Direktlänk till inlägg 31 december 2019

Att kämpa mot tröttheten, vinner jag, eller?

Av wiolettan - 31 december 2019 09:05


I morse var vi ute i ottan, medan mörkret ännu var nästan kompakt, förutom gatubelysning då. 4 plusgrader, uppehåll med lite kraftiga vindar och ingen halka. Allt tillsammans gjorde att det blev en utmärkt morgonpromenad.


Det är inte alltid som nyårsaftonen bjuder på ett sådant tacksamt väder. Nu har det nämligen ljusnat och det syns som om det blir en solig dag. Få se om jag orkar vara uppe till midnatt, för av någon anledning så är det en "sed" att vaka in det nya året. En fin sed många gånger, men dessa raketer gör ju det till en plåga för många, särskilt de som inte orkar vara uppe utan kanske av ålder och trötthet, vill sova, samt alla hundar och katter som är skotträdda.


 

Vi har ju Tornparken precis intill oss, den ligger på en kulle och där ifrån är det mycket populärt att sända upp raketer. Det brukar vara en ström av människor som går förbi hemma hos oss för att komma upp till parken.


Då jag var barn, för över 70 år sedan, så bodde jag i Ångermanland och det var 6 km till närmsta samhälle, med affärer och service. Vi som barn fick ju gå och lägga oss en viss tid varje kväll, jag tror att det var vid 7-8 tiden. Min dröm då på kvällarna var att få vara uppe hur länge som jag ville, men det fick jag aldrig, utom på nyårsnatten. Tänk vad jag såg fram emot nyårsaftonen då jag verkligen skulle få njuta av att slippa gå och lägga mig så tidigt utan vara uppe till midnatt, för det hade min mamma och pappa lovat.


Egenligen förstår jag inte så här efteråt vad det var som lockade. Vi hade ju inte TV och fick inte lyssna på radion, utom på nyheter och Gudstjänster, så varför ville jag vara uppe? Jo, det var för att läsa, spela spel med mina syskon eller sjunga och spela, för, jag var ju ledig, ingen skola och inget hemmajobb som behövde utövas. Ledig och fri att göra det jag ville.


Men, så snopet, jag kommer ännu ihåg den känslan som jag kände då jag inte orkade vara uppe. Ögonen föll ihop, tröttheten tog överhanden och det var bara sängen som lockade. Det var ju ingenting som jag egentligen missade. Hemma i vårt föräldrahem smälldes det inga smällare eller sköts upp raketer och inte kunde man se några ifrån närmsta byarna heller.


Ikväll ska jag försöka att orka vara vaken till midnatt. Det är inte säkert att jag lyckas, men jag ska verkligen försöka.


 

Kanske kan jag fota lite fyrverkerier. Denna bild tog jag föregående år, tror jag.


 

De lyser upp bra, raketerna, i den mörka natten.


 

Någon har önskat oss ett Gott Nytt År.


Jag gör det samma. Hoppas att vi alla får ett Gott Nytt År och får vara friska.


Tack alla snälla bloggvänner som har besökt min blogg detta år och kommit med fina och uppmuntrande kommentarer. Det känns så fint och är guld värt.



Var snälla mot varandra. Tänk på William Shakespeares ord.


Upp flyga orden, tanken stilla står.

Ord utan tanke aldrig himlen når.




 
 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

31 december 2019 11:00

en kvart ute i dagsljus hjälper för bättre sömn, gott nytt år!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

31 december 2019 11:12

Det är bra att veta, för bra sömn det behöver vi. Gott Nytt År.

 
Ingrid

Ingrid

31 december 2019 11:09

Mina nyårsaftnar när jag var barn var helt annorlunda mot dina. Vi var alltid hos en faster och farbror på Nyårsafton och vid 12-slaget sköt farbror Bertil raketer. Ett år sköt han så stora raketer att fönstren hos grannarna och i Kommunalhuset sprack.
Ha en riktigt gott slut och ett Gott Nytt år!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

31 december 2019 11:15

Skulle kunna tänka mig det. Vi bodde ju lite avsides också.
Vilken känsla att ha skjutit sönder fönster hos grannen och Kommunalhuset. Fick han betala eller böta något?
Önskar dig detsamma Ingrid Gott Nytt År. Kram.

 
wiper

wiper

31 december 2019 11:13

I dag piggnade jag själv till och det är på grund av ljuset och solen som dök upp här. Jag vet inte heller om jag orkar vara uppe till tolvslaget, vi får se

Vilka härliga barndomsminnen man får ta del av. Jag känner igen mig för jag har upplevt likadant. Vi hade ju inte heller tv så man lyssnade på radio och spelade spel. Det var lite mer spännande då eftersom man inte hade annat som störde som mobiler mm

Jag kom ihåg fyrverkerier från min barndom men det höll bara på i nån timme vid midnatt

Fint skrivet av dig på slutet.

Gott Nytt År

kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

31 december 2019 11:21

Du har rätt, det är ljusare ute och solen vill lysa, det känns trevligt och vi behöver det.
Detta med ingen TV och inga mobiler och heller ingen dator, gör mycket. Det skulle vara svårt att utesluta alla tre sakerna i dagens samhälle, nu då vi har vant oss vid alla nya tekniska saker.
Här hos oss har de börjat för flera dagar sedan, men i liten skala.
Tack Malin, snällt sagt. Önskar dig och din man ett Gott Nytt År. Kram.

 
Znogge

Znogge

31 december 2019 11:23

Många gånger är väl det som man inte får det som lockar mest. Förbjuden frukt helt enkelt. Själv är jag ingen nattramlare så det är nog osäkert om det blir någon senare kväll för min del. Eftersom min mamma fyllde år på nyårsafton så har jag varit van vid ett rejält firande med stora fester men var sak har sin tid. I kväll lär det förhoppningsvis bli lugnt.

Jag önskar dig och mysingen en fin afton!

Gott slut!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

31 december 2019 17:16

Det var kloka ord. Det förbjudna lockar.
För min del så kommer jag att försöka vara uppe och förhoppningsvis vaken, men det får vi se. Jag tror att år 2020 kommer vilket som.
Jag är ju en kvällstrött person och vanan sitter djupt.
Hoppas verkligen att det blir lugnt och fint för dig och hundarna. Bra att det finns detta alternativ, att åka iväg dit inga raketer får skjutas.
Tack och detsamma till dig och din man. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

31 december 2019 13:44

God Nyårsafton Wiolettan!
Hur piggt är det inte att gå ut så tidigt!! Jag har nog inte varit uppe till kl 24 så många ggr dom senaste 6 åren. Här hemma blir jag nervös av raketer och smällar. Hoppas inte huset som stör min utsikt skjuter nåt för då kan jag ju få in det i mina fönster. Är rädd sen jag bodde på Duvgränd med 3 trappsteg ner...
då stod folk precis utanför mina fönster så dom skallrade...
Ja så jag gillar bättre nyår i Spanien...det skjuts inte så mycket som man kan tro just på nyårsafton.
Ha en bra kväll vare sig sova eller inte :-)Hoppas året som kommer blir bra!! Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

31 december 2019 17:22

Jo du, det är piggt värre. Nej, jag skojar bara. För oss är det en vana och är jag frisk och känner mig bra så går vi alltid ut före frukost. I morse blev det lite sent, inte förrän klockan sju.
Jag har också varit vaken till mitt i natten de senaste nyårsaftnarna, många gånger en omöjlighet att sova då vi bor som vi bor, med Tornparken och kullen bredvid.
De har redan börjat skjuta här, det smäller med jämna mellanrum så förhoppningsvis tar det slut före kl ett i natt.
Usch, det är min fasa, att någon raket ska förirra sig, det händer ju minsann ibland. Otäckt.
3 trappsteg ner, det låter inte speciellt trevligt. Duvgränd känner jag till.
Du med Preciosa, ha det så bra det går och tack detsamma. Kram.

 
Ditte

Ditte

31 december 2019 15:20

Känner så väl igen detta med att få vara uppe som liten. Jag fick det både på jul och nyårsafton.Visserligen var vi ofta med mina farföräldrar, fastrar, farbröder och kusiner. men jag somnade oftast före tolvslaget. Och på julafton blev det också ganska tidigt.
Gör du som du känner för. I morgon är det nya året här vare sig man är vaken eller ej.
Önskar dig och Mysingen ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År.
Stor kram och många tankar

http://https://dittemitti.se

wiolettan

31 december 2019 17:26

Vanan sitter ju i, att som barn försöka kämpa för att hålla sig vaken, inte lätt, men det var det som man gjorde.
Julafton, där kommer jag inte ihåg att vi fick vara uppe så länge som vi ville.
Så rätt du har. 2020 kommer vare sig vi vakar in det eller ej. Men jag har sovit en stund på dagen så jag är väl förberedd.
Tack Ditte och detsamma till dig och din man.
Gott Nytt År. Kram.

 
Gun

Gun

31 december 2019 15:21

Tittar in för att önska er ett Gott Nytt År. Kram Gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

31 december 2019 17:27

Tack Gun. Hoppas att du också får ett Gott Nytt År 2020. Kram.

 
Anki

Anki

31 december 2019 18:09

Önskar er båda en fin Nyårsafton och ett Gott Nytt År!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

2 januari 2020 08:44

Tack snälla. Detsamma till dig, hoppas att du fick en fin Nyårsafton. Kram.

 
Klara Ovidia

Klara Ovidia

31 december 2019 19:02

Vilket fint inlägg om din barndom och hur det är i dag med nyårsfirande.
Tack du också som gett oss inlägg att läsa, även om jag bara kommer då och då!
Få se om jag själv sitter uppe hela kvällen tills tovlslaget. Förra året gick jag till sängs före, men vaknade av alla fyrverkerier så jag steg upp igen :-)
Allt gott för det nya året önskar jag dig och mysingen!
Varm kram

http://https://www.klaraovida.com

wiolettan

2 januari 2020 08:47

Tack så mycket. Jag blir så glad då jag ser att du har tittat in, och skrivit några uppmuntrande rader.
Det är inte lätt att sova då det smäller och knattrar så nära inpå. Det brukar bli dubbel effekt ibland då de ekar ibland husen.
Detsamma till dig Klara Ovidia. Kram.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

31 december 2019 22:45

Att vara snälla mot varann, det är det viktigaste nyårslöfte man kan ge. Att vara godhjärtad, öppensinnig, förlåtande. Borde inte vara så svårt, ändå misslyckas man alldeles för ofta.
Vara uppe, nä, det här aldrig varit viktigt för mig. Visst har jag firat in tolvslaget de flesta år... Men efter det vill jag hem och sova...iallafall under senare år. Är vare sig nattuggla eller morgonpigg, men tämligen effektiv under dagen.
Tror Att jag kommer att sova vid midnatt detta år. Blev en väldigt annorlunda nyårsafton...vaknade på hotell i Malmö, gick efter frukost till dotterns hus/lägenhet. Var med henne, dotterdottern och från Värnamo medtagna dottersonen på stora lekplatsen i Folkets Park. Värnamodottern snällt via tåg, vi åt lunch som maken tillagat och sedan gick vägg och Värnamidottern till Operan och såg "Skönheten och odjuret". Nu befinner jag mig i Värnamofsmiljens gästrum. Maken har åkt hem till Grimsås. Jag ska vara barnvakt en stund i morgon, då pappan i detta hus har helgjour och mamman ska jobba med sina hästar. Så en annorlunda nyårsafton blev det, men absolut en fin nyårsafton, då jag gått träffa alla som är riktigt viktiga för mig. Gott Nytt År!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

2 januari 2020 08:54

Det har du så rätt i, att göra något för våra medvandrare på livets väg kan betyda så mycket, många gånger utan att vi vet om det. Litet leende kan räcka långt ibland.
Jag tror att vi människor är lite för mycket egoistiska, tänker på oss själva i första hand. Om vi tänkte lika mycket på andras väl och ve så skulle det se helt annorlunda ut i denna värld.
Så skönt att vara effektiv under dagen. Jag känner inte ofta det nu förtiden. Trött på kvällarna och pigg på mornarna, brukar det ofta vara dom känslorna som jag har.
Förstår att din nyårsafton blev den bästa tänkbara, med umgänge med barn och barnbarn, för visst är det de som är viktigaste personerna i ens liv.
Önskar dig också ett Gott Nytt År.

 
geddfish

geddfish

31 december 2019 23:45

Jag förstår dina tankar, för jag var också uppväxt utan TV och liknande, utan det var kanske nån nyårsvaka. Inga märkvärdigheter. När jag växte upp så firade jag väl nyår sådär, har aldrig känts så märkvärdigt.
Jag sitter just nu i skrivande stund alldeles allena och om en kvart är det nytt år, men det blir som det blir.
Varma kramar och tankar till dig. /Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

2 januari 2020 08:57

Det var vanligt förr, ingen TV, mobil eller dator och det skulle väl nuvarande ungdomar ha svårt att sätta sig in i, skulle jag tro.
Någon nyårsvaka kom jag inte ihåg ifrån min barndomstid. Kanske för att vi hade så långt till närmsta tätort där nyårsvakorna hölls.
Du är en stark och fin kvinna Gerd och jag önskar dig allt gott för år 2020. Kram.

 
Primrose

Primrose

1 januari 2020 17:44

Fina tankar ,-)

Hoppas du lyckades vara uppe, här såg vi några jättefina raketer, inte så mycket som det brukar vara, men fint.
Ja uppe på Nyårsafton, det måste man få vara, Min mamma sover över ett par dar, Hon orkade till 23:30, sen måste hon i säng, då tyckte hon det var dags! ,-)
Önskar dig och din familj ett härligt 2020! ,-)
KRAM

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

2 januari 2020 09:00

Ja, jag lyckades och det gick alldeles utmärkt.
Raketer lyser upp och i år var det rätt så klart väder så de syntes vida omkring.
Så fint att din mamma får fira nyårshelg hos dig och din man. Uppe till halv tolv, det var ju ändå bra gjort av din mamma.
Detsamma till dig och de dina Primrose. Kram.

 
Augusta

Augusta

2 januari 2020 02:26

God fortsättning på nya året och jag hoppas det blir ett trevligt år för oss alla :D
Hur gick det? Sängen eller firade in nya året? I år tycker jag inte det var så farligt med nyårssmällare.
Kram till er

http://nouw.com/gulahuset

 
wiolettan

wiolettan

2 januari 2020 09:03

Tack och detsamma önskar jag dig Augusta.
Det gick bra. Sängen fick vänta till långt efter midnatt, utan jag och mysingen firade in det nya året och var vakna.
Det kanske har avtagit med raketinköpen och det är ju bara bra. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards