Alla inlägg under februari 2019

Av wiolettan - 8 februari 2019 07:45


Vi har haft några dagar nu i rad, som det har varit, som min mysing säger, "snorhalt". I förrgår mådde jag inte så bra så jag var inte utanför dörren. Sånggruppen fick klara sig utan mig och det hade visst gått bra.



Igår var jag tvungen att gå ut för  jag hade en beställd tid hos min frisörska. Men, mysingen följde med dit och kom och hämtade mig sedan. Under tiden jag var där var han också och klippte sig och dessutom var han och handlade lite.  Vi hade båda två broddar på oss och det var bra. Bitvis var det jobbigt men inte så jobbigt som sedan då vi gick till blomsteraffären för att beställa blommor till en begravning. Då var det mycket besvärligt att gå. Jag tror att kommunen har slut på sand. De drar tydligen in på nästan allt nu för tiden.



 

För några nätter sedan så snöade det och då jag tittade ut på morgonen såg vår bil ut så här. Ser ni hjärtat som har bildats på motorhuven? Varken mysingen eller jag har gjort något. Så någon annan har varit framme. Men, varför just bara på vår bil av alla som stod där översnöade?



I förra Inlägget hade jag en bild av en fågel som jag hade fotat i ett träd vid Tulegatan i söndags och undrade vad det var för slags fågel.


Ingrid sa att det var en trast av något slag och Anki sa Björktrast liksom även Ditte visste. Bra gjort av er att se det utifrån min bild.


Jag mailade min bror som är jätteduktig på fåglar och han sa att det var en Björktrast, en vanlig flyttfågel men som kan övervintra i södra Sverige.


Trevlig fredag. Vi borde städa idag, men...


 


Finfin dag önskar jag er som läser min blogg.





Av wiolettan - 3 februari 2019 09:13


Hej, nu är jag här igen. Det blir lite ofrivilliga uppehåll här på bloggen ibland. Jag känner mig si så där, men ska ändå titta in till er och se vad ni har haft för er.


Nu har vi fått vinter, med mycket snö och av och till verkar det ha varit halt ute. Inget direkt bra promenadväder. Mysingen gick ner till bilen igår för att borsta av den all snö som hade kommit, skulle starta bilen för att köra lite, men nix, den gubben gick inte. Jo mysingen gick, men batteriet på bilen var urladdat. Nu står batteriet på balkongen och laddar sig, så får vi se hur det går.


Tog en liten kort promenad i morse. Det har kommit över 15 cm snö, bara inatt och det snöar fortfarande och blåser.

Inget bra gåväder, men vi kände att vi behövde frisk luft. Det var bara vi och några hundar och hundägare ute. Pratade med 5 av dom och de flesta ville hem, men inte hundarna, de hade roligt. Utom en gammal tax. Han pulsade och försökte komma framåt och mannen sa till honom flera gånger att:  "nu måste vi hem, jag orkar inte gå längre, du får göra ifrån dig här". Nej, se det ville inte hunden alls. Undrar hur det gick, vem som vann?



 

En enda person hade gått uppför vår trappa i morse, före oss. Kanske brevbäraren med morgontidningarna.



 

Orörd snö, oplogat och jobbigt att pulsa i.



 

Denna fågel satt så stilla och bara tittade på oss. Undrar vad det är för sort?  Ingen duva, men rätt så stor. Jag är urusel på fåglar, men kanske ska fråga min bror, han kan han. Mailar över bilden bara. Vi får se. Kanske någon läsare av min blogg, vet.



 

Här syns några morgontidiga vandrares fotspår, på Tulegatan. Jag tycker ju om vintern och även om snön. Ren, vit och vacker, men nu som äldre är det allt lite jobbigare att gå och pulsa. Vi såg en hundägare som gick över till gatan och vandrade där med sin hund. "Han kan inte gå där, det är för mycket snö", sa hon. Det skulle jag också ha gjort om jag var yngre och kunde snabbt hoppa tillbaka till snödrivorna om det kom en bil. Men denna hundägare var ung och jag såg att hon tog sin hund och lyfte över den bara.




 

På många ställen såg det ut så här. Vi såg en plogbil som körde fram och tillbaka, men de måste ju prioritera bilvägarna och cykelbanorna först.


 

Till slut så orkade jag inte längre utan mysingen fick vandra själv ner till Tuletorget och lägga på ett brev som han ville ha iväg. Jag stod kvar och väntade på honom och gick ibland några steg framåt. Men hem kom vi och det är jag tacksam över. Fick ont över bröstet men det har lättat.



I morse då jag bad min bordsbön tänkte jag på en liten sann historia.


Lilla Malin har just lärt sig bönen "Fader vår". När hon kommer till "vårt dagliga bröd giv oss i dag" utbrister hon:

"Mamma, kan jag inte få be om ett paket knäckebröd, så slipper jag tjata om bröd varenda dag"?


Barn är så härliga.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards