Alla inlägg den 12 februari 2018

Av wiolettan - 12 februari 2018 09:26


Ny dag, ny vecka, "Den vänliga veckan", vilken pågår mellan 12-18 februari och har tillkommit för att påminna oss om att vara vänliga mot varandra. Jag hoppas och tror att vi är vänliga och snälla mot våra medmänniskor även andra veckor och dagar. Men, tanken är god.


Men, det var inte det jag skulle skriva om utan om en ny upptäckt som forskare har kommit fram till. För min och många andras del hoppas jag att det ligger något i det och att det är sant.


Min pappa tappade närminnet då han kom upp i ålder, kanske 92, han blev 94. Min äldsta syster då hon var cirka 85  år kanske och jag har två syskon som har drabbats av Alzheimers. En fyller 89 i år och en 80 år. Så det är ju rätt så höga åldrar. Det är tråkigt att det har blivit så och jag saknar kontakten som jag hade förr med syskonen. Han som blir 80 år är bara 3 år äldre än mig och för honom började det för cirka 3 år sedan.


Ni kanske förstår att jag, på grund av detta, ofta tänker på och undrar när jag ska drabbas. Tycker att jag tappar orden och glömmer bort saker och ting.


Men nu till upptäckten.


Forskare har märkt att de personer som har förmaksflimmer och äter blodförtunnande medicin har 50% mindre risk att drabbas av demenssjukdomar än de som inte äter blodförtunnande. Jag har tagit Waran i många år eftersom mitt hjärta går "hackigt" och nu har jag bytt till Eliquis, en annan blodförtunnande tablett. Så nu får vi kanske se om forskarnas rön stämmer in på mig.


En sann barnhistoria, på tal om vänliga veckan.


Det hade inte varit så god stämning där hemma en tid och Jocke kände sig inte helt utan skuld. På kvällen bad han högt sin aftonbön:


"Käre Jesus, du måste hjälpa mig att bli snällare och så får du ge min mamma starkare nerver".



Alla barn är som blommor på en grön sommaräng, som den vackraste tonen på en gyllene sträng.

Som en vindil som smeker alla blommor och blad, som en solkatt som leker på ett glittrande hav.


Visst kan småbarn som rör sej ställa till med besvär, men det småbarn har för sej ganska oskyldigt är.

Om du lugnar dej något kan du snart räkna ut, att om barnen ej funnes, då tog mänskorna slut.


 


Önskar er som tittar in till mig en bra dag och vecka.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards