Alla inlägg den 22 juli 2020

Av wiolettan - 22 juli 2020 08:56


Igår åkte vi söder om sta´n och hälsade på min ena bror.

Han beställer hem mat i dessa Corona tider, men ibland händer det att han inte får det han beställt, kanske att det inte finns i lager.


Nu, denna gång var det torkade Katrinplommon bland annat, som fattades. Vi köper själva dessa och vet att det nu en tid har varit svåra att få tag i, på vissa affärer, men vi lyckades, det var bra. Vi var inte hem till honom eftersom både han och vi är ”riskgrupper”. Min bror fyllde 93 år i juni och vi vill ju verkligen skydda honom så gott det går, så vi får träffas i porten eller så.


Han var så tacksam att vi kom och gav oss ett kuvert och däri låg bland annat en limrick som han hade skrivit, angående plommon.


Russinets Farsa hette Plommonstop

och Katrin Plommon hette hans morsa.

De vistades ständigt ihop,

lite tröttsamt tyckte hans brorsa.

Men sen han ätit en kantrell,

börja han spana på en Mamsell.


Det är roligt att prata med min bror och kan då få höra om gamla tider. Något som han berättade var följande som hände då min bror var liten, långt före skolåldern, alltså i början av 1930-talet.


Min bror kom till vår pappa som stod och högg ved och sa.

”Pappa, där kommer tattar Göransson”.

”Du ska inte säga tattar Göransson, det heter farbror Göransson”.

Min bror sprang ner åt landsvägen till för att möta mannen som kom gående uppför den branta backen.

Då han kom ner till mannen, ropade min bror upp till vår pappa:
”Pappa, jag ser allt att det är tattar Göransson”.


Förr kallades resandefolket för tattare. I min barndom var det ett vanligt och vedertaget ord. De kom ofta hem till oss, för en bit mat eller eventuellt få en plats att sova på under natten.


Min bror berättade också att han ibland tyckte att det var jobbigt i skolan då lärarna sa ”fel” saker.

Bland annat undervisade läraren:

”Det högsta berget i Trehörninsjö är Hemliden”.
”Nej” sa min bror, ”det högsta berget är Högbrännaberget”.

Tror ni att läraren gav med sig och erkände att han hade fel. Nej, det gjorde han inte, han höll fast vid sin version.


Det var inte lätt för en elev, förr i tiden, då på 1930-talet, att säga något emot lärarna. Min bror var ju också så blyg, men han tyckte att det var fel, att inte hålla sig till sanningen, därför tog han mod till sig, för att rätta läraren.



   


Detta står i ABC boken som utgavs då Hylands Hörna pågick, i mitten på 1960-talet. Den såldes genom Radiohjälpen till förmån för lepra-barn över hela världen. Priset var 4:50 inkl. oms. Nej jag skrev inte fel, det hette nämligen omsättningsskatt, oms, då detta begav sig. Skatten infördes 1960. Den skulle, som så många andra skatter och kostnader, vara tillfällig. Tillfällig, det är tydligen ett tänjbart begrepp. För mig står det ordet för något som efter en liten tid ska bort, men det gäller inte sådant som regeringen påbjuder, kan man tänka.


Frihet är rätten att göra allt som lagarna tillåter.







Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards