Alla inlägg den 12 augusti 2017

Av wiolettan - 12 augusti 2017 08:38


Då vi var hemma i mitt barndomshem i juli så var min yngsta syster också där. Hon är, i motsats till mig en person som kan ta tillvara allt som naturen ger och göra något bra av det. Hon är ju dessutom en mycket kreativ och händig person. Dom gåvorna kan jag sakna, men det kanske är träning som fattas.


Men, i alla fall. Min syster sa att hon skulle plocka älggräs, för att göra saft av.


Min första fråga var ju. "Hur ser ett älggräs ut"? Född som jag är på "bonnlandet" så borde jag veta mer än jag kan. Men som ung hade jag helt andra intressen, allt utom det som gällde hushåll och pyssel. Jag ville mest krypa undan och sätta mig med en god bok, eller spela spel, eller andra spel, fysiska lekar och tävlingar och det hade jag många omkring mig som också tyckte om. Dessutom gillade jag att spela gitarr eller orgel och sjunga.


 

Så här ser i alla fall älggräs ut. Då jag kom hem ifrån vår morgonrunda och visade min syster denna bild och frågade om hon verkligen skulle göra något drickbart av denna växt, svarade hon helt självklart, "javisst".



 

"Ja, men", sa jag, "titta närmare på alla små varelser som kryper där". 


"Dom skakar jag av och sedan sköljning och kokning, ingen fara med dom inte".



 

En stor myrstack. Här jobbar en mängd idoga varelser.



 

 Här, en liten humla som gör sitt jobb. Det som förvånade mig då det gällde humlor, var att de var så ovanligt små i år. Tycker att de brukar vara stora, men jag har bara sett små humlor, denna sommar.



 

En fjäril som jag lyckades fånga, ja på bild alltså.


 

Detta vackra kryp är en skalbagge.


 

Dom här två såg så roliga ut, där de småkröp efter varandra. Tordyvlar tror jag. Har för mig att de bara flyger om det är skymning. Förr trodde man att det var lyckobringande små varelser som inte fick dödas utan måste behandlas med respekt. Vilket jag tycker gäller många djur.





Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards