Alla inlägg den 30 augusti 2020

Av wiolettan - 30 augusti 2020 08:49


Nu har vi fått ett välbehövligt regn. Det har varit mycket torrt ute i markerna, inte nyttigt för natur och växtlighet.  Det regnade nästan hela eftermiddagen. På morgonsidan var det uppehåll och växlande molnighet och det passade oss alldeles utmärkt, då vi skulle ta vår morgonpromenad.


Vi har nu fått leka detektiv igen, det är skoj, blir som barn på nytt. Som barn då vi lekte kurragömma var det något liknande, fast då gömde man sig själv och kompisarna fick ut och leta.


Denna gång ville vi hitta ägaren till en liten väska, med ett eftertraktansvärt innehåll.


Det var så att igår då vi kom ner till stora gatan här i vår stad, såg jag under en bänk något som låg och skräpade. Jag tog foten till hjälp för att få fram det som fanns där. Mysingen tog på sig skyddsvantar och öppnade den lilla, lilla väskan, som inte rymde mer än kanske ett cigarettpaket, tändare, näsduk och kontokort.


Inga människor fanns i närheten så vi tog med oss väskan hem så att den inte skulle komma i orätta händer. Är våra rätta då? Ja, döm själva.


Efter frukost började vårt detektivarbete som inte var så svårt denna gång. För i väskan låg id-handlingar, 3 st kontokort, SL kort med mera. Sammantaget var det 7 st värdefulla kort.


Vi ringde telefonnr som vi fick fram, ingen svarade. Mysingen skickade ett SMS och på aftonsidan ringde ägarinnan upp och det bestämdes att hon skulle komma och hämta sina ägodelar på kvällen, vilket hon också gjorde. Hon var otroligt tacksam, vilket jag väl kan förstå. Hon hade inte hunnit ringa och spärra något kort ännu.


Jag kan nästan sätta mig in i hennes situation. Hon kunde ha fått det hur besvärligt som helst, nu slapp hon det. Fick förstås, som hon sa, ta taxi hit till oss. Hon bodde lite söder om stan, så det blev ju, kan jag tänka mig, en dyr taxiresa. Hon frågade speciellt om SL kortet var kvar. Kanske hade hon en hel del slantar på det. Vem vet.



 

Var rädda om er och varandra och gör det bästa av den fina gåvan vi har fått, en ny dag.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards