Direktlänk till inlägg 27 oktober 2020

På visst avstånd.

Av wiolettan - 27 oktober 2020 10:22


Min mysing kom förra veckan,  glad och strålande in till köket där jag var och ropade:

”Nu, nästa vecka på tisdag, ska vi ha sammanträde med utskottet i logehuset. Vi är inte så många och restaurangen har öppnat igen så vi får äta där, efter mötet. Det ska bli så roligt att träffa gubbarna igen”.


Jag blev tyst. Tänkte i mitt stilla sinne. ”På mötet och i restaurangen går det ju bra att hålla avstånd, men på tunnelbanan, den blåa linjen in till Kungsträdgården mitt i värsta rusningen. Hur ska det gå, med all trängsel”?


Mysingen avbröt mina tankegångar.


”Du har väl ingenting emot det, att jag går, jag ska vara försiktig, tar bussen till Odenplan och går därifrån så slipper jag trängas på tunnelbanan i rusningstid”.


Jag måste ju säga vad jag tyckte, för vi har alltid varit ärliga emot varandra.


”Visst” sa jag, ”du ska gå om du känner att du vill eller måste, men du får vara beredd på att inte få någon kram eller puss av mig, innan karenstiden har gått ut”.


Mysingen har tänkt och tänkt, tror jag och idag är det tisdag och ikväll klockan 18.00 är mötet. Han är dessutom sekreterare.


Förstår att han vill gå och har behov av både gemenskapen det ger och att vara till nytta. Men eftersom jag är i riskgrupp flera gånger om så känns det inte bra att riskera något. Han får gå om han vill, det är upp till honom, men jag måste i så fall gardera mig så gott jag kan.


Ni vill förstås veta om jag får någon puss av honom den närmaste tiden.




   

Jo, men visst.  De andra i gruppen träffas, går på mötet och Mysingen deltar virtuellt över nätet. Så har han ordnat det, så att han inte måste missa någon av våra sköna kramar.



 

Kanske var jag för hård?



 
 
Ingrid

Ingrid

27 oktober 2020 11:19

Du är förståndig som är rädd om dig!
Ha det så gott med din Mysing!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

27 oktober 2020 21:33

Det känns som om det är viktigt, gör så gott det går.
Tack, det ska vi ha.
Kram!

 
Znogge

Znogge

27 oktober 2020 11:31

Det tycker jag inte att du var. Smittan ökar drastiskt i Stockholm så det var helt rätt tänkt.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

27 oktober 2020 21:34

Jag gjorde och sa som jag kände.
Nu har det ju ökat markant, både i Stockholm, Skåne och Uppsala.
Bäst att tänka sig för.
Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

27 oktober 2020 14:46

En skön historia - och en klok en!
Med stort hjärta kram åt er båda :-)

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

27 oktober 2020 21:35

Det var som det var och jag sa som jag kände.
Tror inte att Mysingen har ångrat sig.
Tack och kram till dig.

 
Geddfish

Geddfish

27 oktober 2020 19:33

Det visar ju att vi har ett stort socialt behov. Vi vill vara sedda och behövda men inte riskera. Kan tänka att det lockade, men jag tycker du var klok.
Varm kram till er båda!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

27 oktober 2020 21:37

Så är det. Vi behöver varandra, vi människor, om inte annat så till hjälp och uppmuntran.
Det är klart att Mysingen kände som om han ville gå, då först, men han ändrade sig och det kändes bra för mig.
Tack Gerd. Kram.

 
Primrose

Primrose

27 oktober 2020 20:32

Vilken mysing! Tummen upp för honom!
Förstår dig som är i riskzonen flera gånger om"!
Bra val! Vilken man! ,-))
Ska lägga in ett inlägg jag skrivit om covid imorgon, jag är arg!
Ha det jättefint! STOR KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

27 oktober 2020 21:40

Håller helt med dig.
Tror att vi gjorde rätt nu då det verkar bli värre och värre med smittan här i Stockholms området.
Det är en farlig sjukdom för många.
Det ska bli intressant att läsa, visste inte att du kunde bli arg, Primrose.
Tack detsamma. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

27 oktober 2020 21:46

Smart tänkt. Och så bra att han ändå kunde delta på mötet! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

28 oktober 2020 17:06

Det ordnades till det bästa, för båda två. Han blev nöjd och jag också. Kram!

 
Ditte

Ditte

27 oktober 2020 22:48

Knepigt! Men väldigt viktigt att du berättade vad du tyckte.Och mysingen fattade sitt beslut efter att ha funderat. Du är ju verkligen i en riskgrupp och något som är viktigt att beakta. Fint att Mysingen kunde vara med digitalt.
Var rädd o dig.
Varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

28 oktober 2020 17:09

Det har sina sidor.
Jag kunde ju inte bara säga att åk du, det går bra, då jag samtidigt kunde känna en viss oro, för man vet ju inte då det är många i rörelse på samma ställe.
Han tyckte nog att han inte ville chansa, då han tänkte efter.
Det gick så bra så, med digital medverkan.
Tack detsamma Ditte. Kram!

 
wiper

wiper

28 oktober 2020 08:44

Det var så fint och gulligt skrivet så jag fick en tår i ögat. Du är så förståndig och det är bra att säga som man känner. Det blev en sån intressant och fin berättelse. Så härligt att detta möte blev över nätet istället så ni kan fortsätta ha närkontakt. Det behöver man och ännu mer i dessa tider. Mysingen fattade ett bra beslut och du kan känna dig tryggare. Det är så gulligt

Sköt om er ni båda och ha en fin onsdag
kramar från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

28 oktober 2020 17:13

Tack Malin!
Ja, jag tyckte att det var det bästa, så fick han bestämma utifrån vad han själv kände och samtidigt visste han vad jag tyckte och tänkte.
Bra att vara försiktig i dessa tider, så tänker jag.
Mötet över nätet hade gått bra och alla var nöjda så han kunde vara sekreterare i alla fall, fast han inte deltog fysiskt.
Håller fullständigt med dig. Det är viktigt.
Ja, så blev båda nöjda, det gillar jag.
Tack detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

28 oktober 2020 13:42

Man måste var rädd om sig själv och varandra i dessa tider.
Svåra beslut måste ibland tas.
Bra att han kunde var dem, men på avstånd.
Sköt om er och kramas mycket!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

28 oktober 2020 17:15

Vi får tänka oss för både en och två gånger. Bäst att vara rädd om sig, så har man gjort vad man kan i alla fall.
Det hade gått mycket bra, det, från hans sida, digitala sammanträdet.
Tack och detsamma säger jag till dig och din man.

 
Gunnel

Gunnel

29 oktober 2020 11:33

Jag tycker du är mycket klok och din man valde det alternativ han tyckte var viktigast ...även han mycket klok. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

 
wiolettan

wiolettan

29 oktober 2020 21:09

Tack Gunnel.
Jag tror att han verkligen tänkte till där och då det gick att lösa det hela över nätet så ordnade han till det så istället.
Kram.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Amisa

Amisa

3 november 2020 22:25

Nej, det är bara sunt att ni sätter gränser för vad som är okej. Båda måste ju få må bra och känna sig trygga i sitt liv och Mysingen hittade ju en bra lösning på problemet!

Kul bild, den där med mikrovågsugnen!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

4 november 2020 17:20

Visst, du har så rätt. Det känns bra att vi kan säga ifrån om det är något som vi tycker olika om.
Det är inte alltid så lätt då man som vi flyttade ihop vid så hög ålder och haft helt andra liv förut.
Men, vi kompromissar så går det bra.
Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards