Alla inlägg den 13 maj 2017

Av wiolettan - 13 maj 2017 11:05


Igår gjorde vi en liten utflykt tillsammans med vänner ifrån pensionärsföreningen SPF.


Vi startade vid 9-tiden med buss till Skånelaholms slott, i Sigtuna kommun. Det ligger så fint vid sjön Fysingen.  Ett rosa lantslott som rymmer en mängd föremål, allt ifrån allmogemöbler och husgeråd till böcker och konst. Samlat och donerat av Herbert Rettig. Skånelaholms slott består av en huvudbyggnad och fyra stycken fristående flyglar.



   

Nu bor ingen i slottet utan det visas för allmänheten, sommartid. Fram till 1985 bodde fru Ing-Mari Rettig där.


Slottet uppfördes c:a 1640 av Andreas Gyldenklou i tysk nederländsk senrenässansstil, fasaden av tegel. Gårdens namn omnämndes redan 1276 i ett köpebrev när dåvarande ägaren Magnus Ladulås sålde egendomen.


Slottet har inte haft så många olika ägare. Från 1742 – 1918 var den längsta perioden då Skånelaholm ägdes av bruksägarfamiljen Jennings. Inga kungar har ägt slottet.


Man kan nästan tro att Skånelaholm ligger i Skåne. Lätt att ta miste kanske, vilket en bussresa med en grupp resenärer gjorde. De hade ringt och beställt lunch och skulle vara där vid en viss tid. Ingen buss kom, det dröjde ett bra tag och så ringer reseguiden och frågar, ”var är lunchen, vi har väntat ett bra tag här i Laholm i Skåne”. Det var ju många mil bort.


Visningen av slottet var otroligt intressant. Guiden var så duktig och påläst så det var en fröjd att lyssna till honom och få veta en massa saker om förr, vilket jag tycker är så spännande.


   

Denna byrå är dyrbar och rymmer en mängd apoteksvaror ifrån forna tider. Möbeln har varit  ett bra hjälpmedel, i undervisningen av nya apotekare. I de små lådorna finns det medicin och ämnen till mediciner från långt tillbaka i tiden. Två dörrar är stängda här på bilden så det finns dubbelt så många lådor. Alltså längst ner där det syns som om det är sex lådor, det är i verkligheten två dörrar som gömmer 80 lådor till.  Eventuellt är det så att Carl von Linné har ägt detta skåp också. Han och hans kunskap om växter känner vi väl alla till.


   

Nere i det gamla köket fanns det pryttlar och grejer högt och lågt. Bland annat denna uppsättning av strykjärn. Jag tror att det fanns 15-20 olika strykjärn där.


   

En sängvärmare innehållande glödande kol, eller varma stenar. I alla fall under den tiden det begav sig.


   

Vet ni vad dessa heter? Ja, rätt, det är lokor, eller sidostycken till en hästsele.


   

En släde, så fin. Sitsen för kusken längs bak. Vet ni vad den heter?


   

Vi åkte vidare med bussen till Steninge Slottsby där vi åt lunch på Steninge bruk. Denna byggnad har förut varit en ladugård. Nu restaurang och en bod där de sålde, nästan allt, nja, det var glas, teer, honung, karameller, handdukar och  en hel del hushållspryttlar. Samt en stor blomsteraffär.


   

Prylar  i mängd.



   

Restaurangmys.



   

I restaurangen fanns denna skylt.


   

Den gällde denna gamla brandbil.



Nu ska jag erkänna en sak.


Jag laddade batteriet till min kamera innan vi åkte, men glömde sedan att lägga in det i kameran så det är min mysing som har tagit alla bilderna, med sin mobilkamera.


Hoppas att ni kan svara på frågan, under bilden med släden.












Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards