Direktlänk till inlägg 5 november 2020

Tandläkarskräck, håll dig i styr.

Av wiolettan - 5 november 2020 08:18


Kommer ni ihåg att jag hade problem med två tänder som hade gått sönder och att jag var till tandläkaren i mitten av februari. Tandläkaren gjorde en bedömning och kom fram till följande. Han sa att jag skulle behöva borra upp gamla lagningar, för flera av dom är sedan jag var tonåring och håller på att gå sönder.


Om jag skulle kunna tugga ordenligt framöver, så bedömde han att det behövdes en mängd åtgärder och sammantaget skulle det kosta mig över 22.000:-  Resterande skulle vara tandvårdsbidrag.


Jag accepterade och behandlingen påbörjades. Efter 3 behandlingar bröt Corona epidemin ut och tandläkaren stängde sin praktik.


I början av oktober fick jag ett brev ifrån tandläkaren om att jag hade en tid där. Efter en del funderingar hit och dit, så kom jag till den slutsatsen att de skulle väl inte kalla in mig om dom inte hade Corona säkrat mottagningen.


Jag gick dit, men döm om min förvåning då det var tandhygienisten som ropade in mig. Det tyckte inte jag var så nödvändigt, men nu var jag i alla fall där. Frågade då samtidigt hur det skulle bli med mina fortsatta behandlingar.


Fick till svar att tandläkaren skulle ringa mig, vilket han också gjorde.


Kontentan av det hela blev att han skulle fortsätta arbetet. För att man ska få ersättning så måste ju ett påbörjat arbete avslutas inom ett år.


Han sa samtidigt att om det var folk i väntrummet så skulle jag gå ut igen och vänta ute på gatan, så skulle de ringa då det blev min tur.


Han skulle bara veta. Om jag går till mottagningen och sedan ut igen, så skulle det förvåna mig mycket om jag med min tandläkarskräck skulle gå tillbaka in. Ute, fritt fram att gå hem igen, skulle jag nog tänka.


Nu har jag varit på tre behandlingar. Jobbigt, men det har gått. Bedövningarna har tagit, alla tre gångerna, fyra sprutor varje gång. Bara den senaste gången gjorde det ont med bedövningssprutan, annars har jag inte känt av dom. Dom har borrat bort amalgamet och under var det karies, så det var ju bra att jag tog itu med detta.


Pandemin har ju tagit ny fart nu i många delar av vårt land, bland annat här i Stockholms området. Så det känns lite olustigt, men om inget oförutsett inträffar så går jag till mottagningen nästa vecka igen.

Tandläkarskräcken får arbeta för högtryck. Men, det är bara att stålsätta sig.


   

 Några tänkvärda ord ur min optimistlåda.



 


På vår almanacka i köket står det för november månad.


Glöm aldrig vilken skatt en vanlig dag är!


Så är det ju. Så länge jag får vakna varje morgon, kan stiga upp och även kanske ta en morgonpromenad, så är jag glad och tacksam. Tackar Gud varje morgon för den nya dagen.


Var rädda om er mina bloggvänner.


 
 
Gunnel

Gunnel

5 november 2020 10:37

Min nuvarande tandläkare har lyckats få bort min tandläkarskräck, men jag förstår hur du våndas. Jag blev kallad till tandhygienist häromdagen, men valde att hoppa över besöket. Smittan har ökat här i Skåne också ganska rejält. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

5 november 2020 11:41

Men, så bra gjort, en så´n tandläkare skulle jag vilja ha.
Jag ville inte heller gå till hygienisten nu, men blev bara kallad och trodde att det var till tandläkaren, eftersom det inte stod något i brevet jag fick.
Den har ju ökat och rätt så mycket, även i Stockholm. Bäst att vara försiktig. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

5 november 2020 10:46

Nu har jag aldrig haft tandläkarskräck men kan ändå förstå dem som har. Jag har drunkningsskräck i stället.
Skönt att bli hel och fin i munnen även om det kostar. Så fortsätt bit ihop och gläd dig åt resultatet.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

5 november 2020 11:44

Skönt att du slipper ha tandläkarskräck, det är jobbigt.
Då får du hålla dig ifrån vatten så gott det går, annars blir det jobbigt, kan jag tänka mig.
Ja, det är ju dessa pengar, det blir dyrt men vad göra. Vill ju gärna fortsätta kunna äta ordenligt.
Jag följder ditt råd Gerd. Biter ihop så kommer inte tandläkaren åt. Kram!

 
Tove Olberg

Tove Olberg

5 november 2020 11:06

Din optimistlåda och den fina bilden om varje dag får mig förstå att du jobbar verkligen med din skräck! Coronan förvärrar så klart det hela. Det är klart att det är ett måste för dig att få detta gjort när det är som det är. Det ekonomisk är ju en del i det hela också så klart. Men det får ju gå. Jag tror detta går bra, men har du berättat för din tandläkare att du har skräck? Kan underlätta att han vet!
jag håller tummarna så klart! Du klarar det!
Varm kram!

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

5 november 2020 11:51

Ja, dom bilderna och texten är talande och visar lite av hur jag känner det inombords. Men, måste jag, så måste jag.
En tandläkare gjorde illa mig för cirka 60 år sedan, men det sitter i hjärnan på något märkligt sätt.
Vem vet om pandemin fortsätter öka, eller om den minskar. Men jag hoppas att det går bra.
Joo, jag har berättat för tandläkaren om min skräck. Han är mycket förstående och snäll, men ibland har jag svårt att förstå vad han säger.
Tack för tumhållning och att du tror på mig. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

5 november 2020 11:50

Tandläkaren är jag inte så rädd för, det är värre med tandhygienisten. Det är en sällsynt otäck person, för man vet aldrig vad hon hittar på.
Lycka till med dina fortsatta behandlingar.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

5 november 2020 11:53

Jaha, så olika kan det vara. Nej, hygienisten är jag inte rädd för att gå till, det går bra, känns visserligen, men har aldrig fått bedövning där. Hon frågar inte ens, men jag vet att vissa får bedövning.
Tack så mycket Ingrid. Kram!

 
Amisa

Amisa

5 november 2020 12:49

Vad bra att du nu får hjälp med dina tänder så du slipper få tandvärk! Kanske kan du använda dig av din fantasi som hjälp när du ligger där så du kan förflytta dig till en trevligare plats? Blunda och tänk dig att du sitter under ett stort träd framför en sjö med svanar, fåglar, hundar som passerar förbi, vackra blommor och att din älskade Mysingen sitter straxt brevid dig och du kan röra hans hand. Fyll ditt sinne och dina tankar med lugn och ro.

Vad bra att du har en optimistlåda! Är det något du hittat på själv eller funnit i en affär? Det verkar bra att ha.

Jag gillar idén med att varje morgon tacka Gud för dagen som ligger framför en. Jag tänker att man då blir mer medveten om att man bör göra något bra av den och inte bara låta den rinna mellan fingrarna, dagen går inte i repris och tiden vi har kvar på jorden har blivit en dag kortare. Då kan man hoppas att man valde att göra något fint med dagen!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

6 november 2020 09:21

Det är så jag får tänka. Jag har ju inga vanlig hål, så jag har inte någon tandvärk och det är skönt.
Bra förslag där. Du må tro att jag har försökt men ideligen väcks jag upp ur mina fantasitankar och blir mycket medveten om var jag sitter och hur det är. Måste svälja, nej, går inte och så vidare.
Jag tycker mycket om din fantasibild, med mig vid sjön med svanar och Mysingen.

Min optimistlåda har jag köpt. Det är småroliga tankespråk i den, 62 kort. Den heter Swärds optimister.
Det är värdefullt att få leva och vara med, så det tycker jag att jag vill tacka Gud för.
Våra dagar här på jorden är räknade och det känns fint om man kan göra något för en medmänniska den korta tid man finns här på jorden.
Tycker om dina tankar.

 
tant Hannele

tant Hannele

5 november 2020 12:57

lyckliga jag som inte har tandläkarskräck

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

6 november 2020 09:21

Håller helt med dig, Hannele.

 
Augusta

Augusta

5 november 2020 19:24

Vad duktig du är som ändå vågar ta tag i dina tänder trots tandläkarskräck. Att du vågar dig till tandläkaren trots Coronasmittan.
Men sedan det är klart kommer det att kännas bra :D
Ha det bra mysingen och du :D
Kram

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

6 november 2020 09:25

Det heter ju att "nöden har ingen lag", jag känner mig så illa tvungen att försöka stålsätta mig.
Det känns mycket jobbigt detta med Coronasmittan nu, eftersom den ökar också. Men jag är så försiktig jag kan, med avstånd och så´nt och hoppas att tandläkaren och sköterskan inte bär på någon smitta.
Det är en dag som jag ser framemot, klar hos tandläkaren och att det har gått bra.
Tack från oss två. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

5 november 2020 19:43

Haha... ut på gatan och sen vända näsan hemåt. Snopetcför tandläkaren.
Hade mängder av hål i min ungdom. Tog bort tandläkarskräcken. Sen är det ju aldrig trevligt att gå dit, även om jag anser att den hutlösa notan är det värsta. Borde varsvfri tandvård, iaf för pensionärer.

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

6 november 2020 09:31

Ja, så skulle det naturligtvis kunna hända, men ännu så länge har det varit tomt i väntrummet. Så jag har inte kunnat smita iväg.
Aha, kan mängder av hål ta bort skräcken. Du blev så klart så van att det inte bekom dig så mycket, kanske.
Det är dyrt, verkligen. Bra ändå att man får en del av summan så att det blir lite billigare.
Håller med dig. Har läst om att det är många äldre som inte har råd att gå till tandläkaren.

 
znogge

znogge

5 november 2020 20:43

Bra jobbat av dig. Själv har jag inte kommit till skott än men måste snart...

Kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

6 november 2020 09:33

Tack Znogge. Det är inte trevligt, men jag är så illa tvungen om jag inte vill få det ännu värre.
Hoppas att det går bra för dig.
Ha det fint. Kram!

 
Lena

Lena

5 november 2020 21:01

Gokväll

Er utsikt från balkongen är så fin! tornet där & se folk promenera, sånt får mej att fundera på vart dom är på väg osv, vart dom jobbar? vad dom ska äta till kvällsmat osv låter kanske knasigt men jag älskar att fantisera så *skratt*

Tandläkarskräck? det har jag haft hela livet, hujedamej... men efter att fått en fullkomligt magiskt underbar tandläkare, har jag tillockmed dragit ut 2 tänder längre bak som spruckit, hon är så mjuk & lugn, så tröstande, så peppande & berättar hela tiden, att jag numer efter alla år äntligen inte är rädd att gå till henne, men bara henne! ha ha :))
Hoppas allt löser sej med dina tänder, inte kul men tur att man tillslut kan hitta någon som gör att man vågar öppna munnen ;)

Varm kram *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

6 november 2020 09:43

Jag tycker mycket om vår balkong och sitter gärna där om vädret tillåter.
Du är som jag, hör jag. Det brukar komma upp många funderingar i min hjärna och fantasier, men det är bara roligt.

Men, så härligt. Synd att hon finns så långt borta ifrån mig, annars vore det mycket passande att någon med hennes sätt att arbeta och vara, tog hand om mig.
Hoppas att din fina tandläkare är kvar, inte går i pension eller slutar, på väldigt länge än. För dessa tandläkare är guld värda för oss tandläkarrädda.

Tack Lena, det hoppas jag också.
Den här tandläkaren är snäll och frågar hur det går och så´nt, om det gör ont, eller om det går bra.
Detsamma till dig, tack. Kram!

 
Anki

Anki

6 november 2020 07:46

Heja dig Wiolettan! Du är modig!
Jag känner igen dina tankar och rädsla, så du ska veta att jag beundrar dig!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

6 november 2020 09:45

Tack Anki!
Tänk att jag är modig, det tar jag åt mig på en gång.
Du skulle känna hur det känns då jag ska iväg, nästan så att jag vill ringa återbud.
Tack snälla. Kram.

 
Primrose

Primrose

6 november 2020 18:50

Vilken skatt en vanlig dag är, det håller jag med om! Vanliga dagar är guld värda!
Och tänk positivt du är vad du tänker! Bra, precis det stämmer ju, jag oroar mig ofta i förväg!
Så duktig du är, förstår dig om man kommer ut på gatan ,-) Ja då får man tvinga sig att stanna kvar.
BRA att bedövningen höll, 4 st sprutor det är mycket, men då vet du det!Håller tummen att allt fixar sig att du hinner få allt gjort!
Ha en avkopplande mysig Helg! Varm Kram Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

8 november 2020 17:37

Så är det. En vanlig dag, fint att få en dag till och då är man tacksam för den.
Det är lätt. Jag är också en som har lätt att oroa mig i onödan, i förväg, kanske inte alls det är något att vara orolig över.
Jodå, men än har det inte hänt att det har varit folk i väntrummet så att jag har kunnat gå ut på gatan och sedan "springa" hem.
Jag tyckte också att det var många sprutor, men så satt bedövningen i länge också, cirka 4 timmar.
Jag hoppas verkligen att allt går bra nu, med allt och att det blir gjort.
Tack snälla Primrose och detsamma till dig och din man. Kram.

 
Ditte

Ditte

6 november 2020 22:39

Visst är vanliga dagar värda all uppskattning för det är ju mest i vardagen vi lever.
Bra gjort att du trots din starka oro kom iväg till tandläkaren och nu är igång med din behandling. Jättebra! Är själv väldigt obekväm med tandläkare och gapar helst inte ens utan bedövning.Tycker du är riktigt modig.
Håller tummarna för att det fortsatt går bra.
Stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

8 november 2020 17:41

Livet består huvudsakligen av vanliga dagar och det är jag tacksam över och tacksam över att jag får dessa dagar.
Det var skönt då jag hade bestämt mig, men sedan kom Coronan och därmed uppehåll och undran. Nu får vi se. Hoppas att jag kan fullfölja det hela och att ingen blir sjuk, varken jag eller personalen hos tandläkaren. Det är tre tandläkare där, lika många sköterskor och någon till.
Tack så mycket Ditte. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

7 november 2020 13:51

Så skönt att du kommit igång.
Vet hur det kan vara med tandläkarskräck. Bra gjort och lycka till i fortsättningen!

http://lenaiwales.wordpress.com

wiolettan

8 november 2020 17:45

Nu längtar jag till att det ska vara över och att det går bra.
Tandläkarskräcken är jobbig, men jag försöker att stålsätta mig.
Tack Lena.

 
wiper

wiper

9 november 2020 11:03

Jag har inte tandläkarskräck men jag förstår ändå för jag har själv skräck för att åka in i en magnetröntgen. Får klaustrofobi. Vad krångligt det verkade vara hos tandläkaren. Att måsta gå ut och vänta. Jag tycker också du är modig och stark

Sköt om dig och ha en fin början på veckan
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

10 november 2020 09:16

Det har jag aldrig behövt att göra, åka in i en magnetröntgen, men jag kan förstå att det kan kännas instängt och det kan vara panikartat.
Kanske beroende på att jag är så pass gammal så de är rädd om mig. Får hoppas det.
Faktiskt så kände jag mig lite modig, men det gick strax över då jag satt i stolen.
Tack och detsamma önskar jag dig, Malin. Kram.

 
Anneli

Anneli

9 november 2020 20:48

Hej min vän. Det är ett gissel med tandläkarna. Trist att det blev ett avbrott pga coronan. Alla borde se till så att det är säkert, att dom håller stenhårt på allt..

Jag har tandvårdsbidrag, 2 ggr/ år sen har jag nåt annat som jag inte kommer ihåg vad det heter ?? Men jag betalar varje månad. Först gjorde dom så att jag fick betala för mycket,,, 150 kr/ men när min svärdotter kollade upp det så sa dom att dom hade gjort fel men jag får inget tillbaka,, så nu betalar jag 12 kr / mån o jag kan gå dit o laga o göra flera saker o bara tacka för mig o gå så det är skönt ... Kolla upp om du oxo kan få nåt sånt ?? Jag kommer fortfarande inte på vad det heter =) Minnet är bra men kort.

Var rädda om er. Dröm Sött. Kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

wiolettan

10 november 2020 09:21

Hej Anneli. Det är så jobbigt att ligga där i stolen och vara helt utlämnad, det känns inte så bra och minnen ifrån andra tandläkare behandlingar dyker upp i huvudet.
Jag vill tro att de inte går dit om de är smittade och att det är så Corona säkrat som det går.
Det låter som en bra deal detta och jag har inte hört talas om det.
Jag ska försöka läsa mig till det på nätet. Kanske är det folktandvården som har det. Jag får kolla upp.
Tack för tipset.
Tack och var rädd om dig också. Kram.

 
Rasmus

Rasmus

2 november 2022 14:32

Super fina bilder! Gillar speciellt den med hatten

http://https://mirteldesign.se

 
Rasmus

Rasmus

2 november 2022 14:32

Hoppsan - kan se att min sida inte postades korrekt

http://mirteldesign.se

 
wiolettan

wiolettan

2 november 2022 16:20

Dubbelt upp, kan man säga. Det kan bli så ibland, hänt mig också.

Tack Rasmus. Jag tycker också om den devisen.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards