Direktlänk till inlägg 9 oktober 2017

Svaret!

Av wiolettan - 9 oktober 2017 09:55


För flera inlägg sedan så visade jag några bilder på vilda djur och berättade att vi hade varit på safari och frågade om ni kunde gissa var.


Jag fick en hel del gissningar men ingen stämde så nu ska jag berätta svaret. Kanske ni trodde att jag hade glömt bort det, eller så att ni kanske hade glömt frågan. Hur det nu än var och är så kommer här upplösningen.


Vi åkte på en dagstur med SPF, vår pensionärsförening, till Gräddö och Samtorps gård. Samstorp ligger på Rådmansö i närheten av Gräddö. Det är en rätt så stor gård där de har ett vilthäng och där betar dovhjortar, mufflonfår och kronhjortar med flera djur.


Vi åkte runt i viltområdet och fick se mycket och många olika djur på nära håll. Där på gården fanns det, kronhjort, dovhjort, visenter, mufflonfår, vildsvin, hästar, höns och kaniner.

 

En gammal eka till beskådande.



 

En trilla kallade vi detta åkdon, då jag var ung. Jag har själv åkt med häst i en liknande.





   

En sjö, för djuren att dricka vatten ur har ägaren också gjort.




 

Dessa vagnar tar cirka 50 personer. En traktor drog dessa tre vagnar där vi satt relativt skyddade. Ingen blev biten eller något så´nt och vi kände oss trygga där vi satt och åkte runt, stannade ibland och fick mata de vilda djuren. Guiden hade lagt ute en mängd bröd och limpor i vagnarna, så vi hade fullt upp.

 

Här är vår guide, tillika ägaren. Han är kompis med flera av djuren och har gett dem namn. Det kostar 100:- för barn och 150:- för vuxna att åka på en guidad safaritur. Bara att ringa och beställa tid.



 

Vildsvin syns här.



 

Dessa hjortar fanns det gott om.


 

Dom här var stora och såg mäktiga ut.


 

Slagsmål på gång, eller?



 

En albino, kanske? Ovanlig i alla fall med sin vita färg.


Vid besöket på Samstorps Gård, där vi fick inhandla kött, alla möjliga olika vildkött, fick vi också kafferast med macka med något vilt på. Det var gott men jag ville inte veta vilket av djuren det var.


Vi handlade inte något från köttdisken, men däremot köpte vi en burk honung. Mycket god.



  

Sedan fortsatte bussen till Kapellskär för en båttur till Åland. Där på båten blev Shirley Clamp intervjuvad av Ragnar Dahlberg. De underhöll oss och och vi fick reda på en hel del om Shirleys liv. Intressant.



 

Hon sjöng också, många av sina kända låtar.


Sammantaget blev det en lång, intressant och givande dag.





 
 
znogge

znogge

9 oktober 2017 11:14

Så många fantastiska bilder på djur! Så en båttur på det dessutom. Inte illa alls ;-)

Kram och ha en bra start på veckan.

http://znogge.wordpress.com

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

9 oktober 2017 12:29

Vilken härlig safari! Du gjorde inte som mig när vi var på en safari (med egen bil) i Los Angeles. På den tiden hade man inga såna här fina kameror som man har nu, utan jag hade en lyxig sak (mamma jobbade på fotolab) som tog dubbelt så många kort som det egentligen skulle vara på en 36-rulle. Jag tog en hel rulle på safarin och sen när vi kom hem framkallades den (man fick vänta 14 dagar på bilderna) och alla bilderna var bra.....men alla djuren hade vänt vakdelen till. Så det blev att göra ett "arselalbum"! Gissa om man fått höra det under årtioendena som gått!!
Jag har inte fått svar på röntgen, det tar säkert 14 dagar tills jag hör nåt. Men jag har fortfarande lika hemskt ont...så nåt fel är det säkert!
KRAM
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

9 oktober 2017 16:41

Tack för svaret! Det hade jag aldrig kunnat gissa! Men så trevligt!
Jättefina bilder!
Vilken rolig omväxkande och rolig dag.Och att sedan ta en tur med Rosella blev ju det där lilla extra. Roligt med Ragnar Dahlberg och Shirly Clamp. Jag är just nu på Åland, hos släktingar och idag var det Ult Elfing som intervjuade författarinnan Marie Jungstedt. Jättetrevligt!
Önskar dig en fin vecka.
Stor kram och många tankar.

http://dittemitti.se

 
Primrose

Primrose

9 oktober 2017 19:33

Ni är ute och ser er omkring, härligt, hade aldrig kunnat gissa rätt, trodde du glömt att ge svaret ,.)
Ser väldigt fint ut, och vilka vagnar ni fick åka i, jättefint!,-))
Båttur verkar också mysigt, vi kommer ingenstans gubben och jag ,-))
Vi brukar åka mycket men nu kommer vi ingenstans som sagt var.
Härliga bilder.
Ha det fint KRAM Primrose ,-))

http://enrosafluga.blogspot.com

 
geddfish

geddfish

9 oktober 2017 21:58

Vad roligt! Kanondag för er, ju!
Inget är så roligt, som att göra en resa, så tycker då jag.
En snabb hälsning innan slafen. Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Preciosa

Preciosa

10 oktober 2017 23:27

Oj vad fel vi hade :) Jag (vi...)bodde på Rådmansö som nyfödda :) Ja vi föddes på Norrtälje lasarett...
Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Tove Olberg

Tove Olberg

13 oktober 2017 14:32

Oj vilken härlig resa och jag blandar mig med djuren och händelserna du beskriver Inte glömt frågan heller :-)
Kram

http://toveolberg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards