Alla inlägg den 3 juni 2018

Av wiolettan - 3 juni 2018 11:27


Eksjö, den unika trästaden ville mysingen också visa mig. Ja, det fanns mycket att se där. En småtrevlig stad som innehåller nästan sextio byggnadsminnen.



   

Jag älskar gamla hus. Skulle ha velat gå in i något av dom för att ännu mera insupa atmosfären. Några hus uppfördes redan på 1600-talen och nästan hela Gamla stan är K-märkt.


   

Heidemanska gården. Gården kallades också för Trollegården efter ägaren Per Trolle. Invändigt finns väggmålningar ifrån 1600-talets mitt och tidigt 1700-tal. År 1964 byggdes gården om till som den ser ut idag.


 

Fina gator med Borgmästarstenar i mitten, i alla fall symboliskt.


   

Kyrkan på torget var jag bara tvungen att fota, plus…


   

… denna fina bil, en Morgan. Jag älskar gamla härliga bilar.



   

Ryttarstatyn som finns på Stora torget. Den föreställer en okänd ryttare i tiden för det 30-åriga kriget.



   

Utsikt ifrån hotellrummet.


   

En mysig vilstol.


 

Lennarts konditori.  Där fikade vi, världens godaste kaffebröd. De håller på att renovera byggnaden så den var ”inbäddad”. Den här bilden tog jag tidigt vid vår morgonpromenad, då var det tomt på folk, annars inte.


Sedan åkte vi vidare på småvägar.


   

Kom via Österbymo, Asby och Ramfall till färjehamnen på Torpön.


   

En fin brygga. Gick runt lite i omgivningarna eftersom vi fick vänta på den privatägda färjan, cirka en halvtimme.

Men, det var mycket att se så det gjorde ingenting. Färden gick vidare och vi hamnade vid ett vägbygge.


     

Det blev långa, långa köer och trafiken stod helt stilla. Man asfalterade bägge filerna samtidigt.


   

Vi besökte också flygvapenmuseet i Linköping. Ett kulturhistoriskt museum med prisbelönta utställningar om militärflygets utveckling, från tidigt 1900-tal fram till nutid.  I samlingarna finns cirka 100.000 föremål.


Flygplan en mängd förstås, men det fanns också ifrån flottiljlivets alla olika verksamheter, uniformer, teknikprylar, sjukvårdssaker, textiler och ritningar. Den nedskjutna DC-3an fanns i källaren och det var också intressant att beskåda.


   

Dessa vilda djur hittade vi också.


   

Liksom Döderhultarns  alster.  Det fanns ett galleri av fint snidade skulpturer. År 1920 skänkte han ett antal av sina träskulpturer till flygskolan i Malmen och några finns fortfarande kvar och de är dessa man kan se i flygplansmuseumet.


De skildrar livet på landsbygden i Sverige i början av 1900-talet. Döderhultarn, alltså träsnidaren  Axel Robert Peterson föddes 1868 i Döderhults socken utanför Oskarshamn. Döderhultarn var mycket förtjust i att flyga och fick följa med på 14 militära flygningar. Han lär ha sagt: ”Vilken konstig upplevelse! Det var nästan en ekivok känsla. Plötsligt såg jag saker och ting mycket tydligt och förstod hur tokigt det var att arbeta. Det enda som kan ge livet en mening är att susa fram uppe ibland skyarna”.


Där har inte Döderhultarn och jag samma åsikt, kan jag ju säga.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards