Direktlänk till inlägg 1 augusti 2018

Vådan av att aldrig koppla av.

Av wiolettan - 1 augusti 2018 08:49


En föreläsare skulle undervisa om ämnet stress och inledde sin lektion med att hålla upp ett glas vatten.


"Hur tungt tror ni att det här glaset är"?  frågade han publiken.


Många slängde ur sig en gissning, och svaren blev allt mellan 100 g till 500 g.


"Det är visserligen sant att glasets exakta vikt är 371 g", svarade föreläsaren. "Men det är inte det viktiga i sammanhanget. Det viktiga är hur länge jag håller glaset. Om jag håller det i en minut så är det inga problem. Om jag håller det en timme, så kommer min arm att värka. Om jag tvingades att hålla i det en hel dag, skulle ni antagligen få tillkalla ambulans. Vikten är densamma, men ju längre jag håller glaset, desto tyngre blir det".


Föreläsaren ställde ner glaset innan han fortsatte.


"Om vi bär omkring på våra bördor hela tiden, så kommer de förr eller senare att ha blivit så tunga att vi inte klarar av att bära dem längre. Om vi till exempel aldrig slutar att tänka på jobbet, kommer den arbetsbördan att bli oss övermäktig. Därför måste vi kunna släppa jobbet när vi går hem. Och om vi aldrig tillåter oss att slappna av och njuta en stund, därför att vi oroar oss för en sjuk anhörig eller en vän som behöver vår hjälp, då kommer det att bli för mycket för oss".


Vilka bördor du än bär på, sätt ner dem en stund och vila ett tag, innan du fortsätter. Det märkliga är nämligen att när det är dags att lyfta upp dem igen, har de blivit både lättare och färre.



 

Ha det så bra det går och var rädda om er.


 
 
Kicki

Kicki

1 augusti 2018 10:48

Det är så viktigt och tänkvärt, för fy så tungt och svårt livet blir, fick höra av en bekant, att vi är Alldeles tillräckliga, vi gör så gott vi kan och det är alldeles tillräckligt.
Jag har så lätt att ta på mej andras bekymmer, men drt jag inte kan göra något åt det får jag lära mej att lämna.
Stor kram till dej i sommarvärmen
❤️

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Znogge

Znogge

1 augusti 2018 11:45

Det ligger oerhört mycket i det. Därför är det viktigt att vi inte gör andras sorger till vår egna vilket ligger i tiden nu. Det kan göra livet outhärdligt! Det innebär inte att man är känslokall utan bara realist inför vad man kan påverka.

Kram och tack för ditt grattis!

http://znogge.wordpress.com

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

1 augusti 2018 13:58

jag är inte den stressiga eller oroande typen.

http://https://hannelesbibliotek.blogspot.com

 
Ditte

Ditte

1 augusti 2018 17:20

Väldigt kloka tankar. Och att lägga ifrån sig en hel del, i alla fall för ett tag, gör tillvaron så mycket behagligare. Och det blir ju inte bättre för att vi skyndar oss vidare. Att få distans till det som händer är viktigt men ändå så svårt för många.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
geddfish

geddfish

1 augusti 2018 18:09

SÅ sant och viktigt!
Man kan inte hjälpa alla. Ta på sig allt. Fint skrivet.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards