Direktlänk till inlägg 26 november 2017

Du är värdefull.

Av wiolettan - 26 november 2017 09:08


En församlingsmedlem, som vanligtvis hade varit en flitig besökare vid gudstjänsterna, slutade att gå på dem.


Efter några veckor beslöt pastorn att göra ett hembesök hos mannen.Det var en kall vinterkväll. När pastorn kom till mannen så fann han honom sittande ensam framför en sprakande och värmande brasa vid den öppna spisen. Nyfiken på anledningen till pastorns besök, välkomnades han in, och erbjöds att sitta ned i en bekväm fåtölj vid den värmande brasan. Därefter satte sig dom båda männen ner i var sin fåtölj och mannen väntade nyfiket på att pastorn skulle framföra sitt ärende.


Pastorn satt lugnt och tryggt i fåtöljen, men sade ingenting. I den djupa tystnaden som uppstod, iaktog pastorn dom dansande eldslågorna från dom brinnande vedträden. Efter en stund tog pastorn en eldgaffel vid spisen och varsamt tog han en glödande träbit och placerade den vid sidan av elden. Sedan satte han sig i ned i fåtöljen igen och var helt tyst. Mannen iaktog allt detta i djup begrundan. Efter ett tag så slocknade träbiten ned och slutade att glöda. Snart var den kall och död. Det blev kallare i rummet...värmen började avta..


Inte ett ord hade sagts under hela detta besök av pastorn.


Efter en längre stund så kände pastorn att det var dags för honom att ta adjö. Han ställde sig upp och tog upp den kalla träbiten och placerade den i mitten av elden och omedelbart flammade den upp och ännu en gång började den brinna av värmen från den varma glöden omkring den.


När pastorn stod vid utgången för att säga adjö och gå sin väg, sade mannen medan tårarna rann nedför hans kinder:


"Tack så mycket för ditt hembesök och speciellt tack för den ceremoni med glöden och elden. Jag kommer tillbaka till kyrkan på söndag".


Vi lever i en värld idag där man ofta pratar för mycket, och där få lyssnar.


Av denna berättelse förstår vi, förhoppningsvis, att det är viktigt med gemenskap, viktigt att vi bryr oss om varandra, viktigt att hjälpa våra medmänniskor, att finnas till för varandra. Vi behöver varandra, liksom träbitarna behövde vara tillsammans för att värma och sprida värme.


 

Tänkvärda ord av Dag Hammarskjöld.


 

Jag har haft besök av katten Doris och hennes matte. Doris är så kelen och mjuk i pälsen.


Trevlig dag önskar jag er som tittar in till mig.



 
 
Gunnel

Gunnel

26 november 2017 11:17

En mycket tänkvärd berättelse. Ha en trevlig söndag. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
trollet

trollet

26 november 2017 11:20

Jag ryser av den vackra berättelsen! <3

http://lchftrollet.blogg.se

 
Ditte

Ditte

26 november 2017 12:56

Mycket tänkvärt!En tankeväckande berättelse. Att lyssna utan att någon direkt pratar är väldigt viktigt. Och att se och läsa mellan raderna.

Så roligt med besök av den fina katten Doris och hennes matte. Kan tänka mig att det piggade upp.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Ingrid

Ingrid

26 november 2017 13:17

Tack för den tänkvärda historien. Nog är det så att ensam inte alltid är stark.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Primrose

Primrose

26 november 2017 20:28

Ja gemenskap behövs att känna sig sedd och älskad behöver vi alla! Fint,-)
Så söt katt ,-))
Bra ord från Dag H ,-)
Ha en fin kommande vecka nu! STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

28 november 2017 08:09

Ås så rörande, hade svårt att hålla tårarna tillbaka. Det är så sant och viktigt att tänka på, att inte slukas upp av stressen ich alla måsten runt omkring. Att våga vara medmänniska.
Tack och en stor varm kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
gun

gun

28 november 2017 12:16

Tänkvärda ord som behövs i dagens stressiga samhälle. Söt katt. Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Biggeros

Biggeros

29 november 2017 09:07

En mycket tankvärd berättelse som får en att bara vilja läsa vidare. Tiga är guld många gånger och att lyssna på andra. Vi botde bli mycket bättre på det🤗
Så fin Doris är=)
Kram

http://Biggeros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards