Alla inlägg den 7 juni 2018

Av wiolettan - 7 juni 2018 06:27


 

Några dagar efter det att vi kom hem ifrån vår Södra Sverige biltur, så åkte vi på en busstur.


 

Vi mötte våra reskamrater ifrån ordenssällskapet Par Bricole och äntrade bussen. Vi var nästan 70 personer så det blev en stor buss.


   

Väl ombord hälsades vi välkomna av reseledaren och bjöds på bussfika. En chokladask var och en liten flaska vitt vin. En ask har vi ätit upp, den andra är kvar. Vinet är uppdrucket.


   

Första stoppet blev Kallfors Golfklubb där vi fick kaffe med en ost- och skinksmörgås.


 

Vi spelade inte golf, men andra gjorde det.


   

Resan gick vidare till Tista Slott, i Nyköpings kommun, Bärbo socken,  där greveparet Annelie och Gustaf Wachtmeister mötte oss och vi fick en guidad tur genom slottet.



 

Vi var en så stor grupp så vi blev uppdelade på två grupper och värdparet tog hand om var sin del.


   

Huvudbyggnaden är tre våningar hög och byggd på 1760-talet i italiensk stil. Där finns en stor trädgård men den är i fransk stil. Släkten Wachtmeister köpte slottet 1812 och den är fortfarande i den släktens ägo. Sedan 1983 är slottet ett byggnadsminne så det går inte att ändra eller förändra efter eget tycke.



   

Det fanns så mycket intressant att titta på.


 

Jag älskar att vandra omkring i gamla slott och se alla fina saker. Familjen bodde själva på slottet. Så många rum att städa. Ojnevojne.


 

Efter det att vi sett oss mätta på alla rariteter åkte vi vidare och besökte Ludgo Kyrka där vi också fick  visning och information om kyrkan. Den uppfördes troligen på 1100-talet och byggdes om på andra hälften av 1600-talet.


   

Bland annat fick vi veta att detta var Karl Wilhem Drakenhielms uniform. Han var en svensk officer som deltog i Karl XII:s andra norska fälttåg 1718.


   

Så åkte vi vidare och kom till Öster Malma slott där vi fick en mycket god lunch.


   

Slottet är ifrån 1600-talet och ligger vid stranden av Malma sjön i Södermanland.  Vi fick också en guidad visning av detta gamla slott.


 

Gustafsvik, där fick vi eftermiddagskaffe och även besöka deras ljusaffär som verkligen är speciell.


 


Där kunde vi vandra omkring och se alla fina saker som de sålde. Jag köpte ett hjärtljus.


Efter en lång men intressant dag var vi hemma igen och kunde samla alla intryck. Dessa bussresor som anordnas av Par Bricole är verkligen trevliga och mycket fint upplagda. Vi fick se och uppleva så mycket.


Nu är det frukostdags. Sedan ska vi iväg och inhandla lite förnödenheter för strax är det dags att bila igen.


Trevlig dag alla mina bloggvänner.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards