekymrad när du inte får svar på dina frågor.
Skickar många tankar till dig.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Lena

Lena

6 maj 2017 13:25

Om jag kunde förklara för dig så det känns bättre. Jag förstår hur de menar. Om arbetsprovet var för att upptäcka ev förträngningar så går inte det om pacemakern arbetar mycket under undersökningen. Det man hoppades se på ditt ekg syns bara på dina egna hjärtslag som inte pacemakern utlöser. Och man vet aldrig innan hur mycket pacemakern kommer gå in. Jag tycker det verkar som du kan ha stort förtroende för dem om de väljer gå vidare med kranskärlsröntgen, det är helt rätt väg att gå och du verkar vara i goda händer. Stor kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

6 maj 2017 16:17

Pacemaker har flera av mina bekanta och är väldigt nöjda med den. Den ena är en kvinna som fyller 90 år nu i sommar och hon upplevde att hon fick väldigt mycket bättre ork sedan hon fått sin pacemaker. Förut orkade hon nästan inte gå någonting, men nu kan hon gå på ordentliga promenader.
Jag hoppas att de kommer underfund med felet på ditt hjärta, men det verkar ju som om du verkligen behöver din pacemaker.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
geddfish

geddfish

6 maj 2017 19:05

Läkarvetenskap har alltid intresserat mig, så jag har försökt hålla mig ajour om det mesta.
För mig låter det som om din pacemaker är en mycket god vän och att ditt arbets-EKG inte fungerade så bra ihop med den, utan att du behövde undersökas på annat vis. Jag har själv gjort arbets-EKG under min utredning som donator och det var jobbigt!
Tror absolut att du kan lita på dina läkare!

Varma kramar, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

6 maj 2017 20:25


Läste Lenas kommentar här ovan och tror det är rätt som hon skriver.
Förstår så väl att man gör motstånd till saker som inte blir som vi önskar. Men här får du nog kära wiolettan lita på sjukvården. Många tankar och jag tror allt blir bra. Oron är oftast värre än det som komma skall. Varm kram ❤️

http://egopyret.blogspot.com

 
Preciosa

Preciosa

6 maj 2017 21:36

Hej!
Ja inte är det så skoj med alla dessa undersökningar...Har ju gjort dom flesta, borde gå och kolla efter om mina "reservdelar", vener och stentar...funkar. Länge sen...
Hoppas dina undersökningar går bra, man får stå ut, vad är alternativet. Fast ifrågasätta måste man...och ska man.
Om inte annat än för sig själv...
Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Primrose

Primrose

6 maj 2017 23:13

Ett varmt lyckohjärta hittade du .Ett hjärta betyder aldrig otur bara tur det är min övertygelse
Hjärtan jag hittar är ofta lite trasiga ,-)
Bra att dom har koll på dig, jag är säker på att det här går kanon och att dom hittar något som hjälper dig!
Ja en kanonuppfinning är det, bara att hålla med!
Ha det nu jättefint! Tänker på dig, Varm styrekram från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

6 maj 2017 23:19

Min gubbe har också gjort test med kontrastvätska, han gjorde det under stress.
För att se om det fanns någon förträngning.
Det tog en halvtimme, min gubbe upplevde det inte som otäckt.
Men han var orolig innan, men det gick mycket bättre än vad han hade trott!
Dom förklarade hela tiden så det var lugnande tyckte gubben.
Lycka Till
Gubben och jag Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

7 maj 2017 09:49

Det där med pacemaker kan jag inget om, annat än jag förstår att det verkligen är en lycka för många. Det är bara att läsa det som står på den kluriga skylten.....
STOR KRAM
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

7 maj 2017 09:59

Jag har ingen erfarenhet alls med några vänner som har pacemaker, men jag håller med om att det är en av världens bästa uppfinningar. Du kan säkert lita på dina hjärtläkare. Det är bara bra att de är noggranna och vill fortsätta sina undersökningar. Det är ju bevis på att de vill att ditt hjärta ska fungera bra. Kramar från mig i Skåne.

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

7 maj 2017 20:32

Du hittar fantastiska hjärtan hela tiden, otroligt 💝
Hoppas drt blir bra med din pacemaker
Håller med om att det är en makalöst bra uppfinning.
Ha det bäst kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
gun

gun

7 maj 2017 21:00

Läste Lenas inlägg som hon skrev här ovan och även jag tror hon har rätt. Förstår din vånda inför alla provtagningar men du ska att det går bra.
Håller med om att pacemaker är en makalös uppfinning.
Många kramar gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

8 maj 2017 05:58

Pacemaker är verkligen en helt fantastisk uppfinning! Så bra att du får hjälp och att de gör noggranna undersökningar av ditt hjärta!
Önskar dig allt gott!
Kram

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com/2017/04/25/ge

 
Lena i Wales

Lena i Wales

10 maj 2017 11:38

Visste att pacemakern var en svensk uppfinning, men kom inte ihåg namnet på läkaren. En fantastisk uppfinning!
Hoppas allt går bra för dej! Tänker på dej!

http://leniawales.wordpress.com

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

10 maj 2017 16:02

Nä du kan knappast vara den första. Hoppas det går bättre med att hitta orsaken nästa gång. Vilken fantastisk manick. Tack för att jag fick en uppdatering om historien. Intressant läsning. Du är en baddare på att hitta hjärtan. Nästa gång hoppas jag du hittar ett helt.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Mia

Mia

11 maj 2017 12:32

Ibland känner man sig liten och man har lov till att göra det. Så plötsligt finner man ny kraft i tilltron som hittar tillbaka. Jag tror du har all anledning att känna dig trygg med att man följer upp dina värden. Det är gott att få hjälp att mildra. Ett hjärta med ett jack betyder inte med automatik att det är mindre vackert eller mindre livskraftigt.
Jag önskar dig rikligt sköna dagar och sänder en tanke och en varm kram.
Mia

http://www.minsoltrappa.se

 
Trollet

Trollet

12 maj 2017 13:02

Älskar första skylten!
Hoppas det inte är något allvarligt❤

http://lchftrollet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards