Alla inlägg den 30 juni 2019

Av wiolettan - 30 juni 2019 08:57


Jag har skrivit en del om mygg och knott som har irriterat och bitit mig denna semester i Ångermanland.


Det fanns andra smådjur som var och är, mer attraktiva, eller vackra, såsom fjärilar.


Så många vackra fjärilar som jag har sett där uppe.



 

I år var det speciellt en fjäril, Tistelfjärilen, som fångade min uppmärksamhet.



 

Det var massvis och dom flög över maskrosorna och landade för att strax flyga iväg igen. Det var svårt att få några bra bilder. Jag har aldrig sett så många på en gång. De gillade visst just maskrosor, för sedan då min bror hade slagit gräset och maskrosorna var borta, så var också Tistelfjärilen det.


Har hört att ingen har sett så många Tistelfjärilar här i Sverige och Skandinavien, som i år. Normalt brukar det komma några tiotusental men i år handlar det om hundra miljoner eller kanske flera gånger det. Helt otroligt alltså.


Den börjar sin flytt ifrån Mellanöstern och Nordafrika, till norr om Medelhavet. Först i en tredje generation kommer de hit till Skandinavien. Fascinerande.


   

Det hade börjat blomma en hel del också.


   

Jag önskar att jag kunde namnet på växterna.


   

Detta är i alla fall Liljekonvalj. Det hade vi många av. En del alldeles invid husknuten.

  

 

Det var mycket blommor på rönnbärsträden i år också. Det här trädet ser lite annorlunda ut, med sin skäggväxt.


Hur är det man säger?  ”Mellan hägg och syren blommar rönnen”. Fast jag tycker det verkar som om häggen och syrenen blommar nästan samtidigt. Vi har båda träden utanför huset här och min bror i Ångermanland hade också båda träden och i blomning, nu då vi var där.



 

Ofta var det soligt väder, bara någon dag  som det var regn. Så gumman på denna barometer var den av de två som mest var ute.


Trevlig söndag önskar jag er mina bloggvänner.



Det är mycket i vårt samhälle,

som man vänt uppochner. För att

det skall komma rätt, måste vi vända

uppochner på det ännu en gång.





Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards