Direktlänk till inlägg 5 december 2020

Önskar er alla en hjärtefin helg.

Av wiolettan - 5 december 2020 09:36


I morse gick vi ut vid strax efter halvsju för att besöka en matvaruaffär som har öppet för riskgrupper, mellan 7-8 på lördagsmorgnar och onsdagsmorgnar. Det är enda affären, i princip, som jag går till under denna pandemi. Håller mig i stillhet. Har ju inte bara åldern emot mig utan också hjärtat, som inte alltid vill som jag vill.



   

Detta hjärta såg jag lysande, på marken i morse. Tyvärr  blev inte bilden lika bra som verkligheten.


På tal om hjärtan.


Denna dag för tre år sedan var jag till Karolinska sjukhuset och gjorde en hjärtmuskel cintigrafi  med en gammakamera. För att få en bild av hjärtat och kunna bedöma blodförsörjningen i hjärtmuskeln och dess förmåga att pumpa.


Undersökningen gjordes egentligen under två dagar, första dagen fick jag cykla innan och den andra dagen gjordes undersökningen helt i vila. Cyklingen fick avbrytas för att jag fick hjärtflimmer så de kunde inte utläsa något för den sakens skull, plus att dom sa att jag inte skulle anstränga mig.


Jag fick en radioaktiv lösning injicerad i en ven, innan den andra undersökningen.  Det är därför som jag inte kommer att glömma denna undersökning, för sköterskan sa att lösningen ”fastnade” i armen. Hon tryckte och höll på och frågade hela tiden om det gjorde ont. Sedan då jag låg under gammakameran så satte dom dit en tung grej över armen som skulle hjälpa, på något sätt. Begriper än i dag inte vad som hände. Men läkare kom in och det blev lite bökigt. Men, det som gladde mig var att dom tydligen inte hittade något speciellt. I alla fall har jag inte fått reda på det.



 

Ett helt, fint, rött hjärta.


 

Jag saknar denna trafiksignal med sitt röda hjärta. Denna bild tog jag vid gränsen mellan Solna och Sundbyberg för några år sedan.




Låt Din nåd mig överskygga, fostra, leda år för år.

Över djupen slå en brygga, där jag trygg och säker går.

Herre kär, Du vet, mitt hjärta, lätt från vägen vika kan.

Därför tag i fröjd och smärta med Din kärlek själv mig an.


 

Var rädda om er och varandra.



 
 
Gunnel

Gunnel

5 december 2020 10:50

Det är jobbigt med hjärtproblem av allehanda slag. Om det varit något fel vid undersökningen hade du säkert fått veta det. Trafikljuset med hjärtat gillar jag. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

6 december 2020 10:00

Ja, det för med sig så mycket och oron hör till. Hjärtat är ju en livsviktig pump.
Säkert hade jag fått reda på det, var nog ingen stor förändring.
Visst är det fint, trafikljuset, synd att det inte fick vara kvar. Kram.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

5 december 2020 11:15

jag är dålig på att minnas datum, min make har fått ny hjärtklaff, på min mor kunde de laga hjärtkraffen, de är så duktiga. Bibliotek i dag är trygga platser med få besökare, plexiglas som i affärer, inga datorer eller sittplatser, jag visar bilder här:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2020/11/bibliotek-under-corona.html

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

6 december 2020 10:03

Håller med dig, läkarna är verkligen duktiga nu och tekniken har tagit många steg framåt, då det gäller läkarvetenskap.
Fint att du kunde hjälpa din man och mor.
Det verkar ju säkert på bibliotek, kanske ska jag våga gå ner och kolla. Det syns inget speciellt utifrån i alla fall, om coronasäkrat. Tack för länken.

 
Ingrid

Ingrid

5 december 2020 11:26

Du har läkare som tar hand om dig, det måste kännas tryggt att de bryr sig. Och vilket fint trafikljus du fångat på bild.
Ha en riktigt fin helg och andra advent!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

6 december 2020 10:05

Min hjärtläkare är verkligen en pärla, snäll och empatisk och verkar också vara duktig inom sitt område. Jag kom ju till honom i och med att jag fick en pacemaker och var med i en studie som han gjorde.
Trafikljuset saknar jag, sedan de tog bort det. Så vackert och annorlunda.
Tack detsamma till dig Ingrid. Kram!

 
Znogge

Znogge

5 december 2020 11:59

Så bra att det finns en affär som har öppet så pass tidigt för allt som kan minimera risken för smitta är bra.

Vilket fint trafikljus. Så borde alla se ut <3

Kram och god lördag!

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

6 december 2020 10:07

Det är verkligen toppen med denna öppna affär för riskgrupper enbart mellan 7-8, perfekt.
Annars har jag inte följt med Mysingen då han har handlat.
Håller med dig om trafikljuset. Kram och tack.

 
PrecIosa

PrecIosa

5 december 2020 13:26

Hej Wiolettan!
Ja dessa undersökningar har ju jag gjort också...Fast inget dom sprutade in fastnade...Cykla var pest innan...men än pumpar hjärtat på med andra begagnade vener. Nu kan jag väl leva dubbelt så länge frågade jag. Nej venerna vi satt dit är ju begagnade sa han...ett från bröstkorgen och ett från benet som
dom fick ta "bästa" biten på...Skickliga är dom!
Ha det så bra! Jag gillar vardagar bättre. Uruselt på TV på helger. Har ju bara 4 kanaler. Kram P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

6 december 2020 10:11

Jag har förstått att du har fått gå igenom mycket då det gäller din kropp och hjärtat.
Cykla kan vara jobbigt, med alla slangar och så, men om jag inte känner av hjärtflimret så brukar det gå bra.
"Ta bästa biten", ja men det är ju glädjande. Det kommer säkert att hålla många år.
De är otroligt skickliga, fast man känner sig helt utlämnad.
Tack Preciosa. Jag känner mer för helgerna, men jag håller med dig, angående TV utbudet, inget vidare. Kram till dig.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

5 december 2020 15:17

Fantastiskt vilka fina hjärtan du hittar överallt. Du har öga för att se det vackra.
Var vi affären precis när den öppnat vid 8 idag. Gott att gå omkring i den nästan folktomma ica-butiken. Ska handla tidigt fler gånger! Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

6 december 2020 10:13

Hjärtan finns lite här och där och ibland har jag turen att se dom. Jag älskar hjärtan och fotar så fort jag ser något, om jag har kameran med.
Visst är det skönt att handla tidiga mornar, 8-tiden, förstår att det då nästan är tomt, ingen trängsel och man slipper parera så mycket. Kram!

 
Ditte

Ditte

5 december 2020 17:40

Tack, önskar dig också en hjärtefin andra advent. Och det måtte vara ett gott tecken att hjärtan alltid kommer i din väg. Jag får nog börja se upp/ner lite bättre-
Fint att ni kan handla så tidigt för det är ju skönt att komma ut en vända.
Men oj, så det gick denna dag för tre år sedan på KS. Förstår verkligen att du minns den. Men fint att allt till sist gick bra.
Och visst vore det roligt om fler ljussignaler kunde bestå av hjärtan. Har nog aldrig sett några.
Många tankar och en stor kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

6 december 2020 10:20

Tack Ditte.
Du ser ju så mycket annat som är vackert och som du delar med dig till oss. Vackra vyer av vår underbara huvudstad, till exempel, det är så roligt att se.
Vi slår två flugor i en smäll. En promenad i ottan och så handla lite matvaror, De har öppet så för oss äldre, två gånger i veckan.
Ja, det var inte roligt med den undersökningen, men vem har lovat att vi alltid ska ha de roligt. Vi får vara glada och tacksamma över att läkarna kan så mycket nu.
Jag har varken förr eller senare sett denna fina ljussignal. Tänk att jag fick vara med och se den, den korta tid som de hade den uppe.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Primrose

Primrose

5 december 2020 19:16

Fin dikt ,-)
Självlysande hjärta, så fint, jag blir ju lika glad för olika hjärtan som du!
Jag har inte kvar minmailadress om du har skrivit, så fungerar den inte, det är inte jag som inte vill svara, i fall du undrar och skrivit!
Så skönt att de inte inte något oroväckande i den undersökningen, då kan du känna dig trygg i det. Trevlig mysig Söndag! VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

wiolettan

6 december 2020 10:23

Ja, det är en bön som kommer från hjärtat.
Synd att det självlysande hjärtat inte blev så lysande på bild, men det såg jag ju inte då.
Ok då vet jag.
Visst var det bra, en del kanske de inte talar om för att inte skrämmas, vad vet jag. Men det har ju gått bra, måste jag ju säga.
Tack Primrose och jag hoppas att du får det också, en mysig söndag. Kram!

 
Augusta

Augusta

6 december 2020 02:17

Så trevligt med hjärtan, dessutom har du turen att hitta dom ofta. Vilket jag aldrig gör :) Jobbigt om inte hjärtat fungerar som det skall. Fast då läkaren inget sa efter den jobbiga undersökning så var nog allt bra.
Ha en trevlig söndag!
Ni får ta en sakta promenad och titta på all julbelysning.
Kram till er båda

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

6 december 2020 11:24

Det är trevligt att se dessa hjärtan, ibland där man minst anar det. En gång såg jag att det hade bildats ett hjärta i vattnet bland växterna, sedan borta.
Hjärtat är ju en livsviktig motor och den vill vi ska fungera.
Tack och hoppas att du också får en fin söndag.
Julbelysningen nu verkar mera än andra år, i vissa hus. Kram från oss till dig.

 
Anki

Anki

6 december 2020 07:54

Du har verkligen blick för hjärtan! Fint med det i trafikljuset!
Önskar dig en fin söndag!
Kram

http://ankisbildblogg.wordpress.com

wiolettan

6 december 2020 11:25

Dom bara finns där, ibland.
Alla trafikljus borde ha hjärta istället för bara rött, grönt eller gult ljus. Så fint det skulle kännas.
Tack, detsamma önskar jag dig. Kram!

 
Lena i Wales och Spanien

Lena i Wales och Spanien

6 december 2020 12:23

Vad bra att det finns en affär där du kan känna dig trygg. Du ska inte utsätta dig för onödiga risker.
Sköt om dig och trevlig 2:a advent!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
wiolettan

wiolettan

6 december 2020 17:20

Det går så bra i den affären, lite folk, tidigt på morgonen och de som är där är otroligt försiktiga, går omvägar ibland.
Vi försöker verkligen att vara rädda om oss.
Tack Lena och detsamma önskar jag dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
gun

gun

6 december 2020 18:35

Det är så bra att det finns tider för bara riskgrupperna att handla.
Jag håller alltid avstånd och går utmed kanterna där det oftast inte går så många.
Hjärtan ser jag att du hittat:)..
Trevlig 2:a advent .
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

wiolettan

7 december 2020 09:11

I den affären är det mycket bra ordnat för oss i riskgruppen och det värdesätter jag.
Det är bra att du är försiktig, det räcker mer än väl att bli sjuk i Coronan en gång.
Tack och jag hoppas att du får en finfin vecka. Kram till dig Gun.

 
Amisa

Amisa

6 december 2020 19:01

Det vore fint om vi alla hade sådana hela fina hjärtan, men det tillhör nog livet att med tiden både få en del fysiska problem och en del själsliga i vårt hjärta?

Jag gillar heliga Birgittas bön:
”Herre, visa mig din väg och gör mig villig att vandra den.”

Jag tänker att Gud nog vet som är bäst för oss, men att vi nog ofta är rädda för att utmana oss själva.

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

wiolettan

7 december 2020 09:16

Så är det. Hjärtan blir kantstötta både på det ena och andra sättet. Vi får göra det bästa vi kan för att vara rädd om det.

Håller med dig. Det är en fin bön och tänkvärd.
Nog vet Gud vad som är bäst för oss, det gäller bara för oss människor att vara lyhörda och kunna lyssna till vad Han vill säga oss.
Feghet har hindrat många att komma framåt. Jag tillhör dom fega, rädd och försiktig vad gäller allt nytt. Något jag borde träna mig i. Dags nu? Nja jag vet.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

7 december 2020 10:47

Denna fantastiska pump som vi är så beroende av. Hoppas alltid att din ska vara extra snäll mot din kropp.
Jag är också mycket förtjust i hjärtan av alla slag.
Vi bokar och hämtar mat varje veckan sedan ett par månader tillbaks. Men det börjar bli tufft att få tag i en tid.
Var rädd om dig.
Kram, Bosse

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

9 december 2020 10:38

Den är livsviktig, verkligen, den pumpen.
Jag är glad så länge den fungerar och "besvärliga" och jobbiga dagar får jag ta.
I morse såg jag inget hjärta, blev lite besviken faktiskt.
Bra att ni får maten hemsänd. Nu är det många som har börjat med det.
Inte Mysingen, han går och handlar, då nästan ingen annan är i matvaruaffärerna.
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
TantGlad

TantGlad

8 december 2020 11:43

Vackert hjärta ojoj.
Bra att du är försiktig i Corona tider. Extra viktigt för de som dig och är i riskgrupper.
Ta hand om dig och sköt om dig i Corona tiden. Kram fina.

http://TantGlad.bloggo.nu

 
wiolettan

wiolettan

9 december 2020 10:41

Roligt att se dig igen. Det var länge sedan och jag har saknat dig.
Tack, jag tycker om hjärtan.
Jag försöker att vara försiktig då jag är ute och vandrar, folk håller också undan rätt bra. Kanske ser de att jag är till åren kommen och har dåligt hjärta. Nej, men de är uppmärksamma, för det mesta.
Tack och detsamma till dig. Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

11 december 2020 14:31

Du är i ordets rätta bemärkelse en hjärtemänniska du Wiolettan!
Både det du bär på själv och det du har förmåga att se!
VARM KRAM

http://blandar.bloggo.nu

wiolettan

17 december 2020 10:38

Jag tycker att jag har det så bra och är så tacksam för vad livet ger. Alla har inte fått det så fint och jag lider med dom.
Tack snälla Tove för dina ord. Kram.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards