Direktlänk till inlägg 3 mars 2019

En tuff dag..

Av wiolettan - 3 mars 2019 08:17


...idag, för många vasaloppsåkare. Vädret är inte det bästa, snöar och blåser och  jag kan tänka mig att det är svårt att få till ett bra åk i denna motvind. Men, å andra sidan, elitåkare är vana med lite av varje och har starka kroppar. Det ska bli spännande att se och höra vem som går segrande ur denna kamp idag.




 

I fäders spår - för framtids segrar.


 

Jag  har också åkt i fäders spår, vasaloppsspåret, en bit, med bil, jag och mysingen.




 

Han verkar kämpa på bra.

  


 

Här kommer spåret fram ut skogen.


 

En av alla kontroller.


 

Äntligen framme, härligt.


 

Vi fick också tillfälle att besöka vasaloppsmuseumet.


  

Efter alla strapatser var det skönt att komma till hotellrummet och få en god natts sömn. Dalarnas symbol, framför andra, dalahästen, fanns även här, både på väggen och på kuddarna.



 

Det var på denna resa som vi även besökte Mörkret.

Det är en by som ligger i Älvdalens kommun, vid Fuluälven i Dalarna.



Jag har tyckt om att åka skidor, i min takt och under mina förutsättningar men jag åker heller bil denna sträcka. Hoppas det går bra för alla åkare idag och må bästa man eller kvinna, vinna.


Ni andra önskar jag en lugn och trevlig söndag.




 
 
Ingrid

Ingrid

3 mars 2019 09:45

Det finna minsann ett 30-tal gotlänningar med i Vasaloppsspåren i dag och dem önskar jag givetvis ett extra lycka till!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
wiolettan

wiolettan

3 mars 2019 09:48

Förstår att du hejar särskilt på gotlänningarna och hoppas att det går bra för dom. Strongt gjort. Kram till dig Ingrid.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

3 mars 2019 10:12

mellansonen har åkt Vasaloppet när han gjorde Klassikern. Vår yngsta var bara 9 år när han cyklade runt Orsasjön med sin far, hans bröder var på hockeyskola under tiden.

http://hannelesbibliotek.blogspot.se

wiolettan

3 mars 2019 16:46

Det var en duktig son du har, Klassikern, tufft åtagande. 9 år och cykla runt Orsasjön, bra gjort. Tydligen en sportduktig familj du har.

 
Preciosa

Preciosa

3 mars 2019 10:31

Hej Wiolettan!
Skidor har jag dåliga minnen av...Tvingades på dåliga brädlappar åka i skolan...Ingen valla, 1 dm snö under som satt fast...Tävling och vi kom så klart sist...tror jag bröt. Nej det var en hemsk upplevelse :-) Ja allt är ju relativt men...
Min bästa arbetskamrat älskade skidor. Så vred hon av korsbanden i knäet och sen var det stopp för alltid. Komplikationer...
Ja det lät mörkt det här :-) Men solen skiner från klarblå himmel här nere och i dag ska det bli 20 gr...Det ska man vara glad för att få vara i. Kramar! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

3 mars 2019 16:50

Hej Preciosa.
Det låter inte som några bra minnen som du har av skidåkning. 1 dm snö som satt fast, då var det "klubbsnö", jättejobbigt.
Sådana minnen sitter så klart som en tagg.
Fint att du har solsken och 20 varmt, inte dåligt.
Vi har haft snö nästan hela dagen, med någon enstaka plusgrad, så snön verkar inte fastna ordentligt på marken.
Kram tillbaka.

 
Znogge

Znogge

3 mars 2019 10:48

Jag missade helt att det är Vasaloppet i dag. Vanligtvis hör det till att se starten men så blev det inte. Min kollega brukar åka men i år avstod han. Jag får väl satsa på att se målgången i stället!

Kram och ha en fin söndag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

3 mars 2019 16:53

Det är lätt att missa, men jag är intresserad och därför fanns det väl i mitt huvud.
Nu är det färdigåkt och det var tydligen en svår pärs för de flesta. Din kollega kanske gjorde ett bra val.
Trevlig söndagskväll. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

3 mars 2019 11:16

Det verkar minst lika trevligt att åka Vasaloppet med bil. Jag hade föredragit det eftersom jag inte kan åka skidor. kram

http://sigridgunnelsblogg.blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

3 mars 2019 16:58

Det var en mycket trevlig resa och vi fick se mycket. Det var första gången som jag besökte Dalarna, så det var speciellt av den anledningen också. Kram till dig Gunnel.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

3 mars 2019 17:05

Har nu läst i kapp lite hos dig och det var roligt att se vad som hänt hos dig. Var ju ett tag sedan senast. Skidåkning tycker jag också om men något Vasalopp har jag inte åkt. Däremot har jag varit i dessa trakter. Kände igen mig i en del av dina fina bilder. Kan tänka mig att ni hade en trevlig resa i Dalarna. Fina minnen. Har idag sett lite på Vasaloppet på tv och nog fock åkarna kämpa på.
Varm kram!

http://dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

3 mars 2019 17:47

Så trevligt, välkommen. Ja, du har ju haft fullt upp och svårt med uppkoppling, vad jag kan förstå.
Nej, Vasaloppet är nog i tuffaste laget nu. Denna dag var ju mycket jobbig vad jag kan förstå, med motvind och dåliga, översnöade spår. Dom är duktiga som klarar detta.
Dalarna tyckte jag om, det var första gången jag var där och jag fick se mycket. Vid denna resa tog vi en avstickare till Norge också, vilket också var en upplevelse.
Kram till dig Ditte.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
gun

gun

3 mars 2019 19:29

Går nog lika bra att åka med bil i vasaloppets spår:). Vackert är det i alla fall tycker jag. Hoppas du med fick en lugn och fin söndag.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
wiolettan

wiolettan

3 mars 2019 19:33

Det var toppen med bil, inte så slitsamt.
Tack Gun, det var trevligt att vara där. Kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
geddfish

geddfish

3 mars 2019 19:40

Jo, jag såg starten, sen hade jag lite ljud på, det lät hemmavant sen förr i tiden Jodå, jag har också varit i fädrens spår med bil och husvagn och sedermera med inlandsbanan och utsvängar därifrån.
En svärson och en son har åkt loppet. Inte nu, men en gång tidigare.
Ha det fint, varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
wiolettan

wiolettan

3 mars 2019 20:42

Det är ju otroligt så många skidåkare det är som startar på en gång. Konstigt att de inte ramlar som käglor då det måste vara lätt att köra på varandra.
Bekvämare att åka bil och att ha husvagn med, jättebra, vi tog in på hotell för att vila upp oss.
Bra gjort av din son och svärson.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Kicki

Kicki

4 mars 2019 07:18

Ja dom hade ett tufft åk igår. Er biltur lät trevlig, den skulle man testa någon gång. Så glad han blev norrmannen, härligt.
Fin resa du bjöd på med bilder.
Ha en måndag, kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

wiolettan

6 mars 2019 08:58

Vi hade det härligt på vår biltur, fick se mycket och det var betydligt skönare väder.
Det måste kännas skönt att vinna över så pass många människor.
Tack och kram till dig, Kicki.

 
Lena

Lena

4 mars 2019 07:58

Jag som skrivit så långt och så försvann det..
Vasaloppet passar mig också bäst från bilsätet!
Jag tror verkligen du skulle ha nytta av en kranskärlsröntgen (koronarangio) för att se om det finns någon förträngning som går öppna så att du kan få mindre ont i bröstet och slipper bli begränsad av det. <3 Hur som helst hoppas jag att du känner var gränsen går så du inte anstränger dig för hårt. Kram kära du!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

wiolettan

6 mars 2019 09:01

Så tråkigt Lena. Jag har också varit med om sådant, retligt och jobbigt men vet inte vad det beror på.
Du är så omtänksam och jag förstår att du passar perfekt på det jobb du har, med kanske oroliga hjärtpatienter. Jag är så skraj för allt vad ingrepp i min kropp heter, rädd för smärta, kanske, utsatthet, feghet. Rödhåriga behöver också mer bedövning och det verkar ingen tänka på. Har varit med om det så många gånger.
Jag försöker vara rädd om mig. Ska till en läkare i morgon igen. Kram snälla du.

 
wiper

wiper

4 mars 2019 09:32

Min mans brors son åkte vasaloppet. Vad härligt att få se lite bilder därifrån och vilket fint hotellrum så passande med dalahästar. Jag bodde i Falun och studerade i Borlänge ett år i slutet av 1970-talet.

Jag hade en arbetskamrat som var ca 10 år äldre än mig och hon fick inte åka vasaloppet på grund av att hon var kvinna så hon klädde ut sig till man ;) Nu är det tack och lov nya tider

Inget roligt namn på den byn.

Ha en jättefin början på veckan
kram från
Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

6 mars 2019 09:04

Bra gjort av din mans bror. Ja, det var trevligt att åka bil den sträckan och vi fick se mycket. Hotellrummet var mysigt och inbjudande.
Som tur är så får kvinnor nu åka Vasaloppet, lite rättvisa har det blivit på den fronten.
Mörkret, där vill inte jag bo, men det är en hel del personer som bor där.
Kram till dig Malin.

 
Primrose

Primrose

4 mars 2019 10:52

Verkar som om det var ovanligt kämpigt den här gången,
Bil är ett bra sätt att klara Vasaloppet ,-) Det skulle blivit bil för mig med.
Kul att få se hur det ser ut genom dina bilder ,-)
Efter att ha njutit av våren ett tag har vi nu snö, ,-)
Mysigt hotellrum ser varmt o inbjudande ut!
Ha det jättefint
STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

6 mars 2019 09:07

Jaa, motvind och det snöade igen på spåren, så det var nog inte det lättaste åket.
Sommarbilder så här mitt i vintern känns lite märkligt men det var en skön väderlek då vi åkte Vasaloppet med bilen.
Idag snöar det här hos oss också.
Det var ett mysigt litet hotell.
Kram till dig och ha det fint.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

4 mars 2019 10:55

Betydligt trevligare att se dina foton än på TV:n.
Jag tyckte om att åka skidor i min takt.
Vasaloppet har förlorat charmen när det gäller eliten och segraren tycker jag. Därför har jag slutat att titta på det. Nu handlar det inte om att alla får en chans att vinna eller komma på en bra placering. Istället styrt av "företag", teamkörning och taktik där det gäller att göra det svårare för andra. Trist utveckling där är pengar som styr.
Måndagskram från ett regnigt Visby

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

6 mars 2019 09:12

Ja, det var i alla fall varmare ute och grönare och vi fick se mycket trevligt, det älskar vi. I vår egen takt. Liksom att åka skidor i egen takt, fast nu är det många, många år sedan som jag åkte skidor.
Åker du skidor ibland?
Ja, jag har förstått att det är lite fuffens, eller vad jag ska kalla det, men de vanliga åkarna som stretar och jobbar, underbart att se hur ivriga och duktiga de är.
Pengar som styr, inte bra, men tyvärr så är verkligen sådan ibland.
Kram tillbaka till dig Bosse.

 
Augusta

Augusta

4 mars 2019 11:02

Ja, det är trevligt att kunna åka runt med bil på sommaren. Du har också kört vasaloppet :D fast här menas det med bil. Att åka skidor har jag också gjort då jag var liten. Kommer man från Norrbotten måste man. Då var det roligt, idag hatar jag snö :D Snö som vi tyvärr fick igår igen.

Ha en trevlig dag!

Kram

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

6 mars 2019 09:16

Sommar då det inte är kallt och halt är en bra tid att åka bil och titta på sevärdheter. Med skidor runt, lär jag inte klara av längre, troligen har jag aldrig klarat av det.
Skidor åkte jag en hel del hemma i Ångermanland, men sedan har det inte blivit av.
Hatar snön gör inte jag, tycker fortfarande att det är en viss tjusning med snö och vinter, men inte halka.
Kram till dig Augusta.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards