Direktlänk till inlägg 6 oktober 2017

Hej igen!

Av wiolettan - 6 oktober 2017 08:54



Det var ett tag sedan som jag var inne på min blogg och skrev något, beroende på flera saker. Bland annat så har jag vissa dagar haft mina flimmerattacker och förkylning med feber var inte heller trevligt, samt att vi åkte upp till Ångermanland och stängde av vattnet för vintern.


Jag trivs mycket bra där i Trehörningsjö. Andas in ren klar luft, inga avgaser och ingen trängsel. Men, skulle jag bo där året om så måste det kanske vara i en annan stuga eller lägenhet. Det blir annars mycket snö att skotta på vintern och kanske svårt att ta sig fram. Plus att de bekvämligheter som är förknippade med att bo i en stad med närhet till allt har blivit en kanske allt för inrotad självklarhet.



 

Det var grådisigt då vi bilade på Höga Kusten bron, över Ångermanälven.


 


Men, vi åkte mil efter mil på, för det mesta, raka och fina vägar. Mysingen körde med den äran, hela vägen, drygt 60 mil, med några små stopp för mat och dryck.



 

Y-et som symboliserar Västernorrlands län, susade vi förbi i 110 km.


 

Vi gjorde ett stopp till, utöver kaffe och matraster. Vid denna fina domkyrka. Den ligger i Härnösand och jag hade aldrig varit där förr.


 

En mycket vacker och påkostad kyrka. Det är min 90-årige bror som syns i förgrunden. Han följde med oss på resan och det tyckte vi var så trevligt. Han berättade bland annat att han som 10-11 årig grabb hade varit i denna kyrka och sjungit på en gudstjänst. Sedan dess hade han inte varit här så jag tror att han tyckte det var roligt med ett återbesök.



 

Detta är orgeln, pampig värre.



 

Hemma, med alla fina höstfärger runt om.



 

Här sitter jag på bron och fotar en del av min brors trädgård.



 

Vår närmsta sjö. Vindstilla var det denna dag så sjön låg blank och fin.



 

Vi hade tur med vädret. Det var disigt och dimmigt på förmiddagarna men eftermiddagarna kom solen och lyste och värmde upp. Uppehåll, utom då vi bilade hemåt igen, då var det några regnskurar.



 

Denna bild har jag tagit cirka två kilometer ifrån vår stuga.


Som sagt, jag trivs där uppe i mina barndomstrakter. Så får jag ju träffa några av mina syskon också, det är alltid trevligt. Jag har två syskon som bor i Ångermanland och en i Västerbotten. Min syster som bor i Vännäs, utanför Umeå var hos min bror en stor del av tiden som vi var där.


Storasyster Eva till sin några år yngre syster:

"Varför måste du jämt och ständigt säga emot mig, vad jag än har för uppfattning"?

"Var glad för det du, annars skulle vi ju ha fel båda två".







 
 
Primrose

Primrose

6 oktober 2017 10:48

Så härligt att du kunde åka med fast du inte mådde så bra.
Härliga bilder.
Vilken vacker bro!
Härligt att komma hem till sina barndomstrakter det är alltid kul och en speciell känsla.
Kyrkan i Härnösand var tjusig ovanlig Kyrka, otroligt vackert inne.
Så jättekul det måste ha varit för din bror att få komma tillbaka en gång och minnas när han var pojke och sjöng i en gudstjänst.-))
Härligt att träffa syskon ,-)
Ha det nu jättefint.
Och tack för dina gulliga rader hos mig!
Du är otroligt snäll du med!
Varm KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
znogge

znogge

6 oktober 2017 11:26

Vilka vackra vyer och vilken fin domkyrka. Att bo på landet kan vara nog så vilsamt och behagligt men vintertid med snöskottning så skulle jag inte vilja bo alltför ödsligt. Därför uppskattar jag att vi har milda vintrar. Oftast i alla fall...

Kram och trevlig fredag <3

http://znogge.wordpress.com

 
geddfish

geddfish

6 oktober 2017 11:27

Tack för vackra höstliga bilder från dina hemtrakter! Vilka färger, vilken stillhet och ro, som de förmedlar.
Helt annorlunda att bo i en stuga i skogen, än en lägenhet i stan.

Ha en frisk och kry fredag och helg, och många varma kramar! 💛

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

6 oktober 2017 11:43

Så vackert det är där uppe i dina barndomstrakter, men jag håller med dig att det är skönt med nära till allt som man kanske inte har där. Det är svårt att få allt. Hoppas du känner dig bättre nu. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

6 oktober 2017 15:19

Det börjar bli höstfärger här också, men inte alls så mycket som i dina barndomstrakter. Det syns att ni befunnit er långt norrut.
Jag hoppas att du mår bättre nu!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Preciosa

Preciosa

6 oktober 2017 21:11

Sååå vackert i dina hemtrakter!! Jag förstår att du trivs! Men som äldre så skulle det nog vara svårt att bo så, i alla fall om man blivit van vid stan och nära service. Jag älskar att bo i städer. Beror väl på uppväxt på landet i knappa förhållanden.
Väldigt vacker domkyrka i Härnösand!
Kram och ha det så bra! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Ditte

Ditte

6 oktober 2017 21:44

Jag har haft mina funderingar hur det var med dig menjag hoppades och önskade att du kunde följa med upp till fina Ångermanland. Och så blev det.
Vackra bilder från en vacker trakt. Hösten har kommit långt och färgerna på bilderna är så fina.
Och extra trevligt att komma tillbaka till Härnösand och deras domkyrka. Vad roligt för er att tillsammans med din bror komma hit .
Visst är det en härlig luft där uppe i Ångermanland och fint att vara där, men som du skriver så skulle det behövas lite mer bekvämlighhet för att bo året runt. Men tanken på att bo där kan jag tänka mig locka.

Önskar att du nu kan få må bättre.
Kram från mig och trevlig helg.

http://dittemitti.se

 
Kicki

Kicki

6 oktober 2017 23:29

Så fint och mysigt du skriver.
Så härligt att du kunde följa med.
Vackra bilder bjuder du också på.
Önskar dej en fin helg
Kramar till en härlig bloggvän

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Tove Olberg

Tove Olberg

8 oktober 2017 18:43

Här är en till som undrat hur du har det!
Så fint att du kunde följa med på turen, så trevligt att läsa och se bilderna.
Din rödskrivna rader är härliga och lockar till skratt o eftertanke :-)
Varm kram!

http://toveolberg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards