Direktlänk till inlägg 5 november 2018

Katten Sessis.

Av wiolettan - 5 november 2018 09:36


Berättade i förra inlägget om mötet med den fina katten på kyrkogården.


Det fick mig att tänka på den första katten som jag fick. Jag var då i början av tonåren och hade tjatat länge på min mamma om att få skaffa katt. Men, hon tyckte inte om katter och var rädd för hundar, hade blivit illa biten av en hund som liten, så den delen förstod jag eftersom jag också hade blivit biten av en schäfer som  elvaåring.


Men katter, hur kan man vara rädd för dom, tyckte jag. "Dom springer bara runt benen på en", sa min mamma, "och är ivägen".  Det var bara att finna sig i det. Tills en dag, lyckan slog ner och jag fick en katt.


Kommer ni ihåg att jag skrev om en liten tidning som vi som tonåringar skrev. Vi var cirka 10 ungdomar i åldern från 13 år till 19 som bodde i vår lilla by och höll ihop. Av mina syskon var det jag och min 3 år äldre bror som var med i gänget. Vi träffades, lekte, spelade och tävlade med allt möjligt, plus att vi gav ut en egen tidning. Vi sålde den till våra grannar för några ören och försökte vara seriösa. Inte alla skrev i den utan "redaktören" intervjuvade oss och beskrev sedan i bladet hur våra ungdomsliv förflöt. Nu har den skaffat ett jobb, eller nu håller han på att ta körkort, hon har sökt jobb i Örnsköldsvik och så vidare.


Men i alla fall, i den tidningen hittade jag i höstas då jag var uppe i Ångermanland i mitt föräldrahem, denna dikt som jag hade skrivit i tidningen. Jag var i början av tonåren, kanske 13 eller snart 14. Detta på tal om katter.



 


Jag kommer inte ihåg att jag har skrivit detta, men det var mitt namn under och senariot stämmer.




 

Här är jag som 14-åring, med min första katt, Sessis. En mycket klok och fin kattfröken.



 
 
Augusta

Augusta

5 november 2018 11:20

Nu har du varit flitig att blogga. Hann inte riktigt med här :D Så vackert med alla ljus. Hade tänkt åka till Sundbyberg bara för att titta. Har sett det en gång tidigare.
Katter är fina och kloka djur. Nu har vi en liten tjejhund som vill vara ensam djur. Så någon katt blir det inte här :D Vilken söt 14årig tjej med sin katt :D
Svar: Visste inte att jag hade publicerat detta om Gröna Lund, för det var inte klart det inlägget :D Om du vill, gå tillbaka för de se några av bilder från Gröna Lunds Halloween. Det var faktiskt väldigt trevligt.

Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
Ingrid

Ingrid

5 november 2018 11:26

Så fina ni är båda två!
Ha en fin måndag.
Kram, Ingrid

http://ilevander.blogspot.com

 
znogge

znogge

5 november 2018 14:37

Vilken fin bild på dig och din första katt! Roligt när man hittar något sådant i minnenas arkiv :D

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

5 november 2018 18:00

Vilken fin berättelse! Och så roligt med tidningen. Fina minnen från din ungdomstid. Minns att du berättade om den när du kommit hem från Ångermanland i somras.Och du fick din katt. Så roligt! Bilden på dig och katten är så fin-
Jag var ju länge rädd för katter efter att i en tågkupé som barn blivit påhoppad riven och biten av en siamesisk katt. Men i vuxen ålder, väldigt vuxen, vid 62 år så lyckades jag bli av med katträdslan. Glad är jag.
Tack för att du delar med dig.
Stor kram!

http://dittemitti.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

5 november 2018 18:07

En sån fin historia i historien som du idag skriver om i ditt inlägg. Så roligt att du fann denna. Minnet bleknar av en del så är det!
Varm kram!

http://https://plus.google.com/102310917615643117697

 
Preciosa

Preciosa

5 november 2018 18:52

Hej Wiolettan!
Oj vad fint du skrev där och på maskin också :-)Katter är inte riktig mina favoriter :)Beror på att mamma var tokig i djur och hade 4 katter och 8 kungspudlar i en omodern 2:a :)Hundvakteriet blev 2 år innan "husse" kom tillbaka...Sen hade hon hundra och katter fortfarande men den sista var inte snäll utan argsint och mormor hade en lika sur en...sen tyckte jag det var hemskt när dom knaprade på råttor...
Fin bild på dig!! Och katten var fin också! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Gunnel

Gunnel

7 november 2018 08:00

Så fina ni är! Precis den modellen på glasögon hade jag med som tonåring. Roligt att du hittade tidningen. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards