Direktlänk till inlägg 30 oktober 2017

Svar på fågelfråga, med mera.

Av wiolettan - 30 oktober 2017 07:39


Ny dag och ny vecka och och ny tid, vintertid.


Detta med att ändra tiden har jag lite svårt för, fortfarande, efter alla dessa år. Jag är som katten, den har en inneboende tid i kroppen, verkar det som och så känns det för mig. Det brukar ta några veckor innan jag har vant mig med den "nya klocktiden". Normaltid, som det så vackert heter.



Jag frågade i förra inlägget om någon visste namnet på fågelarten som jag visade. Tack för förslagen, jag fick flera olika förslag. Susie på Stjärnarve gissade på flera olika arter och bland andra en Morkulla. Så, jag sände ett mail till min bror i Ångermanland och frågade vilken fågel det var och han sa Morkulla. Bra Susie.




 

Normalt eller inte, men bären på dessa rönnträd lyser röda och verkar vara många, En kall vinter väntar.



 

Mysingen kom hem med en höstbukett häromdagen. Han hade varit på ett måndadsmöte hos SPF och där hållit i en frågelek, vilken tydligen blev mycket populär. Jag kunde inte gå med så jag litar på hans ord. Som tack fick han dessa blommor.



 

Mera blommor. Eftersom det är halvt om halvt frost på nätterna så har jag tagit in pelargonierna ifrån balkongen så ny lyser dom upp vårt kök, ett tag.



 

Ett hjärta. Eller nu ljuger jag. Två hjärtan. Bilden tog jag genom ett skyltfönster.



Jag har inte kunnat vara ute så många gånger denna vecka, men, jag ser framåt och tror att det ska komma många dagar framöver då jag kan vandra ut tillsammans med mysingen.


På tal om tro.


En sann barnhistoria.


En späd liten röst hörs ifrån barnkammaren:

"Mamma och pappa, behöver ni något, för nu ska jag be min aftonbön".





 
 
Preciosa

Preciosa

30 oktober 2017 08:46

Gomorron Wiolettan!
Ja det är väl morgon än...gillar inte heller tidsomställningen. Är programmerad för "normaltid". Blir hungrig på fel tider :-)
Fina pelargoner du har! Hoppas du kan gå ut snart...lite kyligt och blåsigt är det.
Ja om det hjälpte skulle jag be om bättre ork fast mest psykiskt.
Saknar min syster så obeskrivligt...ena dagen är hemsk som i går och andra går något bättre.
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Ditte

Ditte

30 oktober 2017 10:10

Så vackra dina pelargoner är. Och lika bra att ta in dem och njuta av dem ett tag till.
Roligt att mysingen kom hem med blommor. Jag kan tänka mig att jag lyckades bra som frågeledare.

Aha, en morkulla! Nu lärde jag mig något nytt. Namnet känne rjag igen men har nog inte sett någon levande. Nu fick jag ju se en avliden.

Önskar att du ska må bättre så du och mysingen kan ta några fina promenader i veckan.

Stor kram från mig.

http://dittemitti.se

 
Znogge

Znogge

30 oktober 2017 10:53

Så fina dina pelargoner fortfarande är så jag förstår att de fick flytta inomhus nu. I vårt kök står två vita som jag inte nänns att slänga så de får hänga med ytterligare ett tag. Vilken fin bukett Mysingen din fick.

Kram och ha en härlig måndag!

http://znogge.wordpress.com

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

30 oktober 2017 15:40

Det är inte utan att man känner sig lite stolt över att man gissat rätt när det gällde fågeln - fast det hade ju varit trevligare om den varit i livet!
KRAM
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

30 oktober 2017 22:31

Jag tänkte faktiskt att det kunde vara en morkulla, men det är så dags att säga det nu. ;)
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards