Alla inlägg den 14 februari 2019

Av wiolettan - 14 februari 2019 07:52


...från mitt hjärta, till min hjärtans kär.


 

Blommor till min mysing.



Idag firas och uppmärksammas Alla Hjärtans Dag och Valentin. Att fira helgonet Valentinus började redan i slutet på 400-talet, av katolska kyrkan. Det finns en legend som säger att Sankt Valentinus  ska ha gett synen åter, till en fångvaktares dotter.


Att Valentin sedan blev kopplad till kärlek och romantik började inte förrän på medeltiden i England och även Frankrike, med en sedvänja att via ett lottningsförfarande para ihop unga människor, två och två, inför vårens och sommarens danser. Under medeltiden uppstod också en sed att skriva brev med rimmade dikter till den man höll kär. Senare på 1800-talet kom då dessa fina och utsirade Valentin-kort ofta utsmyckade med sidenband. Även i vår tid så uppmärksammas Valentin dagen med små presenter och kärleksbrev, till någon som man tycker om.



Den som jag skulle vilja uppmärksamma speciellt idag är  mysingen, min man,

Han ställer upp för mig alla gånger då det känns som om jag inte kan.

Att jag honom ”fick” på min ålders höst, är  något att vara tacksam över.

Han hjälper mig i stort och smått och finns där för mig, då jag det behöver.


Följer med mig till läkare, provtagning, tandläkare och även till min frissa.

Det kanske ni inte förstår och fattar varför, men det går bra att gissa.

Förstod att ni visste utan att jag behövde för er det närmare förklara.

Jo visst är det så, jag har dåligt lokalsinne, är ostadig och vinglig bara.


Men han är snäll och planerar möten, träffar och sammanträdena sina

så att det inte krockar med det som jag måste gå på, besöken mina.

Att han älskar mig helt och fullt får jag dagligen många gånger höra.

Bara att tacka och ta emot, ja vad annat kan jag göra.


Älska honom tillbaka? Ja, det gör jag av hela min själ och kropp,

så för oss på ålderdomens höst känns det som om det finns hopp.

Jag ser framemot att med min kära mysing få leva och bara vara

Kanske någon gång vi med vår bil eller med statens tåg kan fara


ut på en resa  och se andra platser, orter och även länder.

Men ingen av oss vet vad som oss i framtiden händer.

Huvudsaken är att det även framöver får vara vi

Ja, bättre och mysigare än med min  mysing, kan det inte bli.



   

Vi för cirka 5 år sedan.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards