Direktlänk till inlägg 17 november 2017

Äntligen!

Av wiolettan - 17 november 2017 08:19


Fredagen är för många en ”äntligendag”.

 

Äntligen är arbetsveckan över.

Äntligen får jag koppla av med familjen.

Äntligen kan jag träffa min käresta.

Äntligen har jag tid för mig själv.

 

Känner ni igen er? Det är många som har fredagen som en dag att se fram emot och det kan börja redan på måndagen, eller kanske på söndagen.


Ska man tycka synd om dessa människor? Nej, jag tror inte det. Ja, det finns ju ingen regel utan undantag, men i stort sett.

Att ha något att längta till, att se fram emot, det är en gåva. För det betyder att man har ett liv, och det tycker jag är värdefullt.


Men, så har vi den aspekten att vi ska "leva i nuet". Hur svårt är inte det? Jag tror att en kombination är rätta modellen.


Leva i nuet, göra det bästa av den dag som i dag är, men kanske också ha något att längta till, något trevligt att se fram emot.



 

Den här kaktusen vet verkligen att det är november, för då sätter den fart och blommar. Den verkar trivas i vårt fönster. Den kanske känner att "äntligen är det november".


 

Här är det hösten som trivs. Bilden är suddig men jag sitter på ett tåg, tog bilden genom fönstret i farten. Det var i förra veckan men jag tror att det ser likadant ut idag. Ingen snö har kommit.



 

Ingen is på sjön heller.


 
 
Gunnel

Gunnel

17 november 2017 11:24

Även om jag inte jobbar längre så längtar jag till helgen, för det känns lite speciellt. men det går att längta till en måndag eller tisdag med om man har nåt kul på gång då. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
geddfish

geddfish

17 november 2017 12:04

Jag tycker helgen har lite guldkant. Alla dagar behöver inte vara lika. Jag jobbar ju heller inte måndag till fredag längre. Det blir lite hipp som happ med mina ideella insatser.
Och så är nuet lika viktigt som att ha ett projekt, ett mål.
Trevlig helg, varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

17 november 2017 12:32

Numera har jag jättesvårt att komma ihåg vilken veckodag det är, alla dagar är ju egentligen precis likadana. Men...trots det försöker vi ha det lite festligare i helgerna, men då på lördagarna. Vi äter lite godare/lyxigare och vi dricker gärna några glas vin - men nåt "fredagsmys" det har vi inte. Och har faktiskt aldrig haft!
Det kan däremot förekomma att vi gör oss en trevlig kväll mitt i veckan - när vi behöver. Som i onsdags dagen efter Rolles födelsedag. Vi behövde bryta den trista stämningen. Annars är jag mycket för att njuta av varje dag numera - man vet ju inte om man lever i morgon - och det brukar gå ganska bra eftersom jag är en positiv människa i grund och botten. Fast ju nu är det lite jobbigt.....!
KRAM
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Znogge

Znogge

17 november 2017 15:16

Jag tror det är bra att det är skillnad på vardag och fest. Vi behöver ha något att längta till och se fram emot. Så är det bara så speciellt synd är det inte om oss. I alla fall inte så länge man inte vantrivs på sitt arbete.

Kram och god fredag!

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

17 november 2017 15:32

Oj så fin din kaktus är! Jag har också en novemberkaktus och den står i knopp nu, men så fin som din kommer den nog aldrig att bli.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

17 november 2017 18:01

Att längta tror jag är viktigt och man kan göra det på olika sätt. Jag försöker att göra trevliga saker varje dag, saker jag tycker om och som jag blir glad åt och blir andra också glada är det extra fint- När jag jobbade, och jag har alltid trivts på mina jobb, kändes det som om helgen var mer att längta efter då alla var lediga tillsammans. Men även idag, som pensionär, blir det ibland lite speciellt med helgerna. Men att njuta av vardagen och nuet gör jag/vi också. Jag vet vad jag har idag men inget om morgondagen, så jag försöker också att inte skuta upp saker.

Din kaktus är evrkligen fin och visst är det fantastiskt att den vet att det nu är november. Min novemberkaktus var igång med sina knoppar nu i mitten av månaden, innan vi åkte. Så jag hoppas lite finns kvar när jag kommer hem.
Tack för vackra höstbilder! Här är det snarare försommar vad gäller växterna.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Preciosa

Preciosa

17 november 2017 18:18

Hej!
Jag har alltid gillat måndagar...ja jag är lite anners :-) När jag jobbade fick jag alltid migrän när jag var ledig...många år.
När migränen försvann vid ca 50-55 så gillade jag iaf vardagar...
Och nu med...helgerna är småtrista men det beror väl på sin livssituation. Nu ser jag fram emot måndag igen,har en del att uträtta då...
Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Lena i Wales

Lena i Wales

18 november 2017 10:49

Äntligen ḱan var skönt ibland. För mej var torsdagen fredag denna vecka för då hade jag mitt sista guideuppdrag för säsongen. Har haft underbara veckor med trevligt jobb, men det är ändå skönt med ledighet.
Önskar dej en fin dag!

http://lenaiwales.wordpress.com:

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards