Alla inlägg under augusti 2018

Av wiolettan - 1 augusti 2018 08:49


En föreläsare skulle undervisa om ämnet stress och inledde sin lektion med att hålla upp ett glas vatten.


"Hur tungt tror ni att det här glaset är"?  frågade han publiken.


Många slängde ur sig en gissning, och svaren blev allt mellan 100 g till 500 g.


"Det är visserligen sant att glasets exakta vikt är 371 g", svarade föreläsaren. "Men det är inte det viktiga i sammanhanget. Det viktiga är hur länge jag håller glaset. Om jag håller det i en minut så är det inga problem. Om jag håller det en timme, så kommer min arm att värka. Om jag tvingades att hålla i det en hel dag, skulle ni antagligen få tillkalla ambulans. Vikten är densamma, men ju längre jag håller glaset, desto tyngre blir det".


Föreläsaren ställde ner glaset innan han fortsatte.


"Om vi bär omkring på våra bördor hela tiden, så kommer de förr eller senare att ha blivit så tunga att vi inte klarar av att bära dem längre. Om vi till exempel aldrig slutar att tänka på jobbet, kommer den arbetsbördan att bli oss övermäktig. Därför måste vi kunna släppa jobbet när vi går hem. Och om vi aldrig tillåter oss att slappna av och njuta en stund, därför att vi oroar oss för en sjuk anhörig eller en vän som behöver vår hjälp, då kommer det att bli för mycket för oss".


Vilka bördor du än bär på, sätt ner dem en stund och vila ett tag, innan du fortsätter. Det märkliga är nämligen att när det är dags att lyfta upp dem igen, har de blivit både lättare och färre.



 

Ha det så bra det går och var rädda om er.


Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards