Alla inlägg den 3 september 2017

Av wiolettan - 3 september 2017 08:03


Lärarinnan i skolan råkar skada sig i ett finger när hon vässar sin penna. Det börjar blöda och medan hon sköter om såret passar hon på att fråga klassen om någon kan ett ordspråk som handlar om små sår. Ville reser sig blixtsnabbt och föreslår:

"Arga katter får rivet skinn."


"Jaa", medger fröken, "det kan vara riktigt, men jag tänkte på ett ordspråk som handlar om sår.


"Som man sår får man skörda", säger Sune.


"Nej, det jag tänker på talar också om fattiga vänner.


"Då vet jag, fröken", ropar Anders. "Det är bättre att vara rik och frisk än sjuk och fattig".


Det hade Anders så rätt i. Men, jag tror att fröken tänkte på: "Små sår och fattiga vänner ska man inte förakta". Det ordspråket lärde jag mig av min mamma.  Hon hade en panisk förskräckelse för blod och sår och var mycket noga med att tvätta och göra rent även mycket små sår och sedan plåster på.


Det där förstod jag inte då. Tyckte ofta att det där lilla såret är inget att bry sig om men hon förklarade att det kunde bli infektioner och besvärligheter om man inte såg efter även det minsta lilla sår och tog bort all eventuell smuts.


Idag, mulet men inget regn, ännu så länge. Vi tog en liten promenad före frukost. Det blåste men det var skönt med frisk luft i lungorna.


 

Vid en tvärgata till Tulegatan har det i många år stått ett stort pampigt träd. Förra hösten, tror jag, klipptes det ner och blev knappt hälften så stort och inga grenar eller löv. Nu i våras började det att bli lite grönt igen.

 

Nu, det grönskar, växer och frodas. Undrar vad det är för ett slags träd?



 

Så här ser ofta cykelbanorna ut. En fin vit cykel, så alla förstår.



 

Men, har ni sett? Någon har varit kreativ, verkligen. Kanske hade personen själv en röd cykel.



 

Som vanligt, nästan, ett hjärta framför mina fötter.


Hoppas att vi alla får en trevlig söndag.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards