Direktlänk till inlägg 14 november 2017

Att vakta sin tunga.

Av wiolettan - 14 november 2017 10:01


Det finns vissa människor som praktskt taget dagligen stjäl ifrån sina medmänniskor, utan att tänka på att det är stöld. För det är inte stöld i vanlig mening, att de tar en sak eller egendom ifrån någon. Nej, det är djupare än så.


De stjäl energi, goda humöret, glada stämningen och fyller istället på med negtiva påpekanden, yttrande och ifrågasättande.


Jag har mycket svårt att "komma tillbaka" efter en sådan pärs, tillbaka till mitt vanliga positiva jag. Det tar timmar och för det mesta dagar innan jag blir mig själv igen. Det låter kanske egoistiskt och självupptaget, men jag åker ner så djupt och ser då bara mina egna fel och brister och funderar, är det mig det är fel på? Varför gör jag så, eller varför är jag inte så istället? Då jag åker väldigt långt ner så kan jag inte ens tänka, ja men Gud skapade mig så här, jag har det här hjärtat för andra, jag kan inte bara slå knut på mig själv för att vara någon annan till lags. Jag funderar nästan hela tiden, fram och tillbaka och blir aldrig klokare.



I skolan hade man haft en lektion om människokroppen och Jocke skulle skriva sin första uppsats i biologi om människans sinnen. Han skrev:

"När vi ser på ett föremål, passerar ljus in genom ögat vidare in i hjärnan, där det stora mörkret råder."



 

Detta är inte hjärnan, men nästan ett hjärta.



 
 
trollet

trollet

14 november 2017 16:19

Energitjuvar ska man hålla sej långt ifrån, ibland lättare sagt än gjort
Killen (Jocke) är smart;)

http://lchftrollet.blogg.se

 
Znogge

Znogge

14 november 2017 17:54

Energitjuvar är tyvärr inte att leka med och de kan påverka oss mycket negativt. Men man får försöka att bortse från dem och inte låta dem komma nära. Helt lätt är det inte men det är klokt att markera.

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

14 november 2017 18:06

Det är knepigt med energitjuvar och ibland kommer en inte på "stölden" förrän efteråt och då sitter en där med sin tankar och krafterna är slut.
Jag har efter hand försökt plocka bort dessa energitjuvar från min "vänlista" men människor/vänner förändras.
Att acceptera att vi är olika och har våra tillgångar och brister kan riktiga vänner förstå. Men det är de andra som "ställer till det".

Hoppas du kan undvika energitjuvarna så att du slipper bli bedrövad.

Stor kram och många tankar.

http://dittemitti.se

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

14 november 2017 19:13

Vi tackar så mycket för omtanken! I morgon ska Rolle till lasarettet, så då hoppas vi på ett positivt besked inom kort.
KRAM
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Primrose

Primrose

14 november 2017 19:33

Visst är det ett hjärta ,-))) Så läckert!
Dom finns där.....redo att förstöra.
Det gör ont och visst mår man så dåligt, men du är en jättefin person, det lyser igenom i din blogg! Det ska du aldrig behöva tvivla en sekund på.
Så vem det än är låt aldrig den personen eller någon annan ta ifrån dig din tro på dig själv eller din livsglädje.
Du är himla bra!
Du är en genuint härlig människa!
STOR VARM KRAM till dig från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Vonne

Vonne

14 november 2017 22:41

Visst är det oerhört frustrerande på många sätt med den typen människor som inte har förmåga att sprida annat än negativa wibbar. Håller med dig att det kan ta flera dar innan man skakar av sig sånt. Väldigt onödigt ju!

Kram på dig!

http://vonnevardag.se

 
Gunnel

Gunnel

15 november 2017 08:14

Det finns tyvärr många som försöker få andra att känna sig mindre. Tror det bottnar i dålig självkänsla. Då gäller det och försöka tänka att "jag duger som jag är". Bra förklaring av killen. I mångas hjärnor råder nog ett stort mörker, och det är kanske det som gör att de ibland uppför sig illa. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Lena

Lena

15 november 2017 15:06

Det är en positiv egenskap du har, att vara inkännande och bry sig, var rädd om den. Men baksidan är att vara lätt byte för den där sortens tjuvar. Jättekram till dig du fina människa!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Preciosa

Preciosa

15 november 2017 19:59

Många kramar till dig!!
Vet hur det kan vara nu men
haft tur förut. Fast vi vinner vet du :)
PÅ ♥♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Augusta

Augusta

15 november 2017 22:37

Energitjuvar är inte roliga 👎
Tack för att du kom till min blogg också. Någongång per vecka åker jag förbi Lötsjön. Så fint där 👍

http://nouw.com/gulahuset

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards