Direktlänk till inlägg 13 november 2019

"Oskulden ifrån landet".

Av wiolettan - 13 november 2019 08:31


I går morse var jag till Solna för att, på ett laboratorium där, ta några rör blod, fastande, därför åkte vi tidigt, före frukost. Jag kan ju inte äta frukost allt för sent, måste ju ta mina 8 morgontabletter, någorlunda samma tid, varje morgon.


Då jag kom dit fanns det ingen beställning på datorn om provtagning på mig. Så jag slapp lämna 5 rör blod. Nja, det var ju inte så roligt att vara ute i ”ogjort väder”. Fick åka hem igen och försöka få tag i min läkare.  Ja, det gick, efter ett tag, ni vet hur det kan vara att försöka få tag i doktorer. Men i alla fall, han hade bytt laboratorium,  så jag får göra om proceduren i morgon bitti. 


Då jag kom till Solna kom jag ihåg en sann episod som Mysingen berättade för mig häromdagen.


Det tilldrog sig på den tiden då Mysingen hade en egen firma och var ute på ett av sina uppdrag med bilen. I slutet på 70-talet eller i början av 80-talet, han var inte så säker.


Vid Västberga såg han en ung tjej stå vid vägkanten och lifta. Han stannade sin bil för att ta upp henne, eftersom hon var ung, hade schalett på huvudet och en spånkorg på armen. Det lyste lång väg att hon var från ”landet” och han tyckte synd om henne.


Han öppnade bildörren och hon frågade:

”Hur kommer jag till Solna, jag är från landet så jag hittar inte här”?


”Hoppa in”, sa mysingen, ”så kör jag dig dit, om du talar om adressen”. Han tänkte nämligen att det kunde vara farligt för en sådan ung tjej att vara ute på vägarna så där, så jag får ta den omvägen.


”Jag ska hälsa på min bror i Solna, men hittar inte dit”.


”Förstår du inte att det går ej an att du står och liftar så här, du kan råka illa ut, det var tur för dig att det var jag som stannade, det kan ju vara vilken oärlig person som helst som kunde ha tagit upp dig”, sa mysingen, ” det är ju livsfarligt”.


”Ingen fara”, sa tjejen, ”det var ju du som stannade”.



   


Snart dags för oss att gå till sånggruppen och träna sångrösten lite och umgås.



 
 
Ingrid

Ingrid

13 november 2019 09:24

Förr var det väldigt vanligt med liftare och jag har liftat en hel del själv, men nu ser man nästan ingen som står längs vägkanten med tummen i vädret.
Det var nog tur för den där lilla oskulden från landet att det var en snäll och hjälpsam man som stannade.
Hoppas att du får lämna dina blodprov i morgon.
Ha en skön onsdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

13 november 2019 16:03

Det var vanligare förr, då var och varannan inte hade bil. Men, jag har aldrig liftat någon gång.
Ibland har vi sett liftare då var har varit ute på våra små bilturer, men vi har inte tagit upp några.
Ja, jag tror nog också att hon med spånkorgen hade tur där.
Detsamma Ingrid och kram till dig.

 
Gunnel

Gunnel

13 november 2019 09:53

Jag tycker inte jag ser många liftare idag, inte ens under semestertid. Hoppas du har bättre tur med blodprovstagningen idag. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

13 november 2019 16:05

De har minskat betydligt. Troligtvis för att det är så många som har egna bilar och att världen har blivit, så att säga, lite farligare kanske.
Tack Gunnel. Kram.

 
Anki

Anki

13 november 2019 13:02

Så tråkigt att få göra om lab.besöket idag också ...
Förr var det många som liftade och många som tog upp liftare också, men nu är det sällan man ser någon. Lite läskigt att ta upp en främmande person i bilen ... man vet aldrig vad som kan hända.
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

13 november 2019 16:07

Ja, och ännu tråkigare att det inte kunde bli i dag utan jag måste iväg på fredagmorgon, hoppas att det räcker.
Jag skulle inte heller vilja ta upp en främmande person i bilen, man vet ju aldrig, nu för tiden. Världen har förändrats. Kram.

 
Ingen bild

Marianne

13 november 2019 13:28

Hej. Jag sökte sången 'min bönevrå' och då kom jag in på din sida. Läste lite hos dej. Ha det så bra och tack för texten

wiolettan

13 november 2019 16:08

Hej Marianne!
Tack för besöket och fint att jag kunde få vara till lite nytta. Välkommen tillbaka.

 
Znogge

Znogge

13 november 2019 16:00

Numera ser man nästan ingen som liftar men förr var det vanligt. I dag är det nog inte många som vågar men då var det snällare tider. Oftast i varje fall...

Lite snopet att du gav dig iväg i onödan men man får väl skylla på den mänskliga faktorn.

Kram och god onsdagskväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

13 november 2019 16:12

Håller med dig. Det är inte vanligt i dagens samhälle, i alla fall i vårt land. Hur det är i andra länder vet jag inte.
Man brukar ibland säga att det var bättre förr, men "snällare förr", det stämmer helt visst.
Ja, det kändes lite dumt att åka hem utan att det som skulle göras hade blivit gjort.
Mänskliga faktorn, ja så var det och ingen är ofelbar. Kram och tack det samma till dig.

 
Ditte

Ditte

14 november 2019 23:08

Trist för dig med inställd provtagning men hoppas det nu ordnar till sig. Tack för en rolig historia. Jag har förr, i ungdomsåren, i slutet av 60 och början av 70-talet liftat en del. Dock aldrig ensam. Det var ju då ganska vanligt att man både liftade och tog upp liftare. Idag är det ju helt annorlunda...
Kram

http://https:/dittemitti.se

 
wiolettan

wiolettan

15 november 2019 09:27

Ja, tråkigt att behöva åka extra så där, men inget att göra något åt.
Jag har inte liftat i hela mitt liv. Men, som du skriver Ditte, det var vanligare förr och kanske inte så farligt heller. Att ta upp liftare skulle jag inte heller våga. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards