Alla inlägg den 30 april 2018

Av wiolettan - 30 april 2018 10:22


Sista april, Valborgsmässoafton och Kungens födelsedag. Det finns en del att fira idag, för dom som vill.


Mysingen och jag har bestämt oss för att vara hemma, ta det lugnt och hämta nya krafter. Det har varit lite av varje senaste veckan, så vi kopplar av.


 

I morse då vi gick till Willys för att handla lite mat så såg vi att Magnoliaträdet i Tornparken har börjat att blomma.


 

Magnolian är ett mycket gammal träd, fanns på dinosariernas tid. Det finns 210 olika arter. Jag har läst någonstans att detta träd fanns innan det fanns bin. Märkligt att tänka på. Men det är därför som Magnolians  blommor är utvecklade för att bli pollinerade av skalbaggar. Annat som är annorlunda är att många av dess sorter blommar på bar kvist. Alltså blommorna kommer före de gröna bladen.


"Jag söker min lycka i naturen", står Magnolians namn för, enligt blomsterspråket.


Då vi var på väg till affären kom det en ung man med stirrande blick raskt emot oss. Oj, tänkte jag, vad vill han, eller ser han ut så där jämt? Han sa något till en tjej men hon skyndade bara iväg. Han kom rakt emot mig och frågade:

"Tulepaken, jag hittar inte".


"Nej", sa jag, "jag vet inte någon park som heter det, men däremot Tulemarken". Vi dividerade fram och tillbaka en god stund tills han sa. "Restaurang".  "Aha", sa jag, "där uppe finns en restaurang i Vattentornet".


 

Oj. så glad han blev. Tydligen skulle ha söka jobb där och hittade inte dit. Kunde inte svenska så  bra och då är det ju svårt att göra sig förstådd. Här syns en bit av tornet där restaurangen finns, längst upp till vänster.


 

Dessa vackra blommor har kommunen planterat i parken.


 

En till bild som jag också tog i morse. Ett hjärta. Detta var inristat på en ellåda, eller vad det heter.


Trevlig Valborgsmässoafton önskar jag er. Hoppas att vädret blir bra om ni ska ut och kolla in våreldarna.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards