Direktlänk till inlägg 30 december 2020

Julhelgen...

Av wiolettan - 30 december 2020 09:32


...denna annorlunda julhelg har gått bra, fast annorlunda.


Vi brukar ha gäster här hemma, men inte denna gång. Ingen av de tre som har varit hos oss de senaste jularna har velat komma. Om omtanke om oss, kan tänka.


Första gången sedan Mysingen och jag flyttade ihop, 2006, som det har bara varit vi, en jul. Det blev annorlunda, kändes annorlunda och var annorlunda. Men inte precis till det sämre.  Ja missförstå mig rätt nu. Det är roligt att fira jul med andra också, men nu blev det inga krav, vi gjorde som vi ville, lite mera. Ville vi ha Jansons Frestelse, ville vi ha Janson utan Frestelse, ville vi ha ost och skinkpaj? Behövde vi klä upp oss? Behövde vi duka fint? Behövde vi ta fram alla julsakerna, juldukarna och ljusen.


Ja, ärligt talat så behövde vi inte och har väl aldrig behövt, men vi gjorde som vi brukade, traditionsenliga som vi är. Fram med julpynt, dukar och ljus och mycket annat som vanligt och det blev en lugn jul.


   

En välkomnande krans vid ytterdörren, satte vi upp, som vanligt.


   

På kvällen, eller natten, kom det snö. Tog en bild från balkongfönstret på morgonen.

    

Vi tänkte gå ner till Lötsjön, med trottoaren var lite lömsk. Plog och sandbilarna hade ännu inte varit ute.



 

Trodde vi. Men, då vi kom till Ängskolan så såg vi att de hade plogat och sandat så fint där skolbarnen skulle ställa sina cyklar. Behövdes knappast, skolan var stängd.


    

"Pizzakartongerna" lyste lite fint, på vissa balkonger och i rondellen var det snö. Gatan plogad.


 

Bären har fått sällskap av något vitt och ulligt.


 

Någon har gjort en snögubbe och snölykta. Det i mitten tyder jag som en katt.


 

En glad gubbe till Mysingen, kan han behöva och jag fick ett hjärta, som vanligt. Det är inte vi som har gjort detta, det fanns på en bil som stod parkerad.


 

Ett hjärta och en uppmaning till oss alla.


Vill passa på och önska er mina trogna läsare, ett GOTT NYTT ÅR 2021.

 
 
Amisa

Amisa

30 december 2020 11:07

Ja, nog blev det en annorlunda jul på gott och ont. Tråkigt att inte träffa så många, men samtidigt så kravlöst och totalt befriat från allt vad stress heter.

Vad härligt att ni fick lite snö lagom till jul! Du har tagit så fina bilder.

Idag får min mamma sin första vaccinationsspruta. Snart är det nog dags för er också och förhoppningsvis kan livet sedan bli lite mer normalt?

Ett Gott Nytt År vill jag önska er!
Var försiktiga och ta hand om er!

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

wiolettan

30 december 2020 12:14

Den blev helt klart annorlunda för oss, men jag tyckte att det kändes bra i alla fall, trots avsaknad av gäster.
Vi hade varandra och det hjälpte mycket.
Stressen den var som bortblåst denna helg, fanns inte alls.
Ja, det kändes märkligt, men helt klart var det trevligt då snön singlade ner, helt oväntat i alla fall för mig. Trodde att det som vanligt skulle regna.
Aha, din mamma är bland de första, så trevligt. Det är bra att de har kommit igång och att det, så här långt, verkar gå bra och efter beräkningarna.
I februari någon gång, i mitten eller slutet av februari, då ska vi få vår spruta.

Tack så mycket Amisa. Önskar dig ett Gott Nytt År 2021.
Sköt om dig. Kram!

 
Ingrid

Ingrid

30 december 2020 11:13

Ni verkar ha firat en lugn jul, som nog de flesta av oss gjort, men som du säger, den behöver inte ha varit sämre för att den blev annorlunda det här året.
Ni ser ut att ha fått mera snö än vi, för här blev det inte så mycket av juldagsmorgonen snöbyar. Tredjedagen var snön helt borta igen.
Ha ett Gott slut och ett Gott nytt år!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

wiolettan

30 december 2020 12:16

Ja, helt rätt, det blev en lugn jul, fri ifrån stress och sånt.
Vi trivdes bra ändå och fick anpassa oss efter rådande omständigheter, men det gick bra och mat fick vi.
Ja, det kom en del snö i julhelgen och det kändes lite ovant, men mycket trevligt. Sedan försvann snön ju efter någon dag, regnade bort på natten.
Önskar dig detsamma, Tack! Gott Nytt År. Kram!

 
Znogge

Znogge

30 december 2020 11:32

En annorlunda jul för många men annorlunda kan ju också vara efter omständigheterna bra. Sedan måste jag erkänna att jag längtar till att allt blir som vanligt igen.

Ha ett Gott slut och ett Gott nytt år!

Kram

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

30 december 2020 12:19

Vi vågade inte ta några risker eftersom vi är i riskgruppen. Men, det gick bra och vi hade det trevligt och bra, fast ovanligt.
Förhoppningsvis blir det som vanligt nu till sommaren om alla ta vaccinet så pandemin förvinner.

Tack, detsamma till dig. Gott Nytt År.

 
tant Hanneles bokparadis på Hisingen

tant Hanneles bokparadis på Hisingen

30 december 2020 12:00

Ingen snö och nej, gäster blir det inte... en lugn kväll på tu man hand med något gott att äta, kanske en bra film, en god bok, kanske maken spelar saxofon. Gött Nytt 2021!

http://hannelesbibliotek.blogspot.com

wiolettan

30 december 2020 12:20

Det verkar som du får en fin helg, trots avsaknad av gäster och snö.
Maken spelar saxofon, det är verkligen inte det sämsta. Bara att sitta och njuta.
Tack och Gott Nytt År.

 
Anna-Lena

Anna-Lena

30 december 2020 12:56

En sådan massa snö.Antar att den smält bort till stor del nu. Alltid kul att följa med på dina promenader och se lite stadsbilder .
Ni tycks ha haft en fin jul, trots covid-elände. Strax är det dags för nyårsmaten. Kram!

http://femfemman.blogspot.com

wiolettan

30 december 2020 22:03

Det kom snö på kvällen och natten till juldagen, rätt så mysigt. Inte halkan förstås, men annars.
Nu är snön borta sedan flera dagar.
Tack Anna-Lena, är glad att du vill följa med.
Ja, det blev en lugn och fin julhelg och det är vi så tacksamma över.
Ja, det blir spännande hur nyårsmenyn smakar, hoppas gott. Kram!

 
wiper

wiper

30 december 2020 15:45

Jag ser att ni haft det bra trots allt. Vi har firat liknande som er helt ensamma men ändå inte då man har en partner man man trivs med. Vilken fin krans på dörren och så fina bilder du tagit under julen

Vad härligt att ni haft lite snö det har inte vi här. Vilket passande namn på höghusen ;) dom ser ju verkligen ut så ;)

Vad gulligt med snögubben. Fin och sann text i hjärtat

Ha en fin fortsättning och Gott Nytt År
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

wiolettan

30 december 2020 22:08

Det blev en fin och lugn jul för oss två.
Helt rätt som du skriver. Fint att ni också hade det bra.
Jag tycker om den dörrprydnaden som jag tar fram varje jul.
Tack, lite mörka blev bilderna, men det syns ju vad de föreställer i alla fall.

Härligt med julsnö, det blev så vitt och ljust ute på en gång.
De kallas för Pizzahusen och det kan jag väl förstå.
Fin snögubbe tycker jag och bra gjort.
Min Optimistlåda har en hel del sanningskorn.
Tack Malin och detsamma till dig. Gott Nytt År. Kram!

 
Preciosa

Preciosa

31 december 2020 11:09

Hej Wiolettan!
Så fina snöbilder...kända kvarter :-)Jag har inga julsaker framme. Ingen ser dom ju. Nu är det ju slut snart och hoppas på ett bättre år! Dina nya grannar har fått så fint...J gick omkring i lgheten med Facetime så jag fick se varje rum, Såå snyggt hon fått även om lgh är sliten! Hoppas hon kan bo kvar om hon vill. Trivs bra!!
Kram och Gott Nytt år! P ♥♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

wiolettan

31 december 2020 17:07

Hej Preciosa!
Snön kom och gick ganska så fort, denna gång, men ett tag var det så vitt och fint ute.
Vi tänkte så också ett tag, angående julsaker, men så plockade vi fram dom i alla fall, behövde dammas av.
Roligt att dom trivs i sin nya lägenhet. Hoppas att hon får bo kvar om hon önskar. Det är ju ett mycket bra läge, nära centrum, fast ändå inte mitt i smeten.
Roligt att du den vägen kunde se hur hon har fått det.
Tack! Önskar dig ett Gott Nytt År. Kram!

 
Augusta

Augusta

31 december 2020 14:07

Ni två, verkar ha haft en härlig jul trots allt. Kom lite snö också. Ja, och nu har vi kommit fram till årets sista dag.
Vill önska dig och mysingen ett riktigt fint nytt år.
Gott Nytt År!

http://nouw.com/gulahuset

wiolettan

31 december 2020 17:09

Helt rätt har du i det. Vi fick, trots allt, en härlig jul. Vitt och fint blev det ute och inomhus, god mat och juleljus.
Plus det viktigaste, att vi hade varandra.
Tack snälla Augusta.
Vi önskar dig ett Gott Nytt År.

 
Lena

Lena

31 december 2020 20:37

Kikar in såhär på kvällskvisten & önskar er ett Gott Nytt År!! *hjärta*

Ja vår Jul blev ju åxå i ensamhet pga covid på andra vis än er ;) & kravlöst men ändå så skön

Nu en ensam Nyår pga andra omständigheter men just nu är det lite lugnt

Varm kram till er *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

wiolettan

4 januari 2021 10:19

Tack Lena. Jag önskar att ni också får ett Gott Nytt och Friskt År 2021.

Förstår att ni måste vara för er själva i helgerna, men jag hoppas att ni är helt återställda nu.
Ha det fortsatt fint och var rädd om dig. Kram!

 
Gunnel

Gunnel

1 januari 2021 11:33

Vi firade jul endast med min äldsta dotter och hennes familj i år. De andra barnen med familjer fick vi prata med via datorn. Jag önskar er ett Gott Nytt År och god fortsättning på det nya året, som förhoppningsvis ska bli lite bättre. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg-blogspot.com

wiolettan

4 januari 2021 10:21

Det blev lite märkligt och annorlunda men det är fint detta med att kunna prata och ses via datorn, suverän uppfinning.

Tack så mycket Gunnel. Hoppas att ni också får ett nytt och fint år 2021. Att vi får vara friska är huvudsaken. Kram.

 
Ditte

Ditte

1 januari 2021 23:18

God fortsättning! Och visst hoppas och önskar vi oss att få ett bra år 2021.
Jag tror det blev liknande jular för många i år. Svårt att ses och fint att vi har den omtanken om varandra. Men lite trist är det ju. Vi tog också fram lite av julsakerna men inga juldukar. Jag tycker du pyntat så fint.
Trevligt med er promenad. Och givetvis gick jag med via bloggen. Tack för de fina bilderna- Och lite från Sundbyberg kände jag allt igen.
Var försiktiga och ta hand om varandra.
Tankar och varm kram

http://https://dittemitti.se

wiolettan

4 januari 2021 10:25

Tack och detsamma önskar jag dig.
Jo, visst är det så. Många är försiktiga och umgås inte gärna med andra än de brukar träffa och då blir det ju annorlunda emot andra storhelger.
Vi funderat först på att skippa julsaker, men ändrade oss och pyntade nästan som vanligt.
Det är skönt att komma ut i friska luften och kanske få se något annat.
Tidiga mornar slipper vi trängas med andra också och det känns bra.
Tack och du med, var rädd om dig, Ditte. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards