Direktlänk till inlägg 21 december 2020

Hur kan det finnas så konstiga...

Av wiolettan - 21 december 2020 08:35


...människor? Jag bara undrar.


Igår skulle vi åka med lite julmat, såsom prinskorv, skinka rödbetssallad, sylta, hemlagade kakor, bland annat, till en som inte kan gå ut och handla själv.


På vägen tillbaka hem passade vi på att åka förbi Norra Begravningsplatsen för att titta till min Mysings morföräldrars grav. Vi hade nämligen hört på radion att det hade varit vandaler där som hade tagit omkull en massa gravstenar och Mysingen ville se om hans anhörigas grav tillhörde dom. Och, visst var det så.


Det såg hemskt ut. Vi blev bedrövade. Hur är vissa människor funtade i sina huvuden och vad tänker dom med? Tänker inte alls kanske, eller tänker bara på sig själva, ha kul för stunden. Fast jag förstår ändå inte. Vilket arbete de har lagt ner. Det var en mängd gravar som var förstörda.


Vi hade ju satt lite ljung och ljuslykta bland annat, men av detta fanns inget kvar. Stenen låg platt över alltihopa.




 

Detta är en del av gravarna som vandaliserades. Totalt var det cirka 300 st som förstördes.



 

I går var det 4:e Advent. Helt otroligt så fort december har gått.

Det har varit en mörk och mulen månad. Inte mycket till sol har vi sett, men vi vet att den finns och förhoppningsvis så lättar det dimgråa och solen lyser igen.




Gå vid min sida, visa mig vägen.

Gå vid min sida, styr även stegen.

Om dimman än lättar och vägen jag ser.

Bli kvar vid min sida är bönen jag ber.



 
 
Preciosa

Preciosa

21 december 2020 10:11

Hej Wiolettan!
Snällt att handla åt någon! Alla kan inte beställa på nätet.
Vandalerna på kyrkogården har väl inget att göra...Ynkliga typer!
Men har ju alltid varit kul att förstöra gravar...
Nu har du fått nya grannar! Flytten tog en hel dag 😄
Kram och God Jul! P ❤️❤️

http://http;//www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

21 december 2020 16:35

Hej Preciosa.
Så är det ju, alla är inte bevandrade i den nya tekniken och många äldre tycker att det är besvärligt och krångligt.

Otroligt märkligt detta med gravstenarna tycker jag, det var så många, helt obegripligt.
Trevligt med nya grannar och hoppas att dom trivs. Ja, det tar tid att flytta, jobbigt.
Kram och God Jul till dig också.

 
Amisa

Amisa

21 december 2020 10:15

Så tråkigt att ni fått gravar vandaliserade! Ja, man undrar verkligen hur folk är funkade? Är inte livet tillräckligt jobbigt ändå just nu?

Jag känner alltid att Gud går vid min sida och hjälper mig varje steg i mitt liv. Jag lärde mig verkligen vad tillit är förra hösten då jag pilgrimsvandrade i Spanien. Sedan dess känner jag mig alltid fullständigt trygg oavsett vad som händer.

Jag önskar dig julefrid, ha det fint!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

21 december 2020 16:39

Det är mycket tråkigt och jobbigt, mest för Mysingen. Jag tror att dessa som gör sådana saker inte tänker på hur de skadar och förstör.
Håller med dig. Gud går vid vår sida och hjälper, bara vi litar på Honom och har valt att tro på Honom.
Pilgrimsvandra, det låter tufft, men du är yngre och då är det lättare, rent kroppsligt, kan jag tänka mig.
Förstår att det var en underbar upplevelse.

Tack och detsamma till dig.

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

21 december 2020 11:17

Det är så sorgligt att det finns sådana människor.
Snällt att ni handlar.
God Jul och Gott Nytt År.
Kram

http://gotlanduppochner.com

wiolettan

21 december 2020 16:41

Det är fruktansvärt sorgligt och kan förstå att det är svårt att nå dom.
Tack Bosse.
God Jul och Gott Nytt År till dig och de dina också. Kram.

 
Ingrid

Ingrid

21 december 2020 12:11

Så tråkigt att ni fått gravar vandaliserade. Man kan verkligen fråga sig vad som får någon att bete sig så fruktansvärt illa. De som gör sånt här måste verkligen vara på kant med hela tillvaron.
Ha en fin julvecka!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

21 december 2020 16:43

Ja, det var en chock, verkligen.
Dom är nog på kant, inte bara med hela tillvaron utan först och främst med sig själva.
De kan ju inte få ut något av det hela, utan bara förstöra för andra.
Tack detsamma Ingrid. Kram!

 
Geddfish

Geddfish

21 december 2020 12:44

Nä, fy! Är en del alldeles vridna i huvudet? Ja, helt mosade på allt vett, fy skäms på er vandaler!

Så snälla ni är som fixar åt en som inte kan. Den här Covid har gjort människorna mer omtänksamma. Gott i det tråkiga.
Varm kram och God jul och Gott nytt år!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

wiolettan

21 december 2020 16:48

Det var verkligen en otrevlig och onödig händelse och så här före jul.
Hur är de funtade? Helt obegripligt är det.

Det är bra så länge vi får ha orken och kan hjälpa, det är en förmån.
Möjligt att vi människor ser på våra medmänniskor på ett annat sätt och är mer lyhörda.
Detsamma till dig Gerd och God Jul och Gott Nytt År.

 
Augusta

Augusta

21 december 2020 13:30

Jag har läst det på nätet om vandaliseringen. Finns inte portar att låsa om på natten? Några finns tror jag. Men finns inte, installera, lås på natten. Skaffa övervakningskameror. Tyvärr, vi lever i en annan tid nu och måste ändra vårt beteende därefter. Se bara i övriga Europa, man låser kyrkogårdar om nätterna. Murar runt husen osv. I Stockholm bor jag nära kända förorter som har kriminella inslag. I mitt fritidshus, försök till inbrott genom garagedörren. Dom fick upp garagedörren, en dörr som den öppnas går upp mot taket. Men jag hade gjort åtgärder mot kylan eftersom vattenrör finns där. Det stoppade dem. Så jag kan intyga Sverige är förändrat och det är bara att inse det och handla därefter.
God Jul och julkram till er båda.

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

21 december 2020 16:55

Vi hörde det på radion först.
Det finns portar och en del är låsta vissa tider på dygnet, det vet jag, men om det är så med alla, har jag ingen aning om. Borde vara det i alla fall, eftersom det nu är som det är med moralen hos vissa individer.
Vet att de tänker sätta ut mer bevakning, men när det börjar och om det har börjat vet jag inte.
Det är otroligt många som får inbrott, i lägenheter, hus och fritidsboende och det är så sorgligt. Att det har gått så långt och samhället kan inget göra, verkar det som.
Fint att du hade gjord dessa åtgärder så tjuvarna gick bet.
Vi får försöka så gott vi kan, mer kan vi inte göra och tänka oss för i allt.
Tack! God Jul till dig från oss. Kram!

 
Znogge

Znogge

21 december 2020 15:20

Så snällt av er att vara behjälpliga med en liten matleverans.
Däremot undrar jag också vad det är för fel på folk. Hur kan man ens tänka tanken att välta gravstenar? Någonting är i alla fall väldigt fel när man gör så. Totalt obegripligt och meningslöst.

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

21 december 2020 16:58

Det blev uppskattad och det är vi glada över, inte lätt att inte kunna själv.

Ja, det var just det, varifrån kommer tanken?
Finns liksom ingen vinning eller fördel av något slag, bara ren förstörelselusta vad jag kan förstå.
Som vanligt är det oskyldiga som drabbas. Kram!

 
Anna-Lena

Anna-Lena

21 december 2020 15:44

Ja du, hur är man funtad som går in på en kyrkogård och vräker ner gravstenar? Eller överhuvudtaget förstör. Man mår nog inte bra.... och d et är nog många unga, som inte gör det. Speciellt de som inte kommit in i samhället... de är bara arga och frustrerade. Inget försvar, men jag tror att det är en förklaring. Har man inget att göra, måste man hitta på något och då vill man skada, för att man inte mår bra.
Det svenska samhället har misslyckats att ta hand om många, framförallt andra generationens invandrarungdomar. Så tror jag att det är... men som sagt, inget försvar...
Så snälla ni är, som trots att ni inte är så unga, hjälper andra. Vi är dåliga på att ta hand om varann, överlag... ni är lysande undantag.
Kram på dej fina tjej!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

21 december 2020 17:08

Det är obegripligt och oförståeligt, helt enkelt.
Nej, inte mår de bra, men ändå varför göra något sådant ändå?
Många unga lyckas komma in i samhället och klarar sig galant, anstränger sig och gör vad de kan för att klara sig själva.
Andra verkar inte bry sig. Där undrar jag om det inte är dålig uppfostran, eller brist på uppfostran.
Barn och ungdomar måste i tidiga åldrar lära sig vad som är rätt och fel och vad som fodras för att bli delaktig i ett samhälle. För där ska vi alla hjälpas åt.
Samhället ska visserligen vara behjälplig, men individen själv måste lära sig att det krävs ett visst mått av ansträngning och att man inte får allt gratis.
Har de något annat att lägga energin och fokus på så kanske vi slipper dessa vandaliseringar.

Vi behöver varandra allesammans och särskilt nu i dessa pandemitider. Sedan gäller det att hålla avstånd och vara försiktig, vet ej var smittan finns.
Tack snälla Anna-Lena. Kramar.

 
Annie - Stora Små Äventyr

Annie - Stora Små Äventyr

21 december 2020 18:11

Så tråkigt och tragiskt med folk som förstår. Förstår inte heller hur de kan göra så :S :/
Och visst har december gått fort :O

http://biglittleadventures.se

wiolettan

22 december 2020 20:00

Det är obegripligt och svårt att förstå, så meningslöst och dumt.
December månad har gått mycket fort, svårt att tänka sig att det är julafton i övermorgon.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

21 december 2020 22:41

finns det inget heligt, ingen uppfostran... kan vara något religiöst, icke kristna...?? men i Sverige begravs ju alla på samma plats...
Snällt av dig att handla åt din vän.

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

22 december 2020 20:02

Det verkar faktiskt inte så. Något fattas tydligen, kanske i uppfostran, eller brist på uppfostran, rättare sagt.
Det är många som har det jobbigt nu och inte kan komma ut.

 
Ditte

Ditte

22 december 2020 23:36

Så tragiskt med denna vandalisering på kyrkogården. Bedrövligt. Man önskar att det fanns kameror så att de som ägnat sig åt detta skulle få bygga upp och ya hand om det de ställt till. Jag blir så upprörd. Och sorgligt för er att komma och se Mysingens anhörigas grav skändad.
Mina föräldrar har sin grav på Solna kyrkogård och där såg det lugnt ut. Men hur har de hunnit med alla gravar...
Så fint av er att hjälpa till. Kan tänka mig att det verkligen uppskattas.
Kram och många tankar till dig.

http://https://dittemitti.se

wiolettan

23 december 2020 10:11

Helt i onödan och dumt. Visst är det tragiskt och obegripligt.
Kameror vore en bra lösning men de kanske då bara slås sönder, innan, vem vet. Nu har de lovat att sätta ut vakter så vi hoppas att det inte sker igen.
Jag tror att de måste ha varit flera stycken, för att hinna med, under en natt och inte kan det ha varit lätt heller.
Fint att det såg bra ut på Solna kyrkogård.
Mysingen går och handlar då det är lugnt i affären och jag kan följa med ibland, då det är en speciell tid för oss "gamlingar".
Tack och detsamma till dig. Kram!

 
Biggeros

Biggeros

23 december 2020 08:06

Så tråkigt med oreda på gravplats=( Vilken bra gest att handla till sin nära under julen. Vill passa på att önska dig en fin Jul och ett bättre nytt år 🤶🎁🎅🌲🙏

http://Biggeros.blogg.se

wiolettan

23 december 2020 10:12

Mycket tråkigt, nästan en liten chock att komma dit och se detta.
Kan man inte själv komma ut, så förstår jag att det måste kännas mycket svårt och då är det fint om vi kan räcka varandra en hjälpande hand.
Tack snälla och jag vill önska dig detsamma.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards