Alla inlägg den 24 maj 2017

Av wiolettan - 24 maj 2017 14:20


Nu äntligen har jag varit på Gotland och därmed har jag besökt alla våra landskap i Sverige, utom Norrbotten, dit kommer jag inte ihåg att jag har varit. Ja, vi kom inte igår utan har varit hemma flera dagar, men jag har svårt att sitta, har ramlat och slagit i svanskotan. Klumpigt? Ja verkligen. Ska berätta om den händelsen i ett annat inlägg. Jag skyller på mitt låga blodtryck och min dumhet. (Kanske busschauffören också.) Ska försöka att sitta lite, mellan varven, och skriva, men detta tar tid och gör ont. Jag har ju brutit den en gång förut.


Gotland, kändes nästan inte som Sverige. Växtligheten var på en del ställen annorlunda. Jag trivdes där och det var intressant att få nöjet att se denna vår största ö.


Vi tog flyget ifrån Bromma ner till Visby och hyrde där en bil som vi kunde använda efter behov. På det viset kom vi att besöka många platser och se mycket, de dagar vi var där. Fria mil så vi kunde köra runt så mycket som vi ville, praktiskt.


Bilen var lättkörd tyckte mysingen, jag följde bara med som passagerare för att kunna få se så mycket som möjligt även under bilturerna. Mysingen har varit på Gotland förut, till och med varit guide på en busstur dit. Han var min guide där också och hade planerat denna tripp i nästan minsta detalj. Lite avvikelse blev det förstås, ibland. Vi hade tur med vädret, det regnade bara en dag. Temperaturen lagom, ingen direkt värme, toppen.


   

Här bodde vi flera nätter, i Dalhem. Hotellet beskrivs som lantligt och personligt och det håller jag verkligen med om. Ett härligt ställe med underbar personal. Lugnt och tyst, sommarruschen hade inte börjat.

   

Dessa getter kom och välkomnade oss.


     

Hade även utsikt emot deras hage ifrån rummet. Ibland tronade den vita geten och ibland den svarta.



   

Jag fick också klappar hästar. Dessa underbara stora djur. Det fanns många djur vid detta hotell. Ägarens djur.


   

Även en vit, så fin.


                  

Härlig altan.                     Tystlåten arbetsmyra, jobbade jämt, om den inte stod på laddning.


 


Vill lova att den hade stora ytor att jobba på.



   


Matsalen.



   

En morgonpromenad.


   

Offerkälla vid Bro kyrka. Här slänger folk fortfarande i mynt, de låg på botten. Den röda svärdslipningsstenen, där ska man slänga i slantarna, stenen närmast mig på bilden. Dessa specirella stenar tros vara ända ifrån stenåldern. Märkligt att tänka på. Det fanns också en vacker gammal bro, där vid källan.


   

I Bro kyrka fanns ett hagioskop. Ett sådant hade jag aldrig sett förut.

Meningen var att det skulle finnas tillfälle för en andaktsstund även för dom som inte kunde eller inte fick komma in i kyrkan.


   

En liten dörr ledde in i det lilla utrymmet där man kunde kika in på altaret.


   

Galgberget, fin utsikt.


   

Galgbacken. Visbys gamla avrättningsplats. Historien slår verkligen emot en.


Jag får fortsätta skriva en annan dag, kanske.

   

Som avslutning några kyrkor. Vi besökte en mängd kyrkor. Detta är Bro kyrka. Ni ser den lilla dörren till vänster, där innanför fanns hagioskopet.



 

Dalhems kyrka.


 

Den var öppen så vi kunde gå in. Vi tycker om kyrkor, slott och andra gamla byggnader, allt sånt som minner om en svunnen tid. Tyckte om ämnet historia, i skolan.










Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards