Alla inlägg den 10 mars 2020

Av wiolettan - 10 mars 2020 08:47


Räck mig din hand vi har samma väg att gå.
Räck mig din hand vi har samma mål att nå.
Glöm allt som skiljer och låt oss tänka på,
vi behöver alla varann.


Gammal eller ung det betyder ingenting.
Fattig eller rik det betyder ingenting.
Färgad eller vit det betyder ingenting,
vi behöver alla varann.


Splittrad är vår stackars värld idag som aldrig förr,
vi kryper in i våra skjul och stänger till vår dörr.
Men över murarna som skiljer oss vi hör,
vi behöver alla varann.


Han som håller hela världen i sin starka hand,
känner alla människobarn i jordens alla land.
Han ska rena oss från alla själviskhetens band.
Vi behöver alla varann.



Den här vackra sången hörde jag en morgon på Radion. Radio Viking sänder ifrån Ekerö och brukar spela många vackra och gamla låtar och ibland några psalmer, eller kristna sånger, fast kanske inte så ofta.


Göte Strandsjö har skrivit texten och även komponerat denna sång. Han var författare, tonsättare, sångare, sångpedagog och professor vid Musikhögskolan i Malmö.


Sin första komposition gjorde han som 7-åring.


Han var också i många år organist och musikalisk ledare i Filadelfia kyrkan i Malmö. Jag har själv hört honom, men i Filadelfiakyrkan på Rörstrandsgatan i Stockholm.


Hans produktion omfattar ett par tusen kompositioner och arrangemang. En del finns i Den Svenska Psalmboken, Frälsnings arméns Sångbok, Psalmer och Sånger och i Segertoner. Många artister har framfört hans musik. Kan nämna några: Erland Hagegård, Östen Warnerbring, Christer Sjögren, Anna-Lena Löfgren, Artur Eriksson och Jan Sparring.


Han var med i ett 90-tal radioprogram och ett 50-tal TV-program. Han framträdde som solist då Dag Hammarskjölds stoft anlände till Malmö och sjöng då för cirka 50.000 människor.

Hade också en blandad kör, där bland annat Sten Broman hämtade förstärkning från, när han skulle göra större framträdande med Konserthusstiftelsens kör.


Strandsjö var mycket produktiv under sin levnad. Avled 2001, 85 år.


I morse tog vi en kort liten promenad. Regnet hängde i luften, men det var uppehåll och ett par plusgrader.



 

Grönt är hoppets färg.



Jag hoppas att vi alla får en bra dag.

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards