Direktlänk till inlägg 27 oktober 2017

Förmiddagsrunda.

Av wiolettan - 27 oktober 2017 10:56


Vädret? Ja, just nu regnar det, är mulet och 3 plusgrader.


Efter frukosten tog vi en liten runda, runt Lötsjön. Tänkte att det var bäst att passa på då kroppen inte hade något emot en promenad.


Vi hade tur, inget regn då, men det blåste nordliga vindar. Kanske kommer det snö nästa vecka, nja bara lite i så fall, som försvinner snabbt. Min bror i Ångermanland har fått cirka 5 cm snö, så vintern är på gång och i helgen har jag för mig att vi måste ändra om till vintertid, på klockorna.


 

Då vi gick vår förmiddagspromenad fick vi se den vita anden igen. Visst är det märkligt? En helvit and. Men, den verkar trivas bland de andra gräsänderna. Vet kanske inte om att den är vit och udda.


 

Kommunen hade samlat ihop en jättestor lövhög på ena sidan av sjön och barnslig som jag är så ville jag sparka kring i löven, eller som Tjadden Hellström sa: "Spalka kling i löven".  Ludolf som inte kunde säga bokstaven R. Mysingen ställde sig en bra bit därifrån. "Det skulle inte förvåna mig om kommunen kommer med sin lastbil nu för att hämta upp löven", sa han och tittade sig omkring. Han var kanske rädd att jag skulle bli tagen på bar gärning, som det heter.



 

Vi såg också denna fina fågel, död. Undrar vad det är för slags fågel? Någon som vet?


Trevlig fredag önskar jag er som tittar in till mig.





 
 
znogge

znogge

27 oktober 2017 12:11

Det finns vita gräsänder men det kan också vara en anka. Vilket klarar jag inte av att avgöra. När det gäller lövhögar så är det svårt att motstå dem. Det gäller för såväl stora som små.

Kram och god fredag!

http://znogge.wordpress.com

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

27 oktober 2017 13:28

Först måste jag tacka för allt fint du alltid skriver på min blogg! TACK!!
Idag har vi jättetrist väder, men igår när vi (alltså gubben med sitt hjärtflimmer) var till VC i Klinte på morgonen och sen åkte vi direkt till Visby. EKG´t såg väldans bra ut, nu väntar han bara på svar på alla blodprover. Själv väntar jag på Lasarettets röntgensvar - det är över 3 veckor sen jag gjordet det!
Det är trist när man hittar något vackert som inte lever längre, men så är det ju i naturen. Det är ju helt klart någon vadarfågel (hade den inte lite långa ben?) men det finns ju så vansinnigt mycket att välja på; snäppor och spovar av olika slag eller morkulla eller.....
KRAM och TREVLIG HELG
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

27 oktober 2017 15:48

Det kanske är en albino? De finns väl inom alla djurarter ( och hos människan också).
De döda fågeln kan jag inte avgöra vad det är för sort.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Tove Olberg

Tove Olberg

27 oktober 2017 16:11

En sån god promenad ni gjorde när "kroppen gav tillstånd" den vita är jättevacker där den guppar med de andra :-)
Den döda fågel vet jag inte vad det är - lång näbb verkar det som!
Önskar dig o Mysingen en fin helg!
Varm kram

http://toveolberg.blogspot.se

 
Lena

Lena

27 oktober 2017 21:38

Sparka i lövhögar ska jag också göra när jag blir äldre, det är väl en typisk sak att inte sluta med. Skulle tro att min man skulle betrakta det hela lite på avstånd han med.
Vilken sorglig bild på den döda fågeln, den ser så oerhört död ut . Kram till dig

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

28 oktober 2017 02:14

Så fint att kroppen ville och orkade gå ut idag. En promenad längs lötsjön är alltid trevlig och det finns en hel del att titta på. Den vita anden kan ju vara en "korsning" av något slag, men jag vet inte alls. Har aldrig sett någon vit and tidigare. Däremot har jag sett vita ankor.
Kan den döda fågeln månne vara en häger. Jag tycker den har vissa likheter...
Vad gäller löven had ejag nog också varit mitt i högen. Tänkte gensat på Olle Adolphsson och sången "Okända djur".
Stor kram och trevlig helg. Och jag önskar du håller dig pigg.

http://dittemitti.se

 
Gunnel

Gunnel

29 oktober 2017 09:11

Härligt så länge man fortfarande tycker det är kul att hoppa i lövhögar. Ett sundhetstecken, tycker jag, Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
gun

gun

29 oktober 2017 19:47

Sparka i lövhögar är ju kul:)... Barnslig som jag är så är jag med barnen och sparkar omkring i lövhögarna. Nu blåser det enormt här så i morgon finns nog inga löv kvar på träden. Vet inte vad det är för fågel....
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards