Direktlänk till inlägg 7 juni 2017

En sagolik tur.

Av wiolettan - 7 juni 2017 18:41


Nu har vi varit ute och rest igen, på en kortkort tripp. Men, vi har fått uppleva väldigt mycket med småroligheter, sådana som jag älskar.


   

Det var så att min mysing fyllde 75 år nu i måndags, på Danmarks nationaldag. Då tog vi en tripp ner till Åby utanför Norrköping i Östergötland. Tog in på Wärdshuset Stenkullen och hade det superhärligt. Ett mycket gammal hotell som efter E4:ans framfart lever ett tillbakadraget liv.


På vägen dit gjorde vi små avstickare till sevärdheter som mysingen ville se eller visa mig.


                                       


Vi åkte Färjan över Skanssundet. Visste att den gick fem minuer i hel och halv timme. Då vi kom ner till färjan körde vi upp på den och åkte iväg. 30 sekunder tillgodo, vad sägs om det?


                                      

Åkte en sväng in till Trosa. En stad som jag inte tror behöver någon närmare presentation. Berömd.


   

Promenad i Nyköping och en fin fikapaus på anrika Kumlins konditori. De är speciellt berömda för sina biskvier, så självklart provade vi det också.


   

Kaffet var alldeles utmärkt också. Rolig skylt.


 

   

Vi följde gångbron över vattenfallet, i Nyköping. Här laxtrappan.


   

Näcken spelade så vackert.


   

Det gjorde kyrkans klocktorn också. Precis då vi gick där så spelades Kolmodins välkända psalm, ”Den blomstertid nu kommer”. Den som han skrev vid Hångers Källa, som jag berättade om i ett av mina Gotlandsreportage.


   

Anna Lindhs Park och minnesmärke, invigd 2006 av Ingvar Carlsson.


   

Sedan en promenad till Östra Klocktornet, helt av trä, från 1700-talet som tyvärr totalförstördes vid en mordbrand förra fredagen, 2 juni, (två dagar innan vi kom dit,) varvid den tunga kyrkklockan med ett dån föll i marken. Nu syntes det inte mycket av det hela, utom polisens avspärrningar.


   

”Samling vid Pumpen, tunabergare hitåt”, sjöng Olrog. "I grusgropa", (som vi aldrig hittade) "slåss de med buskhyttaborna".


   

Tunabergs kyrka, ifrån 1600-talet.  Södermanlands enda träkyrka. Den var öppen så vi gick in.


   

Ljuskronan var också helt av trä.


   

Träskulpturen av heliga Birgitta, nött av tidens tand. Men hennes ansikte har inte påverkats, vilket räknas som ett mindre mirakel.


   

Glömde att skriva att vi via Nävekvarn åkte färja över Bråviken, men då hade vi hela sju minuter på oss, för att slippa vänta en halvtimme, vilket inte är något som vi är bra på.


   

Vi åkte inte någon Europaväg, utan småvägar, det gillar vi båda två. Utflyktsvägen, ett passande namn.


 

Vackert, smalt och krokigt, men trevligt.

 


Så kom vi sent på eftermiddagen till Wärdshuset Stenkullen, där vi hade bokat övernattning.


Ett ställe som knappast går att beskriva, måste ses. Jag visar här nedan några bilder därifrån.


   

En riktig himmelssäng. Där sov vi gott. Det sägs att det spökar i detta gamla hus. Maria, hon som äger stället och sköter om allt, kunde inte förneka detta. Men hon har ju sin fina och stora hund Kitha, som vakthjälp.


                               


                               


 

Vi slog på stort och tog äkta oxfilé, helt underbar, det godaste jag har ätit tror jag. Och dyraste.


 

Efterrätt, ojojoj. Någon gång tänkte vi att vi kunde lyxa till det lite. Blåbärsparfait.



 

 Vakthunden, hur snäll som helst. men då vi på morgonkvisten tog en promenad och öppnade bildörren, skällde hon som en bandhund. Så vakta det kunde hon.


 

Annars var hon hur sällskaplig som helst.


 

Blomsterprakten i den stora trädgården var bedövande.


 

Hemvägen gick via E4. Vid Saltåkvarn, söder om Södertälje var vi nästan hemma.


Nästa resa blir till mina barndomstrakter. Dammråttorna får sällskap av andra än oss, under den tiden. Som ni vet åker vi utan dator och andra nymodigheter. Ska man ha semester så ska  man.


Ha det så bra, alla mina bloggvänner.







 
 
Ingrid

Ingrid

7 juni 2017 23:32

Oj så många fina kort du lagt ut från era utflykter! Grattis till Mysingen så här i efterhand på hans 75-årsdag. Du kan vara glad som har honom!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Primrose

Primrose

7 juni 2017 23:56

Grattis i efterskott till mysingen ,-)
Vilken resa ni gjort, Trosa är underbart!
Hotellet brukar vi åka förbi när vi ska söderut, härligt och mycket intressant att få se hur det ser ut inuti,-)
Vackert!
Jag läste om kvinnan som bor där själv med sin hund!
Nu ska vi åka på semester ,-)
Ha det nu jättefint
KRA från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Mikaela

Mikaela

8 juni 2017 09:47

Vilka härliga bilder :)

http://orsin.blogg.se

 
Ditte

Ditte

8 juni 2017 14:02

Stort grattis till din "Mysing" i efterskott! Tack för denna jättefina resa! Så mycket roligt och fint att se och uppleva . Härliga foton och du berättar sp inspirerande. Utflyktsvägen har jag åkt men skulle gärna göra det igen för det är många år sedan och Nyköping besöker jag också gärna, en vacker stad.
Tack för fint hotelltips! Här skulle jag ockås gärna övernatta. Och väldigt roligt med något som är lite unikt och inte hör till de stora kedjorna.
Maten ser väldigt god ut och jag förstår att ni trivdes. Rummet och sängen verkar vara helt perfekt och ni skulle ju sätta lite guldkant på det hela.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Lena

Lena

8 juni 2017 19:15

Oj vilket fint världshus, helt fantastiskt ser det ut! Och vilken säng! Ska ni resa runt såhär hela sommaren?? :)

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
kicki

kicki

9 juni 2017 15:39

Vilken härlig födelsedagsresa, massa sevärdheter.
Den sängen gick inte av för hackor.
Ha det jättebra stor kraam

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Lena i Wales

Lena i Wales

9 juni 2017 17:38

Grattis i efterskott till Mysingen! Vilket fint firande.
Hotellet känner jag igen från att ha passerat, men inte varit där.
Trevlig utflykt!
Önskar dej en fin helg!

http://leniawales.wordpress.com

 
Znogge

Znogge

10 juni 2017 11:39

Vilket trevligt sätt att fira 75-årsdagen på och en härlig utflykt kom ni också ut på. Spännande med ett hotell som det spökar på men en vakthund hade jag velat ha ;-)

Grattis i efterskott till din Mysing!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Yove Olberg

Yove Olberg

10 juni 2017 20:26

Hej wiolettan! Så trevligt komma hit och få följa med er på tur! Härliga bilder och skön beskrivning som om jag var med nästan ...
Roligt att ni är käcka och slår på stort!
Jag kommer fortfarande bloggpausa, med undantag av vecka ord. har skrivt några inlägg om min konstutställning, det har varit så roligt! men jag vill titta in och önska glad sommar!
Stor sommarkram, var rädda om er!










http://toveolberg.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

11 juni 2017 06:00

Vilket härligt födelsedagsfirande ni varit iväg på. Grattis i efterskott till Mysingen. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
gun

gun

11 juni 2017 20:34

Grattis till Mysingen i efterskott. Vilken härlig resa ni gjorde
och jag har hört att det ska spöka i detta hus:):).
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

12 juni 2017 17:33

Grattis i efterskott. Wow! Vilket inlägg. Bara första bilden och din snitsiga rubrik fångade direkt mig. Måste varit ett av de bästa blogginläggen jag sett/läst i år. Dessutom var ni på några platser som står med på min önskelista. Bland annat Trosa. Hoppas ni får det lika trevligt på er datorlösa resa norr ut. Måste in och se på det sista Gotlandsinlägget. Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Biggeros

Biggeros

18 juni 2017 19:37

Utflyktsvägen var ett passande namn för detta inlägg. Ni har minsann hunnit med många fina orter denna gång. Gillar vakthunden på värdshuset och så härligt att ni unnade er god mat och husrum// kram

http://Biggeros.blogg.se

 
kicki

kicki

19 juni 2017 22:38

Glömde ju att grattat
Ett jättegrattis i efterskott från mej
Många grattiskramar🎶🎶🎶🎶🎉🎉🎉🎉🌸🌸🌹🌹

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Lena

Lena

21 juni 2017 17:47

Vilken härlig födelsedagstur!! & ett stort Grattis till Mysingen!! :) :)

Hotellet var ju mer än fantastiskt!! sååååå mysigt! liknade ett Slott inne!! wow!!

Kram på er! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.selatsen.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

22 juni 2017 11:46

Tittar in för att önska dej en trevlig midsommar!

http://leniawales.wordpress.com

 
Vonne

Vonne

22 juni 2017 12:44

Hej!
Vad roligt komma ut på en tripp ibland och jag känner som att jag kom ut på en jag också när jag läser ditt inlägg och ser alla fina bilderna! Finfin födelsedagstripp! Nu vill jag önska dig en finfin fortsatt sommar och jag hoppas vi hörs igen i detta forum till hösten. Jag har lagt in ett midsommarinlägg idag men sen blir det inget mer förrän slutet augusti skulle jag tro. Stor SOMMARKRAM!

http://vonnevardag.se

 
Znogge

Znogge

25 juni 2017 11:19

Hoppas att allt är bra med dig och att du har haft en fin midsommar!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

30 juni 2017 10:38

Det är ett tag sedan du hörde av dig här i bloggen - jag hoppas att allt är bra med dig och önskar dig en god fortsättning på sommaren.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards