Direktlänk till inlägg 18 december 2019

Pulsen stack iväg.

Av wiolettan - 18 december 2019 08:43


Gud kommer antingen att lugna stormen,

eller låta stormen rasa, medan han lugnar dig.

 

Visst är det trösterikt och hoppingivande. Det är ord som jag tar till mig i dessa dagar.


Mysingen hostar och har det jobbigt ibland, men jag tror att det går framåt, det måste jag tro på. Han blir snart frisk igen.


Igår vaknade han med en puls på 160 och det höll i sig i flera timmar. Vi hade planerat att storhandla inför julen och dessutom var vi tvungna att gå ner till apoteket för att skaffa dropparna som ögonläkaren hade förordat att mysingen skulle ta.


Det blev nämligen ingen operation av knölen vid ögonlocket, på grund av inflammationen i ögonen. Det måste läka först, så någon gång i januari blir det återbesök.


Mysingen hade hög puls hela dagen. På kvällen skulle han iväg på ett möte på Odd Fellow, där han skulle vara sekreterare. Tror ni att han avstod? Nej. Då han gav sig iväg var pulsen 140 i viloläge. Inte bra, enligt min åsikt, men han åkte iväg och då han kom hem var pulsen 90, så det var i alla fall en förbättring.



 

Här kan ni se lite, hur han mår i bra. Blodtrycket bra och pulsen bra. 


 

Här ser ni min syresättning och puls, i morse.



 

Vi har en puls och syremätare och så har vi en blodtrycksmätare. Den reagerar lite märkligt då jag har flimmret, har jag upptäckt. 


Idag har vi tvättstugan. Men, vi tar det lilla lugna, det får ta den tid det tar.






 
 
Gunnel

Gunnel

18 december 2019 14:44

Vi har också en puls och syremätare och en blodtrycksmätare. Känns ganska bra att kunna kontrollera hemma om man blir orolig. Kram

http://sigrid-gnnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

18 december 2019 16:39

Det är faktiskt bra saker att skaffa sig, känns som en liten trygghet, att kunna ta snabbt reda på hur läget ligger till. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

18 december 2019 17:00

vila är väldigt viktigt... inte springa på för många möten.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

18 december 2019 17:08

Jag håller helt med dig Hannele. Kroppen behöver återhämtning om man är dålig.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

18 december 2019 18:18

Vilket bra blodtryck. Så lågt kommer jag inte, trots medicin. Hoppas att pulsen oxå lugnar sig. Bra att ta det lugnt iallafall. Snart är det jullov. Mitt sista. Känns lite så där... men sådant är ju livet. Ha det gott! // Anna-Lena

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

18 december 2019 20:52

Jag har lågt blodtryck och även min man, fast han äter en halv blodtryckssänkanden tablett om dag. Det känns bra att trycket håller sig nere.
Ja, nu är det bra i jämförelse emot igår och förhoppningsvis blir det ännu stabilare.
Det är rätt skönt att vara pensionär också, men jag förstår, det brukar bli lite märkligt och annorlunda den första tiden.
Hoppas att du kommer att trivas och får utlopp för din musikaliska ådra, även fortsättningsvis. Tack detsamma till dig.

 
Znogge

Znogge

18 december 2019 18:56

Jag tror att det är hög tid att mysingen är rädd om sig själv. Han är ingen ungdom längre och får man en infektion så är det vila som gäller. Så hög puls är ett varningstecken som man ska ta på allvar. Hoppas det lugnar sig nu så att ni får vara friska i jul.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

18 december 2019 20:55

Det är just det, han har svårt att tänka sig som 77 årig, har inte lärt sig ännu att orken inte är som förr.
Jag har sagt åt honom att ta det lugnt så länge som han har en infektion, i kroppen, men han har svårt att lyssna på det örat.
Hoppas verkligen det för oss alla. Kram.

 
Ditte

Ditte

18 december 2019 22:26

Bra att på egen hand hemma kunna mäta och se hur det står till med både puls, syresättning och blodtryck. Skönt att Mysingens puls gick ner. Men detta att ta det lugnt är svårt. Känner igen mig här, dock är jag några år yngre. Och återhämtning är viktig och att undvika inre stress.
Hoppas nu ni båda tar några lugna dagar.
Varm kram

http://https:/dittemitti.se

wiolettan

19 december 2019 20:21

Det känns bra att kunna kolla, framför allt sitt blodtryck själv hemma.
Ja, det var jobbigt ett tag. Den har varit över 100 idag också men inte uppe i 160, vad jag vet.
Jag tror att ju äldre vi blir ju viktigare är det med att inte rusa på bara, utan koppla av och ta det lugnt mellan varven.
Du verkar ju hålla igång en hel del, så du vet hur det kan vara.
Tack Ditte, vi ska försöka. Kram.

 
Biggeros

Biggeros

18 december 2019 23:35

Så jobbigt för er båds att hälsan spökar. Bra att ni kan mäta blodtryck och kolla syresätyning själv. Jag har själv en blodtrycksmätare som jag köpte när jag hade varit sjuk i hjärnhinneinflammation. Önskar er båda en fröjdefull Jul 🎅🤗🤶

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

19 december 2019 20:32

Det känns och är inte bra.
Blodtrycket är det toppen att kunna kolla själv, inget man känner så där. Pulsen kan man ju lätt kolla, i alla fall på ett ungefär.
Oj, det är en tuff sjukdom att gå i genom.
Tack Biggeros, detsamma till dig.

 
Anki

Anki

19 december 2019 06:43

Bra att kunna hålla lite egen koll på blodtryck och sånt. Hoppas du kan övertala mysingen att dra ner lite på tempot ... inte bra att ta på sig för mycket ...
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

19 december 2019 20:34

Det känns skönt att kunna kolla trycket själv.
Ja, ett litet framsteg har han gjort. Han har lovat att inte gå till logemötet i morgonkväll, så nu är han nog allvarligt sjuk.
Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

19 december 2019 07:56

Tänkvärda ord överst.
Jag har också en Omronmätare. Syremätare visste jag inte fanns att köpa för allmänheten.
Du får snart ta i på skarpen säga det till hans båda öron.
Hoppas ni får vara friska under helgerna.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

19 december 2019 20:37

Det är trösterika ord, väl värd att ta i beaktande.
Vi har köpt den för något år sedan, syremätaren, Omronmätaren har vi haft i många år.
Jo, nu tänker Mysingen inte gå till Loge mötet i morgonkväll, så han har kanske lyssnat på mig, eller så är han mycket sjuk.
Tack Bosse, detsamma till dig. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

19 december 2019 15:24

Jag har också en Omron, blodtrycksmätare och jag ligger ungefär som du när allt är ok. På min kommer det upp en symbol om jag har oregelbundna hjärtslag och då får man mäta om.
Hoppas mysingen tar det lugnt nu! Att ge sig iväg ut när man har 140 i vilopuls låter allt annat än klokt.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

19 december 2019 20:40

Jag förstår att du har skaffat dig en blodtrycksmätare, den kan behövas ibland.
Aha, då mår vi lika bra, eller dåligt då. Det stämmer att det kommer upp en symbol om inte hjärtat gå som det ska, det har hänt mig många gånger.
Håller med dig Ingrid, men han har sansat till sig lite och håller sig hemma i morgon kväll och även i kväll. Kram.

 
Augusta

Augusta

21 december 2019 13:57

Kanske behövde mysingen tänka på annat, och det är alltid trevligt att träffa sina vänder och då gick pulsen ned. Att ni inte känner er bra innan jul är verkligen tråkigt. Har ni någon som handlar julmaten till er. Just det är viktigt för trots allt, lite svårare under jultid blir det med affärernas öppen tider och mat behöver man. Hoppas verkligen att allt ordnar sig för er inför julen.
Krya på er båda!
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

23 december 2019 10:10

Mycket troligt att en del av förklaringen ligger i att gå ner i varv.
Idag känns det bättre, fast lite tufft är det fortfarande.
Omtänksamma tankar du har om oss Augusta, tack. Vi har varit och handlat, det som vi tycker att vi behöver för att fira julaftonen tillsammans med några släktningar. I värsta fall har vi toppennära till en liten ICA närbutik.
Tack för att du tänker på oss. Kram.

 
wiper

wiper

21 december 2019 14:34

Vad tråkigt att mysingen blivit förkyld. Hoppas han snart kryar på sig. Det måste vara jobbigt med så hög puls. Bäst är ju när den är mellan 60-90 fick jag lära mig när jag arbetade inom vården. Inget vidare med knölen heller så jag hoppas den läker fort. Vi har också en blodtrycksmätare.

Ha nu en skön helg
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

23 december 2019 10:12

Han är på bättringsvägen, nu efter snart två veckor, det har varit segt och jobbigt.
Du har säkert rätt, detta med pulsen, och han blev otroligt utslagen av 160 slag i minuten.
Ögonen är inte längre röda så i januari ska han operera bort knölen. Tack det samma till dig, Malin. Kram.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

21 december 2019 18:22

God Jul 🌲🎅

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

23 december 2019 10:12

Tack det samma till dig Lena.

 
Kicki

Kicki

23 december 2019 09:08

Vill önska dej och dina en godjul och gott nytt år, skickar en stor jul hjärtekram❤️⛄🎅❄️🎄🤶

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

23 december 2019 10:14

Tack Kicki. Detsamma till dig och de dina. Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards