Direktlänk till inlägg 29 maj 2020

Glad överraskning.

Av wiolettan - 29 maj 2020 08:32


Halvsol, kan man säga så? Nej, växlande molnighet heter det. Lite småkyligt var det i morse då vi vandrade ut på en liten promenad, men då solen lyste på oss, kändes det varmt och skönt. De små molnen störde oss inte så mycket.


På tal om moln. Har ni hört historien om läraren som frågade sin klass:

"Vet någon varifrån flygmyrorna kommer"?


"Flygmyrorna kommer kanske ifrån stackmoln", svarade Ulla.



Det har inte precis varit direkt något balkongsittarväder, men något har vi kunnat njuta av solen där ute.


Dessa dagar och veckor som vi varit och är, mer eller mindre isolerade, går bra. Vi har varann och det är jag tacksam för. Mysingen och jag har nu i månader umgåtts praktiskt taget dygnet runt, bara med varandra, med några undantag då Mysingen har varit och handlat. Och ändå. Vi har inte grälat oss sönder och samman eller "nött hål på oss" utan det har gått och går smärtfritt.


Vi har börjat att rensa våra bokhyllor för vi har så många böcker som bara står där. Samt har jag försökt att slänga alla julkort och gratulationskort som jag har haft sparade. Rensa lådor med andra ord. Det går sakta eftersom jag fortfarande inte mår så bra efter fallet i trappan.


Men vet ni vad jag hittade? Jo, 300:- i gamla hundrakronorssedlar. Då jag fyllde 70 år, för 10 år sedan, nästa år, hade jag önskat mig pengar i födelsedagspresent för att köpa mig en kamera. Tydligen hade jag varit så slarvig och inte tagit reda på alla pengar.


Nu har ju dessa sedlar inget värde, så ledsen blev jag. Bortkastade, dom slantarna skulle ha varit bra att ha.


Men nej. 


Men jo.


Mysingen skrev ett brev och lade i dom 3 utgångna sedlarna och häromdagen kom det 300:- ifrån Riksbanken. 


 

Råstasjön.


 

Svanar med ungar.


 

Kanadagäss, med ungar.


 

Gräsand med ungar.


 

Skäggdopping med ungar.


Våren är här!



 
 
Anna-Lena

Anna-Lena

29 maj 2020 10:09

En sådan positiv respons. Och så bra att Mysingen kom på idén att skicka in pengarna. Fina bilder!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

29 maj 2020 12:00

Det var en finfin idé av Mysingen att kolla upp detta och det lönade sig också.
Tack Anna-Lena.

 
Ingrid

Ingrid

29 maj 2020 10:55

Vilka härliga bilder av fåglar med ungar. Det känns på något sätt hoppfullt í dessa dystra tider.
Så bra att du fick pengarna från riksbanken. Åke tappade sin plånbok en gång och när den efter ett år hittades i en åker kunde man inte se valören på sedlarna. Då sände vi eller snarare banken bunten till riksbanken och sedan fick Åke en insättning på över 1600:-.
Ha en skön fredag och fortsätt krya på dig!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

29 maj 2020 12:03

Tack Ingrid.
Det märks ute i naturen att våren är här, både på blommor och träd, men även på djuren och fåglarna.
Jag blev glad att det löste sig och Riksbanken satte in pengarna på kontot.
Så fint att ni fick pengarna tillbaka också, att Riksbanken kunde se vilka sedlar det var.
Tack Ingrid och detsamma till dig. Kram!

 
wiper

wiper

29 maj 2020 13:22

Vi har fortfarande sol men lite kallare vind. Den historien har jag inte hört förut ;). Så har det varit för oss också vi har inte blivit irriterade på varandra utan det känns fantastiskt att ha en partner man trivs med och älskar.

Härligt att få lite bortrensat men tråkigt detta med att du föll och slog dig. Hoppas du blir helt återställd. Vilken överraskning med pengarna men så tråkigt att dom inte gäller längre

Vilka vackra bilder på svanar och gräsänder

Ha nu en fin fredag och sköt om dig
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

29 maj 2020 17:48

Historien är rolig, tänker på den då jag ser stackmoln, kan jag göra.
Skönt att ni också trivs ihop och kan ha trevligt. Är man olika så kan det bli lätt att bråka ibland, men kärleken finns i botten.
Det är mycket att gå igenom, men nu är det dags.
Skönt att jag fick tillbaka varje krona, fast det stod att de skulle debitera 100:-, men gjorde det inte.
Det är sämst i ryggen då jag sitter, men i huvudet läker det som det ska.
Det är trevligt att denna årstid få se alla dessa sjöfåglar som har fått ungar.
Tack detsamma till dig. Trevlig helg. Kram.

 
tant Hanneles bokparadis

tant Hanneles bokparadis

29 maj 2020 13:23

jag har också hittat lite pengar när jag städat, men innan de blev gamla... Maken och jag har varit mycket på tu man hand för han jobbar hemma nu, det har gått bra. Ha en bra helg.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

29 maj 2020 17:49

Det är faktiskt lite trevligt att hitta pengar så där och då man får tillbaka summan är det extra mysigt.
Fint att din make kan jobba hemma.
Trevlig helg önskar jag dig.

 
Amisa

Amisa

29 maj 2020 13:28

Vilka fina bilder på alla fågelungar!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

29 maj 2020 17:50

Tack snälla Amisa.

 
Lena

Lena

29 maj 2020 15:57

Så härligt att ni har varandra och att ni kan gå små promenader, livet!

http://Degislivet.bloggplatsen se

wiolettan

29 maj 2020 17:52

Det är mycket värt för mig att Mysingen finns där för mig, känns speciellt bra nu, slippa vara ensam så ofta.
Promenader gör mycket till för hälsan. Jag tar det lugnt och tar tid på mig, vilar ofta, då känns det OK.

 
Ditte

Ditte

29 maj 2020 16:50

Vad roligt att läsa att du sakta men säkert blir bättre och bättre.Och en tillgång att ni har varandra när tillvaron nu är som den är.
Glädjande också att du fick tillbaka 300 kr från Riksbanken.
Ja, att rensa och gå igenom saker tar tid. För egen del väldigt lång tid för jag vill liksom prata med det jag gör mig av med.
Tack för fina bilder från din hemtrakt runt sjöarna och fåglarna ser ut att ha det bra.
Önskar dig en fin pingst. Så bra som det är möjligt.
Stor kram och många tankar

http://https://dittemitti.se

wiolettan

29 maj 2020 17:57

Ja, det framåt, som med snigeln, i sakta mak, men framåt och till bättring går det. Ryggen är besvärligast men jag hoppas att det ska ordna upp sig så att det inte är ett stort fel.
Vi går ut och går ibland, då känns det fint.
De var snälla emot mig på Riksbanken. Tänkte väl glädja en slarvig gumma.
Visst är det så. Många saker är ju minnen och det är inte alltid så lätt att slänga bort dom, tar sin tid.
Fåglarna verkar trivas och ungarna är så små och söta.
Trevlig pingsthelg önskar jag dig också.
Tack snälla Ditte. Kram.

 
Primrose

Primrose

29 maj 2020 19:30

Du kan få 200 kronor alla fall, du kan skicka in till riksbanken! De tar 100 kr så du får alla fall 200 kr!
Inte kul att du inte mår bra, men förståeligt, vilken olycka!

Bra att ni håller sams, det gör vi också, fast vi träffar ju min mamma ibland ,-)
OJ läser i början och svarar om pengarna..... och ser nu när jag läst klart att du inte behövde betala 100 kr i avgift, härligt! ,-) Läser vartefter och svarar. ,-)
Söt historia om myrorna ,-))) Vi hittade pengar som gått ut i mammas kokbok har inte fått svar ännu!
Jättefina bilder. Hoppas du mår bra igen snart nu! Ta hand om dig
STOR KRAM från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

29 maj 2020 21:30

Riksbanken var väldigt snälla emot mig, de tog inga 100:- i avgift utan sände tillbaka hela summan. Det tycker jag var otroligt trevligt. De kanske tänkte att födelsedagspengarna måste hon ju få ha kvar, hela. Vet ej, men glad blev jag.
Det är skönt att vi kan jobbs ihop, lösa korsord ihop och umgås utan alltför mycket med tjafs, det skulle ha blivit långa dagar annars.
Hoppas att ni också får tillbaka era pengar.
Tack så mycket Primrose.
Jag hoppas att jag ska få må helt bra snart, det skulle vara roligt.
Tack detsamma och trevlig helg. Kram.

 
geddfish

geddfish

29 maj 2020 20:17

Vilket glädjande besked med hundralapparna! Jodå, jag har allt hittat en hundring en gång i en ficka. Snopen och glad!
Skönt att du blir bättre. Önskar er en fin pingst. Vilka underbara foton, som du visar!
Varm kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

29 maj 2020 21:32

Det var toppen, trodde inte på det men allt kom tillbaka, skönt.
Tack, sjöfåglarna är många denna årstid och även ungarna finns det. Roligt att få se dom.
Tack detsamma till dig Gerd. Kram.

 
Preciosa

Preciosa

30 maj 2020 09:27

Hej Wiolettan!
Fin promenad du orkade ut på!! Och vad många olika fåglar!
Satt just i går kväll och tittade på hur en fågel...vet inte sort...rensade duvboet som finns(fanns) i ett fönster mittemot.
Åt upp äggen fattade jag och annat som låg där. Mamman flög omkring orolig...ond värld. "Du gillar ju inte duvor" sa Ignacio :)Nej dom är jobbiga när man fikar så sitter dom på stolskarmen och försöker sno nåt :)Men det var ju en mamma som ruvat länge där...
Kul att du hittade gamla pengar!! Skulle jag vilja hitta också :)
Tandläkarbesök i förrgår. Fyyyy!!
Kramar!! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

30 maj 2020 17:14

Den var skön den promenaden, tog tid men vi fick se en hel del ute i naturen och det känns fint.
Fågellivet kan vara tufft, liksom livet för alla vilda djur, djungels lag gäller, inget vi kan råda över, men det är inte trevligt att bevittna.
Duvor kan vara fina att titta på, men deras närgångna sätt är jobbigt ibland.
Hoppas att du också hittar lite pengar någonstans, det är en bra känsla.
Jag har fått avstå ifrån tandläkarbesöken jag skulle göra. Får se när de kan bli av.
Kram till dig Preciosa.

 
Lena i Wales

Lena i Wales

30 maj 2020 10:27

Även om man inte kan säja halvsol, så var det ett väldigt bra ord.
Jag tycket också att isoleringen gått väldigt bra och jag har gjort massor som borde varit gjorde, men inte blev gjorda.
Vad bra att du fick nya pengar. Förstår din känsla om du inte skulle fått nya sedlar. Köp dig något lite extra nu.
Fin bilder!
Trevlig pingsthelg!

http://leniawales.wordpress.com

wiolettan

30 maj 2020 17:17

Ja, visst var det ett ord som det går att förstå vad man menar.
Denna karantän drar ut på tiden, men det är bara att anpassa sig och dom som inte gör det förstår jag mig inte på. Lite egoistiskt kan jag tycka.
Om de inte bryr om sig själva så ska de tänka på sina medmänniskor.
Det var faktiskt en trevlig känsla att få dessa 300:-, som en skänk från ovan, en andra gång.
Tack snälla Lena och trevlig pingsthelg.

 
Biggeros

Biggeros

30 maj 2020 13:31

Tänk, trodde jag inte om att banken skulle betala ut 300 kronor. Vilket glödjande besked. Lite positivt i allt elände. Ja, vad dina bilder visar så känns det som vårkänslor bland naturen. Krya på dig och det är tur att du och Mysingen har varandra i dessa tider <3
Kram

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

30 maj 2020 17:20

Nej, jag hade ingen aning om detta heller, men min Mysing kollade på nätet och såg att det var möjligt.
Våren har vi här, helt visst. Det syns inte bara på att sjöfåglarna får ungar utan också på grönskan i skog och mark. Härligt.
Tack snälla.
Ja, det är bra att ha sällskap i dessa tider då det nästan är besöksförbud. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

31 maj 2020 11:14

Så fina bilder på fåglarna och deras ungar. Vilken tur att du fick valuta för pengarna till sist. Glad Pingst!

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

1 juni 2020 06:28

Det är trevligt att se alla sjöfågelungar hur de fort växer upp.
Helt otroligt att jag också slapp betala 100:- vilket de annars brukar ta som avgift, vad vi har läst oss till.
Hoppas att du hade en fin pingsthelg

 
Augusta

Augusta

1 juni 2020 01:03

Är det Lötsjön som fátt sá fina fágelungar :D I dag söndag är det verkligen härligt väder ute. Som en sommardag. Där hade ni tur som fick tillbaka era pengar- har du köpt en ny kamera eller blir det ett köp-
Kram till dig och Mysingen

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

1 juni 2020 06:32

Det finns många fågelungar vid och i Lötsjön nu, men svanfamiljen är ifrån Råstasjön.
Nu har det blivit varmt och skönt och det är härligt att vara ute, i den mån man kan.
Ja, det var som en gåva, dessa pengar.
Jag fick en ny kamera av min ena bror och den är bra och fin så den har jag kvar. Inget nytt kameraköp planeras.
Tack Augusta. Kram!

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

5 juni 2020 08:00

Härligt att läsa att du börjat promenera igen.
Kul vits.
Fina foton.
Vad bra att han försökte och chansningen gick hem.
Jag lyckades slänga många vykort & julkort innan flytten hit.
Helgkram Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

5 juni 2020 09:24

Ja, det tycker jag med för det är så nyttigt att gå ut, få lite frisk luft och se något annat än hemmets fyra väggar. "Fyra väggar", vilket rum menade jag då?
Tack Bosse.
Märkligt att vi fick tillbaka hela summan, men tacksam är jag.
Svårt att slänga dessa minnen, men ibland måste man. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards