Direktlänk till inlägg 10 februari 2020

Att besegra sig själv är att besegra sin mäktigaste fiende.

Av wiolettan - 10 februari 2020 08:54


Vilken hård blåst, helt otroligt. Ändå har vi inte det så besvärligt som i södra delen av landet. Skönt att jag inte ska med på någon båt eller färja. Det skulle inte vara något nöje, kan jag tänka mig. Hört på radion i dag på morgonen, att många har ingen ström och en hel del träd har rasat, här i Stockholms området.


Om ni undrar. Jag är feberfri, har varit ute i friska luften, två korta promenader, i helgen.


Har också ringt och beställt tid hos en tandläkare. Jag sa att jag kanske kommer att ringa återbud om inte förkylningen släpper. Har fortfarande hosta och snuva så kanske, vem vet. Han sa att det gick bra om jag ringde 24 timmar innan. Nu återstår att se om denna tandläkare ”passar” mig. Hoppas.


Hjärtat har sina skäl,

som förnuftet inte fattar.



   

Har ni sett? En av mina orkidéer har blommat om, fast ”neråt”. Men ändå, det är första gången som jag har haft en orkidé som har blommat igen.



   

Denna är också en märklig sak. En amaryllis som vi köpte i början av december, har nu i början av februari blommat om, för tredje gången.


 
 
Ingrid

Ingrid

10 februari 2020 09:30

Då önskar jag dig lycka till hos tandläkaren och fortsätt krya på dag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

10 februari 2020 16:41

Tack Ingrid, jag hoppas att det går bra. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

10 februari 2020 10:53

Jag hoppas du ska bli nöjd med din nya tandläkare. Skönt och höra att du mår lite bättre. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

10 februari 2020 16:42

Det är en chansning, men jag måste försöka.
Febern är borta och då känns det mycket bättre. Kram.

 
geddfish

geddfish

10 februari 2020 12:53

Vad bra att du fått en tid hos tandläkaren! Hoppas ni "går ihop" så du kan känna dig trygg. Skönt att du kryar på dig.
Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

10 februari 2020 16:44

Jag är så otroligt harig då det gäller tandläkare. Hoppas att det går bra. Jag har inte så mycket att välja på. Tack Gerd. Kram.

 
Znogge

Znogge

10 februari 2020 15:35

Bra gjort av dig! Nu hoppas jag att det är en tandläkare som du känner dig trygg hos oss har förtroende för.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

10 februari 2020 16:45

Nöden har ingen lag, sägs det och det känns lite så. Återstår att se och jag får prova vidare. Tack Znogge. Kram.

 
Hanneles bokparadis

Hanneles bokparadis

10 februari 2020 16:23

jag tog en promenad i blåsten och höll på flyga bort i stormen

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

10 februari 2020 16:46

Det kan jag tänka mig. Jag var inte ut då det blåste som värst, kändes inte nödvändigt.

 
Preciosa

Preciosa

10 februari 2020 16:25

Hej Wiolettan!
Härligt att du kunnat gå ut! Många sjuka nu, min dotter är nu däckad och då talar vi om en riktigt grym influensa med alla ingredienser, huuuu!!Skulle börjat by kurs...Ja dottern ville ju komma hem en dag tidigare(varannan v)och fick det - tyvärr...kanske hon klarat sig annars.
Tandläkare,han har väl fått fina vitsord då :-)Vi får väl höra sen...Kram och lycka till! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

10 februari 2020 16:50

Ja, det var något som jag behövde, ut och gå. Men, jag väntade tills jag blev feberfri, för säkerhets skull.
Ja, det verkar vara en tuff variant på många sätt. Bland annat så sitter hostan i så länge och envist.
Det var en bekant som tipsade om denna tandläkare. Hon och hennes man går där. Så får vi se hur det går för mig.
Jo, jag lär väl redovisa senare. Tack Preciosa och kram till dig.

 
Primrose

Primrose

10 februari 2020 18:44

Vilken bra överskrift! stämmer ju så bra. Hoppas hoppas att du hittat rätt tandläkare, att din förkylning släpper. Krya på dig. Skönt att du är feberfri!
Vilka blommor, Blommar för tredje gången, det har aldrig mina gjort!
Och den blommande orkideen ser ju riktigt vacker ut när den växer neråt ,-)
Det blåste ordentligt här också, men inget strömavbrott, vilket är skönt.
Ha det jättefint! STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

15 februari 2020 09:06

Ja, det kan stämma, verkligen.
Han var otroligt snäll och verkade proffsig också.
Tack Primrose, nu har jag bara denna envisa hosta som stör, plus ena örat som gör ont ibland, men det går över, inget farligt.
Det är så roligt att jag fick en amaryllis som blommade i tre omgångar.
Jag älskar orkidéer.
Bra att strömmen inte försvann, det är jobbigt. Tack detsamma. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

10 februari 2020 20:31

Bra där med tandläkaren. Och förkylningen. Blåst ordrntligt och är riktigt blött, men inte så mycket nedblåsta träd. Så vi har varit med om värre.Mina amryllisar blommar andra gången nu. Har blivit en färgklick i fönstren.Orkideer..Ja, en del blommar om, oftast med besynnerligt grenverk. Ha det gott!

http://femfemman.blogspot.con

wiolettan

15 februari 2020 09:08

Äntligen så har jag tagit mitt förnuft tillfånga, som man säger.
Träd som blåser ner kan ställa till med mycket oreda på vägarna.
Håller med dig om färgklick i fönstret, det lyser verkligen upp med blommande växter.
Tack detsamma Anna-Lena.

 
Anki

Anki

11 februari 2020 06:56

Så bra att du ringt tandläkaren - modigt av dig och jag tror säkert det ska gå bra!
Så fina blommor du har!
Här klarade vi oss bra från stormen, såg bara några omkullblåsta träd när jag åkte till barnbarnen.
Krya på dig ordentligt nu!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

15 februari 2020 09:11

Tack Anki. Jag känner mig faktiskt lite modig, fast jag vet att det är fånigt. Varför det känns så vet jag inte.
De lyser fint nu, då de blommar.
Hoppas att inte träden hade blåst omkull på körbanan.
Tack så mycket, det går framåt. Kram.

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

11 februari 2020 22:07

GRATTIS! Nog känns det väl skönt, när man
äntligen gjort ett fast beslut? Det är som
slutet på en förstoppning :)

Tandläkaren blir säkert helt OK för dej,
och sen behöver du inte gå omkring och varken
ha ont i munnen eller i nerverna.
HEJA HEJA !!!

wiolettan

15 februari 2020 09:14

Tack Ruth! Ja, det kändes bra att jag äntligen hade ringt, men så feg och larvig jag känner mig. Vuxna människan. Nog är jag barnslig till sättet, men ändå.
Bra liknelse där "Slutet på en förstoppning".
Det första steget är taget, men det återstår en hel del, hur det nu ska gå till.
Skönt med påhejandet.

 
Augusta

Augusta

11 februari 2020 22:35

Jag går till tandhygienist. Många sjukdomar kommer från dåligt underhållna tänder. Oftast tänker man inte på att det fungerar så.
Fina blommor ni har hemma. Krya på dig med förkylningen.
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

15 februari 2020 09:16

Ja, jag vet att det inte är bra att missköta sina tänder och man vet inte vad det kan utlösa i långa loppet. Nu har jag inga infektioner eller annat sånt, utan tänderna går sönder, helt enkelt.
Det lyser så fint, blommorna.
Tack, jag känner mig bättre. Kram.

 
Ditte

Ditte

11 februari 2020 23:59

Så skönt att du är feberfri! Men visst är det segt och tar på kroppen när en infektion biter sig fast.
Fint att du hittat en tandläkare och jag håller tummarna för att det är någon som "passar dig". Hoppas innerligt!
Vad roligt att orkidén blommar om. Tycker det är ett gott tecken och likaså att amaryllisen blommar på nytt.
Önskar dig nu det bästa.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

15 februari 2020 09:20

Denna förkylning tog hårt, vilket jag inte tycker om, men så kanske det blir då kroppen inte är så stark. Vet ej. Nu är det i alla fall nästan bra.
Jo, tandläkaren passade så till vida att han verkar vara en lyhörd och vänlig person.
Det var två blommor som verkligen överraskade mig denna vinter. Jag har inte varit med om det förut.
Tack Ditte, vänligt tänkt. Kram.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

12 februari 2020 12:13

Har hört talas om stormarna i Sverige, men de verkar ha bedarrat nu.
Skönt att du mår bättre.
Min tandläkare med så vackra ögon som räddade mig. Svårt att förklara, blev bara betagen av hans ögon och detta gav mig ett så fantastiskt lugn att jag efter ett tag inte behövde se honom i ögonen, bara litade på honom på något konstigt sätt. Blev så lugn av honom att jag slumrade till några sekunder några gånger och ryckte till. Han påstod att jag var hans enda patient som somnat i stolen. Ibland händer mirakel som inte riktigt går att förklara, men han blev i alla fall min räddning. Hoppas ditt tandläkarbesök går bra!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

15 februari 2020 09:25

Nu har stormarna avtagit, dom som var, men i morgon kommer det en ny omgång, enligt vad de har lovat på vädertjänsten. Även denna gång, värst i söder, tror jag.
Tack Lena, det går framåt och jag mår så mycket bättre, har börjat vandra ute lite igen.
Så roligt och intressant att läsa om din tandläkare med de vackra ögonen.
Men, att somna i den stolen, det skulle behövas narkos på mig för att jag skulle somna hos tandläkaren. Sitter på helspänn hela tiden och det är ju inte bra.
Jag gillar mycket detta mirakel och skulle önska att något liknande hände mig. Låter som hypnos.
Jag hoppas på det bästa.

 
wiper

wiper

13 februari 2020 09:01

Vi hade lite blåst men inte så mycket så man inte kunde gå ut. Skönt att du nu är på bättringsvägen. Hoppas du blir nöjd med tandläkaren.

Vilka fina och kraftfulla orchideér

Ha nu en skön dag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

15 februari 2020 09:29

Skönt att du slapp denna hårda blåst, men det är ju olika var i landet man är.
Tack Malin, det är bara hostan kvar och den kommer och går så rätt som det är så går den kanske för gott.
Tandläkaren var lugn och proffsig och vänlig.
Detsamma önskar jag dig. Kram.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

13 februari 2020 09:25

Bra att febern gett med sig och att du orkade gå ut i helgen. Ute på sjön skulle jag inte velat vara. En färja i hamnen slet sig loss och höll på att gå på grund.
Då håller jag tummarna för att du får möta en både duktig och trevlig tandläkare. Själv bet jag av en bit tand i lördags och en ännu större bit i söndags. Min tandläkare var sjuk i måndags. Så nu har varit en runda på Folktandvårdens jour och fått en tillfällig lagning så min tunga slipper att få en massa sår.
Kram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

15 februari 2020 09:36

Nu har jag varit ute och hämtat luft många mornar och känner att det blir bättre och bättre. Hostan ger väl också med sig, snart.
Du få kanske hålla i hatten i morgon igen, för det ska bli stark blåst, nästan storm igen, tror jag väderprognosen löd.
Tack så mycket Bosse, jag tror att den tandläkare som jag mötte i förrgår verkligen kan sitt jobb och han verkade mycket empatisk och lugn.
Så det kan gå, bita av tänderna, inte bra, men det är verkligen lätt hänt. Då blev det verkligen akut för dig. Fint att de hade tid att fixa till det provisoriskt.
Mina är så svaga så de håller inte alls, verkar det som. Kram.

 
Gunnel

Gunnel

14 februari 2020 09:13

Det var en envis förkylning du råkat ut för. Hoppas du blir kry snart och även att du kommer att gilla dina nya tandläkare. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

15 februari 2020 09:38

Ja, detta var segt och tog tid och ännu har inte hostan släppt, men snart så är det kanske som vanligt.
Tack Gunnel, det hoppas jag också. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards